E-Mu turbo fx card - Capacitor stuk?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Mijn turbo effectcard in mn E-Mu ESI heeft een klein probleem. Bij de 1e keer aanzetten staan de effect settings niet goed, het lijkt wel of hij ze vergeet. Na 2e keer starten doet hij het gewoon.

Na logisch nadenken zou een evt. batterij op de kaart leeg kunnen zijn. Ik heb geen batterij kunnen vinden, maar wel een blauw tonnetje dat een 'capacitor' zou kunnen zijn.

Ik heb absoluut geen verstand van electronica maar heb een keer iets gelezen over zo'n ding.

Op het fototje zie je wat ik bedoel. Er staat text op, als ik me goed herinner iets van '25v'.

Herkent een van jullie dat dingetje? Hij is lichtblauw van kleur...

Kan je zo'n ding makkelijk vervangen, hij slaat toch energie op zodat de kaart een 'geheugen' krijgt voor zn settings?

Attachments

• esi32option.jpg
    esi32option.jpg
    73,8 KB · Bekeken: 74
Die condensator (want zo heten ze in het Nederlands) zit daar waarschijnlijk om de voeding van de kaart mooi vlak te houden. Tenzij het een gold cap is met een hele hoge waarde worden ze eigenlijk nooit gebruikt om langdurig een stuk geheugen van stroom te voorzien, hoogstens om even een paar seconden te overbruggen als je een echte batterij verwisselt. Sowieso denk ik (voorzover zichtbaar op dit kleine fotootje) dat de settings gewoon in flash staan en flash heeft geen stroom nodig.

Bovendien, als de settings bij de tweede keer opstarten er wel weer zijn, dan kan het geheugen niet leeg geweest zijn toch?

Hey thanx voor je reactie!

ik zal van het weekend een foto maken van die fx card..

het probleem is dit:
Als ik hem aanzet staat de verwijzing van de samplepresets naar de fx niet goed. Dus als een preset staat ingesteld naar fx 1 dan gaat hij in plaats daarvan naar fx2. Of een verwijzing naar fx1 gaat opeens naar main out.

Als ik hem daarna weer uit -en aan zet dan pakt de fx card wel de goede verwijzing naar zn fx.

Op zich dus geen groot probleem maar als het makkelijk te fixen is.. graag..

worden de effectsettings niet gewoon met de patches meegesaved?
het lijkt meer op een communicatieprobleen tussen het moederbord en de effectkaart.
gr't'n
jeroen

Back