Korg electribe SXXL 2013?

squezel

Leon Du Star
Hey People,

Situation
======
Laatst was ik op een soort mini NAMM-achtig festivalletje hier in budapest, waar alle grote merken hun latest producten toonden.
Wat mij erg opviel, was (niet surprisingly) dat het commerciele belang zit in plastic kastjes met plastic knopjes en een usb-connectie (oftewel controllers).
Ik hoopte eigenlijk juist hardware-grooveboxjes te zien, geupgrade met 2012-softwaretech.

Question
======
Long story short: verwachten jullie nog dat korg ooit nog deze groovebox-werkpaarden update?
De laatste update die ik zag was de SD-card update, en een electribe ipad version.
Ook zag ik een 'new electribe rumour', dat korg in september een major announcement had..maar bleek nix over electribe te zijn.
Moet ik hieruit maar concluderen dat eigenlijk de standalone ESX/EMX-richting van korg uitgekristalliseerd is?
Hoe gaan die keuzes eigenlijk in zn werk eigenlijk bij zo'n bedrijf?.. :D

Background
========
Ik ben zelf ontzettend dankbaar en blij voor al het computer/laptop/DAW/plugin-geneuzel wat ik heb gedaan tot nu toe..maar dat betekend niet dat ik me gedwongen voel om echt een hardware vs software keuze te maken.
Soms als ik vastzit in mn computer, krijg ik weer inspiratie door puur mn yamaha rm1x te spelen..het creatieve effect is zo leuk van gelimiteerde hardware.
Met de computer kan alles wat ik wil..maar dat kan ook vermoeiend zijn..en hardware is eigenlijk andersom.

Anyways, ik vind eigenlijk de korg electribe ESX & EMX nog erg interessant om aan te schaffen, als 'last der mohicans', Het zijn eigenlijk de enige solide, compacte kastjes die nog redelijk wat in huis hebben.

De native instrument Maschine (e.a. Rhyzome e.d.) zijn geweldige controllers, maar ik merk dat hun kracht ook vooral in de software en de riante set aan instruments/samples te danken is.
Ook zag ik dat electribe inmiddels opensource editors en een vst heeft (http://code.google.com/p/open-electribe-editor/), en bij maschine zie ik die 'opensource'-movement niet zo gauw gebeuren.

Ik ben eigenlijk al ontzettend blij met mn eigen workflow/instruments/software, dus never change a winning team wat dat betreft...het maakplezier van muziek moet het belangrijkste zijn en steeds jezelf opnieuw uitvinden/meekomen met maaktrends staat voor mij op lage prio.

Alle feedback welkom!

mijn bescheiden mening:)

hellaas is hardware sequencing en sampling een niche markt en daar door niet meer interessant voor de grote bedrijven.

er zijn nu wel veel kleinere bedrijven die met een oplossing komen zoals elektron, maar daar betaal je ook flink voor weinig.

de grote merken hebben allemaal al een uitgebreide sampler sequencer combi uitgebracht en die laatste waren volgens mij niet een commercieel suc6 door de software revolutie.

Als de markt om hardware oplossing gaat vragen duurd het wel een aantal jaar voordat die producten weer beschikbaar zijn.

Dit is te zien aan de terug komst van analoge synths bv, daar komen de laatste jaren weer veel analoge oplossingen bij.

dus over 5 jaar, wie weet

Thanks voor je antwoord :)

hmm..misschien word de volgende golf grooveboxes (na sofware plugins/hosts) wellicht in virtual reality gereleased..zo van ...electribe XXL..gratis bij aankoop virtuele MOBY studio..commercial:

* man doet 3d bril + handschoenen aan/op :)
* zit in de studio van MOBY
* bestuurd knopjes van virtuele groovebox

wellicht zit MOBY ook zelf in de studio..die je dan af en toe een klap geeft als je niet goed bezig bent :D

ff een afdwaling :)

Ik haat die open source editor, waarom moesten ze nou Java gebruiken?
Java komt niet op mijn pc, qua veiligheid kan dat dus serieus de mist in gaan. Je kan evengoed de deur van je huis open laten staan.:bekdicht:

Heb zelf de ESX laatst aangeschaft, moet me er nog in verdiepen maar idd, het is zeker geen te onderschatten bak.

Ik denk daar zelf anders over.
Wellicht positief voor jou is dat de maker plannen heeft om het te refactoren in gewoon native applicatie, met daarbij ook meer mogelijkheden voor andere programmeurs om op uit te breiden (patternsgenereren e.d.).
Al met al zie ik de electribe opensource software development als iets wat gestart is, en een hele leuke lange livecyclus kan hebben.

