Advies gevraagd voor keuze mixer

Digital_overdri

Stamgast
Ik ben van plan om over een tijdje een mixer aan te schaffen, dit omdat alle ingangen van mijn geluidskaart vol zitten. Ik heb de volgende geluidskaart:M-audio Audiophile 2496 (http://www.core-sound.com/audiophile_2496/audiophile_2496.jpg)

De gear die ik tot nu toe heb bestaat uit:

- Midi keyboard (Midi)
- Virus TI (aangesloten op usb poort, wil ik aan gaan sluiten op de mixer)
- Jp8080 (Midi en audio)

Gear die ik nog van plan ben om te gaan halen:

- Sherman filterbank 2
- Jomox x-base 999
- 1 a 2 synthesizers (nog onbekend).

Mijn budget is ongeveer 600 tot 800 euro. Welke mixer raden jullie mij aan?

Bedankt voor jullie hulp :mega:

digitaal of analoog ?

Eerlijk gezegd ben ik niet op de hoogte van de verschillen tussen een analoge en een digitale mixer. Ook hier zou ik dus graag advies over krijgen.

Je kan ook voor een audio interface met veel in/outputs gaan, en softwarematig de rest doen, heeft ook zo z'n voordelen (ik ga dat waarschijnlijk doen nu, zat eerst ook aan een mixer te denken).

2nd that.
Of een pci geluidskaart met adat (emu 1212m) met een adatconverter, heb je gelijk 8 in en 8 uit + nog eens de losse in/uitgangen van de 1212m.
Ben je net zoveel kwijt (300 oid?) als een geluidskaart met multi outs maar minder dan een adat interface.

Aangezien je een groter budget hebt kan je ook gaan voor geluidskaart met meerdere adatpoorten, waardoor je een veelvoud van 8 kanalen kan aanspreken met meerdere adatinterfaces. En toch alles intern blijven mixen zoals je al deed.

Hardwaremixers voor ruigere muziekstijlen binnen dat budget 2e hands zou ik zoeken naar mackie 8 bus (als je geluk hebt), soundcraft 200b met 2x parametrische eq, tascam m2600 en m25xx series. Wel alle kanalen testen van tevoren natuurlijk ;)
Soundcraft spirit tafels kan ook, maar daar ben ik zelf niet tevreden mee geweest, die smeerde dicht in het midden frequentiegebied vind ik.

Laatst gewijzigd:
Precies, ik zou ook een uitgebreidere audio interface nemen. Als je namelijk via een mixertje gaat werken kun je alles dat gemixt is NOOIT meer aanpassen. Terwijl je op je DAW dit natuurlijk wel altijd kunt blijven doen, omdat de orginele tracks niet aangepast worden bij het mixen.

Als ik goed tel wil je eigenlijk 16 kanalen in hebben??
Kijk eens rond naar interfaces van Motu, Focusrite of RME, daar krijg je goede kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs.
Hierboven wordt een systeem via ADAT-poorten genoemd, maar er zijn ook systemen zoals DEZE, waarvan je gewoon meedere units kunt chainen. In dit geval heb je met 2 units 16 mic pre-amps tot je beschikking voor iets meer dan 800 euro.... je hebt eigenlijk geen pre-amps nodig (alle uitgangen van keys etc zijn al op lijn-niveau), dus wellicht is er met wat zoekwerk ook iets uit te halen waar je met 16 kanalen op lijn-niveau naar binnen kunt (dan betaal je dus ook niet voor de pre-amps die je toch niet nodig hebt).

Succes ermee!

p.s. Wat je wilt is een interface over Firewire, niet USB... USB wordt namelijk geregeld door je CPU en Firewire niet !! ofwel: gebruik van audio over USB gaat ten koste van de rekencapaciteit van je computer!

Hierboven wordt een systeem via ADAT-poorten genoemd, maar er zijn ook systemen zoals DEZE, waarvan je gewoon meedere units kunt chainen. In dit geval heb je met 2 units 16 mic pre-amps tot je beschikking voor iets meer dan 800 euro.... je hebt eigenlijk geen pre-amps nodig (alle uitgangen van keys etc zijn al op lijn-niveau), dus wellicht is er met wat zoekwerk ook iets uit te halen waar je met 16 kanalen op lijn-niveau naar binnen kunt (dan betaal je dus ook niet voor de pre-amps die je toch niet nodig hebt).

Ja precies, ik heb die Saffire gehad, en weer verkocht, ik heb die dure preamps niet nodig. Maar schijnbaar bestaat er niet zoiets waarbij je gewone lijn ingangen hebt? Heb me al helemaal suf gezocht :S.. Dus ga nu maar eens een Motu kopen denk ik..

Ik kocht gisteren een Creamware A16 ultra.
http://news.harmony-central.com/Newp/2001/A-16-Ultra.html
A-16-Ultra-rear-large.jpg

Dat zijn 16 kanalen via adat.

Sinds gisteren staat er toevallig nog eentje hier op sf voor echt heel weinig, ik heb gisteravond meer betaald maar ik kreeg alle nodige kabels erbij die los ook niet goedkoop zijn: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=102396

Enige wat je dan nog nodig hebt is een kaart/interface met 2x adat zoals een RME hdsp 9652 of iets anders en 4 toslink kabels. Met een beetje geluk zitten die al bij de adat converter.

Maargoed, ik hoef niet zo nodig adat te promoten oid :mega: ik denk alleen dat het de beste prijs/kwaliteitsverhouding geeft.

