Een geluid/sample 'langer' maken

Nieekk

beatssssssssss
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een bepaald geluid langer te maken. Bijvoorbeeld, je hebt een zangsample, die als volgt gaat:

'Don't, let me go'

Wat ik nu wil is dat go langer wordt, dus net alsof de zanger 'gooooo' zingt. Ik heb geen idee hoe ik dit kan bereiken en of het eigenlijk wel mogelijk is, maar als dit mogelijk is kan je hele mooie dingen doen. Ik heb geprobeerd om bijvoorbeeld dat 'go' te kopieeren, te timestretchen, et cetera, maar daar wordt het mooier van. Ik meen wel dat het mogelijk is, want soms hoor ik in een productie een sample die 'langer' is dan het origineel. Ik werk zelf in Nuendo 3.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt. :)

Melodyne biedt inderdaad een goede "resize" functie, maar de meeste DAWs hebben ook een prima timestretching optie. Je zou anders ook nog even kunnen kijken naar een simpel audio bewerkingsprogramma als soundforge ofzo. Meestal hebben die ook een eenvoudige stretchmogelijkheid met wat opties om de boel te optimaliseren voor vocalen, drums etc. Een andere mogelijkheid is uiteraard het "ooo" gedeelte uit de sample loopen met een kleine crossfade op de loop start en eind :-) (Als je goed luistert hoor je vaak een kleine loop glitch bij dit soort dingetjes)

laatst zat ik bij iemand te prutsen met ableton en boudewijn de groot

daar lukt het ook mee ;)

met een EMU sampler lukt het ook
met andere waarschijnlijk ook

en met dirty copy paste gedrag lukt het ook ;)

Ik werk zelf in Nuendo 3.

Audiowarp, en dan specifiek het stuk van "ooo" in go .Probeer zo weinig mogelijk van de "g" mee te nemen, dat werkt beter. Te kleine stukken gaat echter ook niet echt, dan klinkt het niet meer als een stem, dus probeer genoeg te pakken, dat te crossfaden en misschien een klein beetje vibrato eraan te geven.

+1 voor melodyne. Mits je het aan wilt schaffen natuurlijk. Als je het gaat timestretchen in bijv cubase dan gaat het heel verrot klinken.
met melodyne kun je het echt heel lang stretchen en het blijft ook echt goed klinken. Tevens kun je ook de toonhoogte aanpassen waarbij het resultaat echt nog steeds waanzinnig goed klinkt. Op youtube staan aardig wat tutorials.

Back