Ik denk daar zelf anders over.
Wellicht positief voor jou is dat de maker plannen heeft om het te refactoren in gewoon native applicatie, met daarbij ook meer mogelijkheden voor andere programmeurs om op uit te breiden (patternsgenereren e.d.).
Al met al zie ik de electribe opensource software development als iets wat gestart is, en een hele leuke lange livecyclus kan hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van open source software en het is idd goed nieuws als ze in de goede richting blijven boeren.

En wat de hardware samplers betreft, maken producenten soms ook niet de beste keuzes als een nieuwer model aanbieden. Neem nu die ESX SD, veel meer dan een update op de ingebouwde kaartlezer is het niet. Hadden ze gewoon een usb poortje toegevoegd om de esx rechtstreeks aan de pc te sluiten dan hadden ze waarschijnlijk betere verkoop cijfers gehaald. Maar ja, die gaat er waarschijnlijk op zitten bij die ESXXL en dan wilden ze zich niet in het been schieten door een ouder model er ook van te voorzien.

Ergens heb ik wel mij bedenkingen bij de algemene strategie in het Korg fabriekje.

Neem nu de monotribes - geen midi, en enkel een ribbon keyboard dat je met een pincetje moet bedienen wil je eventueel een melodie spelen. Wel een echte analoge filter - een filter die niet zo lang geleden door een andere firma werd aangeboden voor meer geld dan die monotron. Hallo Korg? Wat had je nu eens gedacht van een dedicated MS-20 Filter? Met mono en stereo in en uitgangen en patching mogelijkheden zoals een MFB kraftzwerk. Een lfo of twee, een paar adsr... Gosh, waarom niet het hele monotribe concept in een MS-20 uitziend geheel gieten? ze hadden trouwens al de buitenkant met hun MS-20 uitziende controller. Stak daar dan die monotribe componenten in, voeg daar midi en usb aan toe om het geheel met de externe wereld en pc aan te sluiten en hopla: instant classic!

Ze hadden het verdorie de EMS-20 kunnen noemen: Electribe Mono Synth 20!:stupid

Laatst gewijzigd:
Eerlijk gezegd begrijp ik Korg ook niet helemaal.
Nog n aanvulling:

Ik had nog gebeld met een shop waar ik vroeg naar een oude electribe esx.
Diegene vroeg 'hoezo oude?'..ik legde uit dat korg een ipad-versie had uitgebracht, en
dat ik dat als hun nieuwe 'way to go' zag.
Toen vertelde hij dat een maat van hem werkte bij Korg, en dat ze wel degelijk bezig waren
met nieuwe korg producten...en dat hij nieuwe dingen had gezien.
Ik vroeg of hij het ook over electribe-achtige dingen had, waarop hij ja antwoordde.

Goed..dit was dus december..dus ik besloot gewoon NAMM 2013 af te wachten..
Resultaat: geen nieuwe electribe device of app te bekennen.

Met andere woorden, ik denk dat die medewerker het over andere dingen had zoals een mini kaospad o.i.d.
Want, mochten ze al toonbare producten hebben gehad in december..dan lijkt het me sterk dat ze dat niet op NAMM 2013 presenteren toch?

Ik ben bang dat flyweight gelijk heeft gekregen..ik zie alleen maar midicontrollers, en alle fabrikanten verschuiven de logic naar de laptop.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van open source software en het is idd goed nieuws als ze in de goede richting blijven boeren.

Ja snap ik..bij mij vallen internet-security en evt. andere nadelen van java buiten de scope mbt. beoordelen van de muzieksoftware zelf. Maargoed, ik snap ook wel weer dat degenen die niet een dedicated offline muziekcomputer hebben, daar wel weer op letten.

Met de computer kan alles wat ik wil..maar dat kan ook vermoeiend zijn..en hardware is eigenlijk andersom.

Het probleem met de computer blijft is dat je naast 'horen' (duh) ook visueel bezig bent. Om maar een voorbeeld te geven, samplen met hardware (mpc of whatever) vs de computer.
Als je met de computer sampled, en je edit je sample, dan ga je gelijk (ik althans) maximaal inzoomen, de perfecte slices te maken. Terwijl met een hardware sampler je het toch meer op gehoor doet. Naast minder gedoe dus ook minder vermoeiend.

Anyways, ik vind eigenlijk de korg electribe ESX & EMX nog erg interessant om aan te schaffen, als 'last der mohicans', Het zijn eigenlijk de enige solide, compacte kastjes die nog redelijk wat in huis hebben.

