wedstrijd MPC versus ABleton Live qua geluid

probeer es een andere geluidskaart zou ik zeggen... elke DA convertor is weer anders, ook met verschillende output-volumes.

Bizar,iedereen heeft altijd gevonden dat de mpc reeks sinds de 2000 kut klinken

zeker als je de main outs gebruikt.

ja een pc das een ramp natuurlijk...

als je niet weet hoe je een goede sound op zo'n apparaat moet creeëren moet je niet het apparaat de schuld geven maar jezelf...no offence verder maar je reactie is echt but en totaal offtopic!! Daarnaast, wie in hemelsnaam mixt er dingen af op de mpc? Dan ben je ook niet echt goed bezig..

nu weer ontopic : Ik vind het lastig om voor te stellen dat je publiek echt harder op en neer gaat als je je mpc gebruikt ipv ableton, ik denk dat je kennis van ableton dan gewoon niet op niveau is en dat van je mpc wel. Ik zou je dus adviseren om je gewoon goed te verdiepen in ableton en haar functies als je liever je mpc thuis laat staan.

Ik vind het lastig om voor te stellen dat je publiek echt harder op en neer gaat als je je mpc gebruikt ipv ableton, ik denk dat je kennis van ableton dan gewoon niet op niveau is en dat van je mpc wel. Ik zou je dus adviseren om je gewoon goed te verdiepen in ableton en haar functies als je liever je mpc thuis laat staan.

Dat Lijkt me idd zo. Kan echt niet vatten waarom een sample uit een MPC beter zou klinken als diezelfde sample gerecord en getriggerd in een albeton drumrack tenzij je AD conversies van mindere kwaliteit zijn ofzo.

Moest ik toch mis zijn hoor ik het graag want dan moet ik zelf toch eens zo'n MPC gaan outchecken. :)

Groeten

precies, dat speelt natuurlijk ook nog een factor, maar in feite zei olafmol dat indirect in zijn post ook al :)

een mpc zou je sowieso kunnen uitchecken :) heerlijke workflow! hehe

Ik heb een keer een liveset gehoord en dan wisselde die persoon tussen een hardware drumcomputer en een pc. Nou geluid zakte werkelijk in elkaar op de pc. Echt veel minder dynamiek. Heel suf. Je kan dus beter of je hele set een pc gebruiken of alleen hardware, dan weet het publiek niet anders en zijn de oren aan het geluid gewend. Of je gebruikt ze beide tegelijk.

ik gebruik de mpc voor drums en Live voor de rest, middels midi clock. Maar ja dat garandeert ook niks want de laatste keer dat ik optrad stonden er veel mensen een beetje raar te kijken en slechts enkelen wild te dansen. Niks er tussen in. Daarbij lag dat wilde dansen volgens mij meer aan hun dan aan mijn muziek; ZO HAD IK HET OOK WEER NIET BEDOELD.

Anyhoo, voor zowel PC als MPC geldt: crap in=crap out.

als je niet weet hoe je een goede sound op zo'n apparaat moet creeëren moet je niet het apparaat de schuld geven maar jezelf...no offence verder maar je reactie is echt but en totaal offtopic!! Daarnaast, wie in hemelsnaam mixt er dingen af op de mpc? Dan ben je ook niet echt goed bezig..

Behalve dat het wel ontopic is ,als je de topicstarter zen post tenminste goed gelezen hebt,loon het niet echt de moeite meer inspanningen te leveren op zoo'n lomp reply als deze hier boven gequoted...

Met een drumbus bedoel ik gewoon al je drums naar 1 stereo kanaal routen (een subgroep oid) waar je dan makkelijk een plugin overheen kunt zetten (denk aan een subgroep op je mengtafel waar je een compressor of eq of wat dan ook overheen zet).

Op deze manier kun je elke sound individueel bewerken (via het kanaal zelf) maar heb je op het einde wel de mogelijkheid alle drums dezelfde karakteristiek mee te geven.

ACID FEVER, je had het over een "drumbus"...in ACID ontwerpen (na geluidsvergelijking van MPC en ABleton)... ik neem aan dat je bedoeld (ik kan niet per se de term drumbus hereleiden): een sub/sendgroep maken in ABleton die alles "MPC-er zou maken".
Ik begreep uit ABleton-forum dat mensen een "saturator-pluginn" bij de master zetten. Daar zijn ze nogal over te spreken.

