Usb Inputs in Cubase

Roelernl

Nieuwkomer
hallo,
Ik werk op een laptop, met eigenlijk niet echt een geweldige geluidskaart,
dus gewoon een audio uit, en een mic ingang.
verder daai ik cubase sx, en dat werkt prima verder. het probleem, (eigenlijk een luxe probleem *D)
ik heb zon behringer usb ding voor je gitaar in te pluggen. hiermee zou ik graag direct in cubase op willen nemen. het zelfde met een usb microfoon. deze herkent hij als een geluidskaart eigenlijk, en in cubase kun je nou eenmaal geen meerdere geluidskaarten draaien.

is er een mogelijkheid om toch direct in cubase op te nemen? zonder tussen komst van cool edit of wat voor opname programma dan ook?

alvast bedankt!
mvg Roel

is er een mogelijkheid om toch direct in cubase op te nemen? zonder tussen komst van cool edit of wat voor opname programma dan ook?
l

Ja, die is er. De procedure staat kort en bondig beschreven in de "Getting Started handleiding" (Tutorial 1: Recording and playing back audio). In deze handleiding kan je ook lezen hoe je (verschillende) soundcards configureert binnen Cubase (vst connections).

ja dacht ik ook.. dus daar gekeken, maar het werkt niet bij mij? ik kan alleen mijn interne geluidskaart selecteren. terwijl ik bij cool edit, of windows zelf gewoon kan switchen tussen inputs en outputs

ja dacht ik ook.. dus daar gekeken, maar het werkt niet bij mij? ik kan alleen mijn interne geluidskaart selecteren. terwijl ik bij cool edit, of windows zelf gewoon kan switchen tussen inputs en outputs

In Cubase moet je (als je meer als 1 stereo I/O hebt) eerst onder VST Connections je extra I/O's activeren. Dat moet Cubase ze 'zien'.

Nou volgens mij is het ook weer niet zó simpel. Cubase kan meerdere ingangen tegelijkertijd binnenhalen / opnemen zolang ze binnen dezelfde driver zitten. Je kunt dus niet meerder geluidskaarten (of USB bronen zoals microfoon / gitaargeluidskaarten) tegelijkertijd opnemen omdat die allemaal een andere driver hebben.

Waarschijnlijk loopt je interne geluidskaart via een MME of DirectX driver (geen ASIO neem ik aan? ). Als je iets wilt opnemen via de microfoon dan zul je binnen cubase moeten switchen naar de driver van die microfoon.

Back