Beginner zoekt hulp!

jeremy13000

Nieuwkomer
Hallo allemaal!

Ik wil mijn hobby weer eens op pakken maar ben inmiddels niet echt meer thuis in de hardware. Alleen dat ik het beste een externe audio interface kan aansluiten. En daar zijn er ook al zo veel van.....:(

Ik wil graag zelf tracks maken en op den duur ook live kunnen jammen. Ik ben er inmiddels achter dat je voor live spelen goed met Ableton en een midi controller kunt werken maar om thuis lekker mooie dingen in elkaar te zetten beter Cubase (SX3) kunt gebruiken. Software heb ik inmiddels en een boek over Cubase SX is besteld.

Concreet is mij vraag:

Wat heb ik nog nodig om zelf muziek te kunnen maken? Ik wil goede spullen gebruiken maar 100% professioneel hoeft niet. (gezien budget, voorlopig ca €1000)

Ik wil graag (als het kan) mijn oude spullen, en nieuwe laptop gebruiken.

- Sythesizer Kawai K4
- Sequenser Kawai Q80 (deze kan waarschijnlijk weg haha)
- Groovebox Roland MC303
- Laptop HP met 32 bit Vista Business, Intel Core Duo 2.1GHz, 2G ram
Soundmax interg. Digital HD audio geluidskaart

Ik ben bij Bax-shop.nl kwijlend en met hoofdpijn van alle mogelijkheden die er zijn maar weer weg gegaan want ik heb echt geen idee. :)

Alvast heel erg bedankt voor de adviezen en tips die ik hopelijk ga krijgen. :halleluja

Jeremy

volgens mij heb je alles al !
ik zou enkel ipv SX , Ableton Live gebruiken, veel simpeler (dient echt niet enkel om Live te spelen hoor)
...enkel nog een geluidskaart nodig dan en -als je je spullen wil gebruiken- koop er één waar ook al midi in zit dan kom je met één bakje toe.
Dus nu effe de zoekfunctie gebruiken ...

Alleen dat ik het beste een externe audio interface kan aansluiten. En daar zijn er ook al zo veel van.....:(

Bepalen van een externe audio interface is redelijk makkelijk:

- kijk naar je beurs
- vraag jezelf af of je er een mixer op wil aansluiten of dat je 'm als een soort mixer wil gebruiken (e.g. moet alle apparatuur erin of maar 1 of 2 stereosporen?)
- heb je nog andere aansluitingen nodig (microfoon, gitaar, ADAT, SPDIF)?
- ondersteunt je laptop ook Firewire of alleen USB?

Kijk wat er overblijft en ga dan reviews lezen en kijk wat er over de kwaliteit van de drivers wordt gezegd, en of de fabrikant actief bezig is met nieuwe drivers voor Vista. (klinkt een beetje stom, maar er zijn er nog die er geen hebben).

- Sythesizer Kawai K4
- Groovebox Roland MC303

Dat zijn de apparaten die dan overblijven. IMHO kun je beter op zoek gaan naar een JV1080 met Techno expansion, dan heb je vrijwel alle geluiden uit de 303 maar wel iets dat beter naar MIDI luistert.

Spendeer de rest aan een bescheiden 2x2 MIDI interface en een stel leuke monitors (hier hebben we ook een hele grote thread over, dus win daar maar eens advies in) en dan heb je 't ongeveer :).

ok Seiko en Yoozer. Bedankt voor jullie uitleg. Ik ga in beraad en op zoek naar de juiste spullen.

Back