Monitoring bij recorden

Gagarin12

Ouwe rot
Hey,

Ik vroeg me onlangs iets af:
Wanneer er instrumenten/stem akoestisch wordt opgenomen, geeft men de uitvoerders altijd een hoofdtelefoon. Denk dat ik mezelf ook een hoofdtelefoon zou geven, maar dat is enkel om goed over te komen. Maar welk signaal krijgen ze? Enkel hun stem/instrument, enkel dat van de anderen, ... ? Of krijgen ze allemaal hetzelfde signaal, maar welk?
Bovendien, hoe doet men dit? Ik zie nooit op een mengtafel verschillende outputs voor hoofdtelefoons staan, denk dat dat niet aan mij ligt, maar dat dat gwn niet bestaat?

Help

Gagarin

Bij een gewoon deftig optreden van een groep worden er 2a3, soms zelfs voor elk bandlid een aparte monitormix gemaakt. Voor de meer praktische toepassingen laat ik graag andere meer ervaren forum-ers aan het woord

Hey,

Ik vroeg me onlangs iets af:
Wanneer er instrumenten/stem akoestisch wordt opgenomen, geeft men de uitvoerders altijd een hoofdtelefoon. Denk dat ik mezelf ook een hoofdtelefoon zou geven, maar dat is enkel om goed over te komen. Maar welk signaal krijgen ze? Enkel hun stem/instrument, enkel dat van de anderen, ... ? Of krijgen ze allemaal hetzelfde signaal, maar welk?
Bovendien, hoe doet men dit? Ik zie nooit op een mengtafel verschillende outputs voor hoofdtelefoons staan, denk dat dat niet aan mij ligt, maar dat dat gwn niet bestaat?

Help

Gagarin

Voor monitoring moet je juist elk bandlid kunnen laten kiezen wat hij wil horen en hem/haar zijn eigen mix geven.

Op een hardware mengpaneel kun je dat doen door middel van gebruik maken van subgroepen. Mijn mixer heeft er bv. 8. Dan kun je dus 8 verschillende mixen maken op 8 verschillende outputs, met elk de door hen gekozen kanalen/instrumenten.

In software kan je het in bv. Cubase aansturen via de Control Room mixen. Dat kun je apart instellen in Cubase. Je hebt dan natuurlijk wel een geluidskaart nodig met diverse uitgangen om de mixen op te kunnen weergeven.

Voor monitoring moet je juist elk bandlid kunnen laten kiezen wat hij wil horen en hem/haar zijn eigen mix geven.

+1, ik ben zelf bassist en eigenlijk wil ik alleen de drum echt duidelijk hebben, maar de gitarist wil de bass weer en de zanger wil gewoon het hele plaatje...

oftewel lekker zelf laten kiezen, hoewel als iemand alleen zichzelf wilt horen, dan gaat et ook wat vreemd hoor.... ken wel wat gitaristen die zo zijn, ook live en dan het liefst ook nog is de hele zaal alleen hun... maar dat is een ander verhaal ;)

Over het algemeen word er gekozen om de monitor mix samen te stellen via de aux sends van een hard of software mixer, zo kunnen de levels voor ieder instrument voor iedere headphone appart worden geregeld.

De aux send output word aangesloten op een headphone amp, deze staat in de opname ruimte zodat het main volume door de artiest zelf geregeld kan worden.

Het is tevens belangrijk om pre fader aux sends te gebruiken, zo kun je tijdens het recorden gewoon je eigen mix (door de studio monitors) afregelen, zonder dat de mix door de headphones veranderd.

Back