Ik zou een 2de hands Soundcraft Spirit Folio of iets dergelijks nemen. Goede, betaalbare mixertjes met mooie EQ en best goede tafeloversturing als je die gain knop opendraait. Gezien je eerdere threads lijk je me iemand die van ruige geluiden houdt, denk ik dat een analoge mixer je meer mogelijkheden geeft op dat gebied.

Maar goed, dat is mijn mening... de voordelen van een digitale oplossing als hierboven zijn ook zeker het overwegen waard.

Dankjewel voor jullie goede aanbeveling (die zeker niet beknopt is *D). Ik zal eerlijk moeten toegeven dan ik niks tot geen verstand heb van audio interfaces. Audio interface(s) betekend toch gewoon 'geluidskaart'? Of sla ik de plank nu volledig mis?

Welke verschillen zitten er tussen een duurdere en de goedkopere audio interface? Kun je met een audio interface nog meer dan alleen je hardware aansluiten (bv. effecten, compressen, etc toepassen)? Kun je met een audio interface bepaalde dingen ook nog extra oversturen?

Ik zie iemand in de topic zeggen dat wanneer je met een mixer werkt, je het niet meer aan kunt passen. Klopt dit? Zo ja, hoe komt dit?

Ik denk idd dat ik moet gaan voor een 'audio interface'. En ja, ik hou idd van de ruigere muziekstijlen. Zouden jullie je commentaar misschien om kunnen zetten naar n00b-stand *D? Ik zie hier namelijk veel termen die mij niet helemaal duidelijk zijn.

Bedankt voor jullie hulp :mexico:

[...] Ik zie iemand in de topic zeggen dat wanneer je met een mixer werkt, je het niet meer aan kunt passen. Klopt dit? Zo ja, hoe komt dit? [...]
Vergelijk het met koken. Je verschillende instrumenten/ tracks zijn de ingredienten en je mix is de hutspot die op tafel komt. Als jij via een mixer je muziek de computer in stuurt heb je alle ingredienten al bij elkaar gevoegd (je mixt immers je 16 kanalen bij elkaar tot een 2-kanaals stereo-signaal) en als je dan achteraf nog iets aan wilt passen (je wilt bijvoorbeeld dat ene partijtje toch nog even wat harder en met wat mer hoog erin), dan kan dat dus niet meer.

Wanneer je nu je 16 'ingredienten' via een 16-kanaals audio-interface in je computer sleurt en dan in je computer gaat mixen. Dan behoud je dus de orginele ingredienten en kun je in je mix-programma altijd nog aanpassingen blijven verrichten.

[...] Welke verschillen zitten er tussen een duurdere en de goedkopere audio interface? Kun je met een audio interface nog meer dan alleen je hardware aansluiten (bv. effecten, compressen, etc toepassen)? Kun je met een audio interface bepaalde dingen ook nog extra oversturen? [...]

Een audio-interface an sich doet niks anders dan zorgen dan analoge audio naar digitale audio wordt omgezet en deze digitale audio naar je PC wordt verplaatst en vice versa voor de outputs. De input-chain van een audio-interface ziet er dan ook doorgaans als volgt uit: [1] pre-amp (om mic signalen om te zetten naar lijn-signalen, maar die heb jij dus NIET nodig!), [2] ADC (analoog-digitaal-converter), [3] PC interface.

'Na' de interface is er nog niks gebeurd met je audio, het staat alleen maar op je computer. Wil je gaan mixen, dan kun je dat nu gaan doen met een programma als Cubase, Logic, ProTools... Compressie/ EQ/ FX kun je dan ook toepassen. Het mooie hiervan is dat deze mix-programma's alleen maar opslaan 'hoe je mixt' (dus wat je toepast aan compressie/ EQ/ FX etc) en het bronmateriaal NIET aanpast! Je kunt dus ook een aantal totaal verschillende mixen maken, met exact hetzelfde bronmateriaal. Mixen doe je dus in principe niet met de interface ZELF.

Verschil tussen goedkope en dure interfaces is redelijk logisch: kwaliteit. Als je kijkt naar de Focusrite of MOTU modellen zit je binnen de prijsklasse die je aangeeft en heb je goede kwaliteit (stukken beter dan een Spirit-mixertje !!!). De elementen die de kwaliteit van een interface bepalen zijn ALLEEN maar de pre-amps (die je dus niet nodig hebt) en de ADC's !!. Zodra je audio digitaal is (ADAT is ook digitaal), verandert er niks meer aan de geluidskwaliteit, hoe cheap je interface ook is. Je zou dan bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor een 16-kanaals ADAT-interface, die lijn-signalen omzet naar ADAT. En dan een of ander cheapeau (Behringer?) interface kopen, die die ADAT-signalen je computer insleurt.

Je moet even kijken wat voor jou het handigste is en per slado het goedkoopst.

Adios!

Wat een geweldig goede uitleg :kroon: 1 ding is me nog niet helemaal duidelijk. Alleen met een audio interface ben ik er dus nog niet? Hier zou eventueel nog een mixertje bij moeten komen die enkel de signaal doorgeeft?

Nogmaals bedankt voor je goede uitleg.

Nee, met een audio interface ben je er in principe WEL ;)!! Je hebt dan nog een software-pakket nodig om in te mixen, maar dat krijg je in 99 van de 100 gevallen bij de interface erbij. Anders moet je een pakket kopen voor een paar euro, er zijn evt. ook gratis paketten. Kijk anders HIER eens, wel wat meer gevorderde manier van discussieren, maar als het goed is moet je nu alles begrijpen dat er staat. Op het gegeven forum staan zowieso erg veel discussies die je verder kunnen helpen.

Succes ermee!

Ik gebruik zelf Cubase, ander software-pakket lijkt me dus niet nodig. Ik zal het eens door gaan lezen. Bedankt *D

Back