Microfoon voor Viool

Even wat vragen terug:

Waarvoor? Hoeveel? ;)

Ofwel:
1. Wat is de situatie: viool op een podium of viool in een opnameruimte? In het eerste geval ben je waarschijnlijk het meest gebaat bij een microfoontje dat je ergens op de kast kwijt kunt. In het tweede geval zou "elke" goede, (condensator-)microfoon -de 1 wat meer dan de andere.
2. Wat is je budget? Het maakt nogal wat uit of het voor minder dan 200E moet of dat je tot, zeg, 1KE kunt gaan.

Het is voor in de studio.

Moet niet meer dan 150 gaan kosten....

Dan zou ik voor een budget-condensatormicrofoon gaan. Je hebt wel wat van die live-gevallen, maar voor 150E heb je er niet een waardoor je viool als een viool klinkt.

In dat segment heb je niet bijzonder veel keuze, zeker als er nog een (beetje lange) micstandaard bij moet, wat wel aan te raden m.n. omdat de "sweet spot" (d.w.z.: de positie van de mic t.o.v. de viool waarin je je het beste geluid hebt) relatief hoog kan liggen. De keuze bestaat met name uit een aantal budget-merken + Behringer ;)

Ik weet eerlijk gezegd niet of small- of large-diaphram geschikter is.

Ik heb goede resultaten met mijn AKG Perception (Groot membraan condensator) want die is breed genoeg in het spectrum en clean in de opnames. De sweet spot is inderdaad best vanuit de hoogte, achter de schouder van de violist zodat je eigenlijk van bovenaf opneemt wat de violist zelf hoort. Als je ruimte mooi klinkt kan je gerust een halve meter of meer van de viool af blijven voor een mooiere klank... Iemand op een Engelstalig forum zei "I want to hear the violin, not the rosin ..." Close miking is niet nodig met de viool als je ze alleen en in een goede ruinte opneemt.

Ik weet eerlijk gezegd niet of small- of large-diaphram geschikter is.

Klein membraam is theoretisch geschikter voor snaar instrumenten, hihats cymbals etc omdat het kleinere membraam beter reageert op hogere freqs en transcienten, groot membraam kleurt ook meer.

ik gebruik bij mijn altviool het liefst een kleinmembraam condensator, een stukje van het instrument af, hoog opgesteld.

een ribbon microfoon zou ook een goede optie zijn

Ja, een Ribbon microfoon zou heel mooi zijn.
150 is dan wat krap, maar misschien tweedehands wel te vinden.

SD systems (.com) zitten in A'dam.
Erg fijne microfoons.
Helaas boven je budget maar zeker het sparen waard.

Huren is ook een optie. Huur gelijk een Schoeps of minimaal een Neumann en wees er voorzichtig mee ze kunnen niet verzekerd zijn en je huurt voor eigen risico, maar voor geen 20 euro weet jij wat een goede microfoon is. (ik ga dan wel uit van klein membraan condensatormicrofoons)

Laatst gewijzigd:
Huren is ook een optie. Huur gelijk een Schoeps of minimaal een Neumann en wees er voorzichtig mee ze kunnen niet verzekerd zijn en je huurt voor eigen risico, maar voor geen 20 euro weet jij wat een goede microfoon is. (ik ga dan wel uit van klein membraan condensatormicrofoons)

Schoeps of minimaal een Neumann ? maar welke type en waar kan ik deze krijgen?

Leuke van shoeps en neumann is dat ze verwisselbare kapsels hebben, je koopt dus een microfoon met kapsel dat je wilt (nier of omni) en later kun je ,voor minder, maar nog steeds veel, een kapsel er bij kopen als je een andere richtingskarakteristiek wil.

Back