Goede starter synthesizer/keyboard

Malveras

METAL!
Hey iedereen, ik ben hier net nieuw en ik heb een vraagje:) sinds ik nu al weet dat toetsenist mijn passie is

Wat is een goede starter of beginner synthesizer/keyboard
Mijn budget is rond de 600 euro en mijn muziek stijl is een beetje dat van Children of Bodom, Norther, Kalmah, oftewel melodic deathmetal
Dus ik ben opzoek naar een synthesizer/keyboard die een beetje van dat genre afkomen. Ik wil het het liefst gebruiken voor gewoon thuis gebruik want live in een band spelen komt later wel:P

Ik had zelf natuurlijk wat rondgekeken en vond de Korg X5D wel interessant alleen zitten er geen built in speakers in ( of zoeits hoorde ik) en dat vind ik erg lastig

Hopelijk kunnen jullie wat voor me vinden:)

Synthesizers en workstations hebben geen ingebouwde speakers - die behoren tot het domein van de digitale piano en de arranger-keyboards. Die laatste geven je vrijwel geen mogelijkheden om het geluid aan te passen (in de lagere budgetranges) en er zitten allemaal voorgebakken ritmes in. Niet wat je zoekt, denk ik :).

Iedereen heeft hier wel een versterker voor keyboards of monitorspeakers, en als het echt krap is kun je 't altijd nog op een stereosetje aansluiten of gewoon een koptelefoon gebruiken :).

Ik zou eens navraag doen om te kijken of deze er nog is:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=99318

Die kan een hele hoop meer dan een X5D :).

De geluidjes zijn redelijk typisch - bombastische koren en kerkorgels en een lead-geluid dat redelijk typerend is voor Korg-synthesizers (zie http://www.synthmania.com/n-364.htm , preset "MonoLead").

3-Ton, 3-Ton, 3-Ton!

Oke, ik denk dat ik dus van plan ben om die Triton Le 61 2e hands te kopen,
maar aangezien ik niet super veel weet van keyboards heb ik nog een paar vraagjes:)

Wat voor dingen zal ik erbij MOETEn kopen? ik dacht zelf natuurlijk aan zo'n standaard waar me keyboard dan op kan en een midi kabel en geluidskaart.
maar heb ik nog meer dingen nodig
en als ik dus een geluidskaart ga kopen welke is dat het beste voor een beginneling met een niet al te hoog budget
( rond de 50-70 euro ongeveer dan )
en een goedkope versterker zal dan ook wel van toepassing zijn maar welke raden jullie mij dan aan?

alvast bedankt ;)

Sowieso een sustainpedaal.

En als je een goedkope geluidskaart wilt neem je toch een PCI kaartje. Emu 0404, Maya44, audiophile 2496. Allemaal onder de 100 euro. Maar waarom zou je daar al aan beginnen als je nog geen enkele ervaring hebt met het spelen zelf. Dus die midikabel is ook nog niet nodig.

Versterker heb je niet perce nodig, gebruik anders gewoon een of ander hifi setje. (ik heb zelf een creativesetje bv, werkt prima) Die N264/364 eerder opgemerkt zou ik niet meer nemen als ik jou was. Er is veel meer op de markt met een betere prijs/kwaliteit verhouding.

Het is een kwestie van willen investeren. Want als je het mij vraagt is zo'n oude Triton zelfs niet interessant meer na een paar maanden. Spaar dan liever voor iets uit een latere generatie: Motif (ES), Fantom (X), Triton Extreme/ Karma etc.

Het hoeft ook niet perce een rompler te zijn, ik zie vaak genoeg oudere FM bakken bij metalbands staan. Maar Blackmetal is vooral strings, koortjes en piano volgensmij, dus dan kom je toch sneller bij een rompler uit.

Die LE is prima voor een beginner. Zou hem zelf niet willen vanwege t toetsenbord, maar alles gaat om budget, uiteindelijk.

Laatst gewijzigd:
Wat voor dingen zal ik erbij MOETEn kopen? ik dacht zelf natuurlijk aan zo'n standaard waar me keyboard dan op kan en een midi kabel en geluidskaart.
Die laatste twee alleen als je 'm op de computer wil aansluiten. Gelukkig kost dat ook niet veel.

welke is dat het beste voor een beginneling met een niet al te hoog budget
( rond de 50-70 euro ongeveer dan )
E-mu 0404 of M-Audio 2496. Die komen tweedehands wel eens voorbij voor die bedragen. Hier zit al een setje MIDI-kabels bij dus hoef je geen aparte USB-MIDI interface aan te schaffen - tenminste, als je het voorlopig bij 1 synthesizer houdt.

en een goedkope versterker zal dan ook wel van toepassing zijn maar welke raden jullie mij dan aan?
Als het puur om thuis spelen gaat zou ik eens op Marktplaats rondneuzen naar een losse versterker (dus niet als deel van een stereo-set). Ik heb zelf tijden een setje Alesis Monitor Ones gebruikt met een gewone Akai versterker. Zolang er geen idiote bass-boost of zo op zit en je niet aan de equalizer komt (alle standen neutraal) doen die het werk prima.

Wil je je eigen studiotje bouwen, dan is het doorsparen voor een leuk setje (actieve) monitors. Wil je live spelen, dan zijn er een hele hoop opties (die ook allemaal een leuk centje kosten ;) ).

Back