Ik zie in ieder geval dat mn probleem herkend wordt. Ik had gehoopt snel te kunnen beslissen de MPC 2000 niet meer mee met handbagage het vliegtuig in te smokkelen. Dat ik alles met de laptop zou kunnen klaren.

Van de experimenten die deze thread voorstellen heb ik slechts ervaring in een: samples samenstellen via Live Ableton en ze afspelen via MPC. Dat is echt wel stevig, en krijgt aanmerkelijke punch erbij.

ik ga eens met die ableton-saturator schroeven...
bedankt allen, en acid fever.

Ik heb een keer een liveset gehoord en dan wisselde die persoon tussen een hardware drumcomputer en een pc. Nou geluid zakte werkelijk in elkaar op de pc. Echt veel minder dynamiek. Heel suf. Je kan dus beter of je hele set een pc gebruiken of alleen hardware, dan weet het publiek niet anders en zijn de oren aan het geluid gewend. Of je gebruikt ze beide tegelijk.

Het is dan ook geen vraag of dit verschil er is of niet want het verschil is er gewoon.

Maar het is anderzijds ook niet gezegd dat het met pc niet hetzelfde te krijgen is. Ik ben er namelijk van overtuigd dat dat kan. Echter denk ik ook dat je het niet red met een saturation plugin of iets dergelijks. Dat helpt wel maar dat is nu net niet hetgeen wat het verschil maakt in DA stages.

Hier een link naar de website van Rob Hordijk die bij TNO onderzoek heeft gedaan naar dit soort zaken(stuk was wat te groot om te pasten):

6dB All pass filter

Sorry voor het lange verhaal maar dit is voor mij één van de meeste nuttige stukken info in jaren geweest. Rob Hordijk heeft voor de Nord Modular G2 een patch gemaakt die dit principe toepast en de verschillen zijn behoorlijk groot te noemen.

Ik zal vanavond eens kijken of ik een stukje audio door de patch kan trekken om de vergelijking te laten horen. Het lijkt dan toepasselijk om dit met drums te doen.........

nu weer ontopic : Ik vind het lastig om voor te stellen dat je publiek echt harder op en neer gaat als je je mpc gebruikt ipv ableton, ik denk dat je kennis van ableton dan gewoon niet op niveau is en dat van je mpc wel. Ik zou je dus adviseren om je gewoon goed te verdiepen in ableton en haar functies als je liever je mpc thuis laat staan.

Zullen we de proef op de som nemen?

Neem jij ableton mee en ik een mpc en zetten we die naast elkaar op een dikke pro PA.

Ben benieuwd.

Zullen we de proef op de som nemen?

Neem jij ableton mee en ik een mpc en zetten we die naast elkaar op een dikke pro PA.

Ben benieuwd.

Wat je kunt doen is een drumloop pakken, die door de mpc recorden en dan het origineel en de mpc opname naar mij sturen zodat ik die door het tilt filter kan trekken om te kijken of we tot een vergelijkbaar resultaat kunnen komen.

Lijkt me een aardig begin! :D

Ik had dezelfde kit in Battery binnen ableton en op mn MPC2KXL, beide op een stereo kanaal van mn mackie 1604, Battery via een Motu 828mk2 geprobeerd, later een FF800.

Conclusie, de MPC klonk gewoon punchier. Niet enkel harder maar alsof er een vitalizer oid overheen zat. Het maakt trouwens ook uit wat je gebruikt voor drums binnen Ableton, drumrack's 808 verbleekte bij D16 EN Battery met mn eigen kit bv(en mn echte 808 smokes em all :D )

Wat je kunt doen is een drumloop pakken, die door de mpc recorden en dan het origineel en de mpc opname naar mij sturen zodat ik die door het tilt filter kan trekken om te kijken of we tot een vergelijkbaar resultaat kunnen komen.

Je moet niet een drumloop gebruiken maar gewoon dezelfde kit pakken zoals 154 hieronder beschrijft.

De kracht van een mpc en ook bij een sp1200 zijn de losse hits. Die zorgen ervoor dat je nog meer punch krijgt dan een loop. Je kan namelijk elke sample zo hard mogelijk uitsturen in tegenstelling tot een loop waar alleen de hardste noot/drum als hardst wordt uitgestuurd en de rest dus zachter is.

Daar zit ook de kracht van een hardware bak als de mpc. Die doen daar volgens mij iets speciaals mee. Maar hoe precies werkt weet ik ook niet. Al zal het wel met het gebruik van de maximale dynamiek van een output te maken hebben.

