DE zelfbouw discussie (A-merken vs. zelfbouw replica's)

boeklanoei

Ouwe rot
Na bij de search toch het een ander te hebben bekeken tav. zelfbouw enz, ben ik steeds meer geintersseerd geraakt in.
Ik zou hier wel eens wat meer over willen weten (niet dat ik een nieuwe hobby ga starten of zo hoor).

Waar ik gewoon heel erg interesse in heb is alles op het gebied van:

Gerenomeerde A-merken vs. zelfbouw replica's. En dan vooral de kwaliteit ervan.

Dit alles op het gebied van: condesator mics,preamps/channelstrips.
Hoe goed komen ze overeen? Zijn er van jullie die vergelijkingen hebben gedaan en zo. Kan een zelfbouw preamp een Focusrite,Neve,SSL evenaren met veel lager budget maar wel (bijna) identiek als orgineel? Waar zit hem het geld in, naast alleen de naam, bij gerenomeerde merken enz.
Ben erg benieuwd naar jullie input.

Na bij de search toch het een ander te hebben bekeken tav. zelfbouw enz, ben ik steeds meer geintersseerd geraakt in.
Ik zou hier wel eens wat meer over willen weten (niet dat ik een nieuwe hobby ga starten of zo hoor).

Waar ik gewoon heel erg interesse in heb is alles op het gebied van:

Gerenomeerde A-merken vs. zelfbouw replica's. En dan vooral de kwaliteit ervan.

Dit alles op het gebied van: condesator mics,preamps/channelstrips.
Hoe goed komen ze overeen? Zijn er van jullie die vergelijkingen hebben gedaan en zo. Kan een zelfbouw preamp een Focusrite,Neve,SSL evenaren met veel lager budget maar wel (bijna) identiek als orgineel? Waar zit hem het geld in, naast alleen de naam, bij gerenomeerde merken enz.
Ben erg benieuwd naar jullie input.
Het is na te bouwen. Maar het kost tijd. En daar tijd geld kost...
De prijs van een Focusrite, Neve, SSL zit hem in de jaren research die erin gestoken is voor de knowhow en een groot deel marketing van deze merken.

Ik heb wel eens een gekeken naar wat er in een Genelec aktieve monitor zit. Het is niet veel bijzonders kwa materiaal. Een Vifa tweeter en bekend merk woofer waarvan ik nu niet meer weet wat erin zat. De actieve filter componenten en de versterker vallen kwa dimensionering eigenlijk tegen. Maar daarentegen heb je een goede consistentie kwa kwaliteit bij deze merken.

Het is altijd afwegen van je tijd vs of je in die tijd niet het geld bij elkaar kunt scharrelen om het te kopen. Voor passieve monitoren denk ik dat het wel loont om zelf te bouwen.

Back