draaitafel met synths en fx syncen??

Origineel geplaatst door olafmol
en nog steeds snap ik nie wat er nou zo lastig is aan een DJ een plaatje strak laten trekken bij de spelende midi stuff..... dat is toch gewoon de manier zonder moeilijk gepiel? ..ok laat ik het dan maar ff vragen: olaf, wat moet die DJ precies doen? over jullie muziek heen scratchen/mixen, of gaan jullie over zijn plaatjes heen mee-spelen?

Olaf

ik denk dat we ff langs elkaar heen praten. ik ben me bewust dat het het meest haalbaar is als de dj zich aanpast aan het tempo van bijv een sequencer. de meest flexibele past zich als het ware aan aan de minst flexibele. het idee is dus inderdaad dat wij over zijn plaatjes gaan heen mee-spelen. mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft: wat zijn bijvoorbeeld de moelijkheden waar je tegen aanloopt? ik kan dat nu zo vooraf namelijk niet goed inschatten omdat ik geen ervaring heb met dj-en. maar ik begrijp in ieder geval van je dat het goed mogelijk is om een dj de hele avond zijn tempo te laten aanpassen op een midi-clock? de tempowisselingen gaan dan dus van de "midi-kant" van de set-up komen? ik neem dan aan dat de dj de sequencer dan bedient waardoor hij dus wel grip houdt op het tempo en dat wij onze apparatuur hier op syncen?

Origineel geplaatst door Hover

Bij het apparaat horen 2 'speciale' platen waarop geen muziek staat maar een soort 'tijdcode', die, indien normaal afgespeeld zonder dit apparaat, gewoon een irritante toon weergeven. Het apparaat echter gebruikt dit signaal om te bepalen waar de naald zich bevindt op een bepaald ogenblik. Je kon er alles mee wat je met een gewone plaat zou doen, ook scratchen dus. Het gebeurt allemaal op de computer. En dat zag er echt wel goed uit. Uiteindelijk kon je je overige spullen (synths, ...) zonder problemen mee in sync laten lopen zonder dat je hiervoor nog iets moest doen.

Dit is finalscratch van stanton (dacht ik). Ik weet da surgeon hiermee gewerkt heeft op i love techno.
Het schijnt goed te werken.

Maar persoonlijk doe ik toch liever het echte werk. Live is en blijft gewoon live en soms mag er toch wel eens iets verkeerd gaan. Ik hoorde ooit carl graig draaien en die man zijn naald bleef hangen (versleten), toen zette hij gewoon de muziek uit en vroeg aan zijn technicus een andere naald. Ondertussen bleef het publiek ff wachten en moedigden den carl nog wat aan waarna C rustig verder ging met zijn set.

final scratch IS het echte werk,
het gebruikt gewoon je draaitafels als interface om audiofiles aan te sturen.
je moet dus nog steeds kunnen mixen omdat je geen verschil voelt tussen een echte plaat en een wav of mp3 afgespeeld via fs.
echter, nu ze samen gaan werken met traktor zal er oa een sync functie bij komen, waardoor het gelijk laten lopen van platen vergemakkelijkt wordt...
kun je je bezighouden met andere dingen, handen in de lucht doen ofzo... 8o)

Origineel geplaatst door olaf
ik denk dat we ff langs elkaar heen praten. ik ben me bewust dat het het meest haalbaar is als de dj zich aanpast aan het tempo van bijv een sequencer. de meest flexibele past zich als het ware aan aan de minst flexibele. het idee is dus inderdaad dat wij over zijn plaatjes gaan heen mee-spelen. mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft: wat zijn bijvoorbeeld de moelijkheden waar je tegen aanloopt? ik kan dat nu zo vooraf namelijk niet goed inschatten omdat ik geen ervaring heb met dj-en. maar ik begrijp in ieder geval van je dat het goed mogelijk is om een dj de hele avond zijn tempo te laten aanpassen op een midi-clock? de tempowisselingen gaan dan dus van de "midi-kant" van de set-up komen? ik neem dan aan dat de dj de sequencer dan bedient waardoor hij dus wel grip houdt op het tempo en dat wij onze apparatuur hier op syncen?

als je het midi gedeelte bepalend laat zijn voor het tempo kan de DJ gewoon z'n plaatjes daarop aanpassen, daarvoor hebben ze die pitch-slider op z'n draaitafel of DJ cd speler voor uitgevonden ;) kost echt niet meer dan 10 seconden voor een goeie DJ..

wat me een veel lastiger issue lijkt: je zegt dat je wilt meespelen over de plaatjes van de DJ.... maar imho heb je dan helemaal geen midi-clock/tempo/gedoe nodig, omdat je een heleboel herrie gaat maken als je ook nog eens je eigen ritme-tracks ed over die van een plaat gaat gooien...waar ik me veel meer bij kan voorstellen is dat je echt "live" meespeelt...dus keyboard riffs, baslijnen e.d. dus nix gesequenced.... daar heb je geen midi voor nodig....en de meeste delayboxen enzo hebben wel een taptempo.....

als je echte loop-samples e.d. wilt gebruiken dan moet je denk ik ook wel redelijk snel het tempo van de DJ weten te vinden, maar andersom werkt gewoon veel sneller doordat de DJ snel kan pitchbenden en die slider heeft....tenzij je natuurlijk alles vanuit bv een MC909 triggerd met zo'n slider erop

Olaf

Ik heb een ker met een vriend samen gewerkt, ik draaide, hij speelde live. Niks geen sync ertussen.
Je heb een knop en die heet TAB TEMPO ook op een 808, 909 of MPC. Die moet je master maken en klaar.
De rest is creatief zijn.

Back