Misschien kan je beter een loop maken uit losse parts, dan kan je meteen vergelijken hoe de punch en attack is per instrument, bij een loop zal je waarschijnlijk alleen de adda kunnen meten.

maar count me in voor je de test zou ik zeggen ;) ik haal het wel ff door mn mpc hoor.

...een mpc zou je sowieso kunnen uitchecken :) heerlijke workflow! hehe

Ja ik moet es bij een kameraad langs gaan om ze ene out te checken dan.

Mja, ik neem aan dat je die ervaring gehad hebt, maar uit die ervaring kun je logischerwijze toch niet algemeen gaan afleiden dat een drumcomputer beter klinkt als de drums die uit een pc komen.

Wat uit een MPC komt zal wsl wel standaard al vette shizzle zijn omdat het daarvoor ontwikkeld is en bij een pc moet je eerst alle crap weten weg te filteren.

Groeten

Ja ik moet es bij een kameraad langs gaan om ze ene out te checken dan.

Mja, ik neem aan dat je die ervaring gehad hebt, maar uit die ervaring kun je logischerwijze toch niet algemeen gaan afleiden dat een drumcomputer beter klinkt als de drums die uit een pc komen.

Wat uit een MPC komt zal wsl wel standaard al vette shizzle zijn omdat het daarvoor ontwikkeld is en bij een pc moet je eerst alle crap weten weg te filteren.

Groeten

Zo is het ja, een MPC is een dedicated (Drum) computer.
Voornamelijk toegespitst op percussieve geluiden.

Moet Ableton veel arbeidsintensiever worden aangepakt voor het goed klinkt ? Ik werk met de oude M-Box en twee stereo uit.
Is met bv 6 sporen uitgaan (Fast Track) al een hoorbare verbetering ?

Als je een goede analoge mixer hebt, kan je klank idd vooruit gaan omdat je de eq heftiger kan gebruiken, dit omdat je niet je hele track door 1 eq hoeft te gooien, een analoge eq zal bijna altijd vetter klinken als een plug-in (uit eigen ervaring), met meerdere outs kun je altijd de zelfde tracks gebruiken voor bepaalde instrumenten, zodat je niet constant met je eq hoeft te klooien, bv meer bas op kanaal 1 voor je bass drum.
Hoeveel outs gebruik je trouwens van je MPC mischien is dat nu juist wat het grote verschil maakt.

Als je een goede analoge mixer hebt, kan je klank idd vooruit gaan omdat je de eq heftiger kan gebruiken, dit omdat je niet je hele track door 1 eq hoeft te gooien, een analoge eq zal bijna altijd vetter klinken als een plug-in (uit eigen ervaring), met meerdere outs kun je altijd de zelfde tracks gebruiken voor bepaalde instrumenten, zodat je niet constant met je eq hoeft te klooien, bv meer bas op kanaal 1 voor je bass drum.
Hoeveel outs gebruik je trouwens van je MPC mischien is dat nu juist wat het grote verschil maakt.

Hangt er vanaf wat voor een analoge eq.
Een Behringer eq zal naar mijn mening nooit beter klinken dan welke plugin eq dan ook.
Dr zijn nu zat plugins die kwa eq zeker een hele dikke sound kunnen creeren, tis alleen hoe je ermee omgaat.

@topicstarter, probeer idd je losse drumhits en loops gewoon eerst op te nemen in je mpc en dan vandaaruit te samplen in je computer. Daarbij krijg je iig al wat van die punch in je computer (wel behoorlijk heet opnemen).

Ach ja je moet er ook van houden, die digitale eq´s, ik zweer nog steeds op de eq´s van mn soundcraft mixer, voegt echt iets toe aan aan mn sounds, persoonlijk vind als ik goed luister de `vette´ digitale plug-ins wat korelig klinken.

Maar ik kan niet ontkennen dat somige mensen erge mooie dingen maken met alleen hun PC.

Tiss niet alleen hoe je er mee omgaat maar ook wat je wilt bereiken, zeker in livesituaties heb je niet altijd de mogelijkheid om met instellingen te experimenteren.

Hangt er vanaf wat voor een analoge eq.
Een Behringer eq zal naar mijn mening nooit beter klinken dan welke plugin eq dan ook.
Dr zijn nu zat plugins die kwa eq zeker een hele dikke sound kunnen creeren, tis alleen hoe je ermee omgaat.

Back