De enige? of bedoel de dan de enige van Korg? Zijn toch zat andere kleine 'grooveboxjes' op de markt? Naast DIY stuff, Evolver Desktop, AN/DX200, Elektron spullen etc.etc.?
Verder ben ik het met je eens wb NI maschine, Arturia Spark achtige dingen, in feite zijn het gewoon controllers en ben je alsnog op de computer bezig, of eindeloos aan het browsen naar samples.

Als je met de computer sampled, en je edit je sample, dan ga je gelijk (ik althans) maximaal inzoomen, de perfecte slices te maken. Terwijl met een hardware sampler je het toch meer op gehoor doet. Naast minder gedoe dus ook minder vermoeiend.

Helemaal mee eens. En is ook sneller. En leuker. En.. :D

Dit dan combineren met zo veel mogelijk live in te spelen en zo min mogelijk quantise toe te passen. Het moet los. Dan gaat muziek vanzelf leven. Ik bedoel natuurlijk niet dat alles maar door elkaar moet wandelen, maar ultra strak quantizen is ijskoud.

De nieuwe Electribe zal wel gepresenteerd worden tijdens Musikmesse 2013 in Frankfurt. Dat lijkt me tenminste erg logisch, aangezien Korg nog aardig wat moeite gaat krijgen om al die andere nieuwe modellen te distribueren. Wat lekkers bewaren voor later lijkt me ook vrij reëel voor de beursjes van de consument.

Aan de ene kant vind ik die EMX-1 erg vet vanwege de interface en de bijbehorende workflow, maar ik ben niet helemaal te spreken over het geluid. Tenminste, voor zover ik kan oordelen uit de vele fragmenten op YouTube. Daarom heb ik hem tot op heden nog altijd niet gekocht. Er zit bij het overgrote deel van de nummers als het ware een speels blikkerig laagje over het geluid. Een beetje General MIDI gemixt met muziek uit het PlayStation One tijdperk, of zoiets. De sound uit het onderstaande filmpje is wat ik ongeveer bedoel:

Of dat in het echt ook zo is zou ik niet weten, want ik heb hem nog nooit mogen testen. Alhoewel het onderstaande filmpje toch wèl erg lekker klinkt.

Het idee achter dit soort apparaten vind ik wel goed en het werkt plezieriger dan achter een computertje zitten te pielen. Puur software kan ik geen plezier aan beleven en een combinatie van hardware en software evenmin, vanwege te veel redenen om nu allemaal op te gaan noemen. Met een DAW kan ik misschien complexere structuren bouwen voor een nummer, maar het mist de snelle workflow. Met de computer is er ook teveel visuele informatie die allemaal onnodig en afleidend is. Voor je het weet ben je je aan het druk maken om niet perfect uitgelijnde filter sweeps, MIDI-patroontjes die gekke vormpjes krijgen, volumes die niet op een bepaald getal staan, het ordenen van samples, vertragingen in de software (of MIDI/audio over USB) en meer van dat soort geneuzel. Er zullen zat mensen zijn die heerlijk met DAW's kunnen werken, maar ik ben er geen van.

Het is inderdaad jammer dat er niet zo veel keus is op het gebied van grooveboxen, omdat er wel degelijk mensen zijn die er op zitten te wachten. Ik ben nu ook aan het kijken voor iets in de groovebox richting (toekomstige aankoop), maar ben er nog niet helemaal over uit wat het gaat worden. Een nieuwe Electribe zou wel handig zijn om tot een keus te komen. *D

Zoals ik al zei is er genoeg keuze lijkt me (en eigenlijk ook weer niet want Elektron ruled! :)) Tenzij het echt puur 'spielerij' is zou me niet beperken tot 1 groovebox. Dan krijg je dus, wat ik ook elke keer op die EMX vids terughoor, een bepaald sausje over je jams.

Idealitair, dus gewoon eigenlijk aparte drumcomputers (xox, of er-1 whatever), en daarnaast voor andere elementen ook weer aparte dingen. Daar kun je dan weer per bak aparte fx overheen gooien, en/of eq-en op een analoog mixertje.
Zelf met allemaal budget spullen krijg je dan volgens mij een betere sound dan een wat duurder alles in 1 ding.

Bijv.

MFB 522, AN200, Korg ES-1 (of Korg microsampler) , Zoom 1204 FX, Lexicon MPX voor reverb, Spirit Folio SX, misschien cheapass pedaaltje erbij en je hebt echt al genoeg om leuke dingetjes te maken.

Hey People,

Situation
======
Laatst was ik op een soort mini NAMM-achtig festivalletje hier in budapest, waar alle grote merken hun latest producten toonden.
!

Volgens mij heb ik die gemist (woon toch redelijk in de buurt) heb je misschien een naam van dat gebeuren dan hou ik het in de gaten voor de volgende keer.

Back