Esx live: denken jullie even mee?

faceman

Stamgast
't Zit zo. Ik speel korg esx + synths in een electro-pop-rock band.
Ik merk echter dat ik meer samples wil gebruiken en dat het geheugen van de esx toch niet zo heel groot is om comfortabel te blijven werken. Daarnaast mis ik het gebrek aan polyfonie (om uit te sturen bv) en is er vaak net een synthpart te weinig.

Maar ik ben wel heel erg te spreken over de sound en de creativiteit van de esx, dus ik wil hem graag blijven gebruiken voor de drums en wat monofono parts + tweakabilty.

En ja, ik kan wel meer live gaan spelen, maar ik heb al mijn handen vol met wat fill in drums en tweaken...

Ik blijf liefst af van van pc af voor live gebruik, tenzij het niet te vergezocht kan en dat ik alles niet met note numbers moet gaan herprogrammeren in Ableton Live bv... Iemand een voorstel qua uitbreidingsmogelijkheden of aanpassingen?

Met een akai mpc werken of een 2e mpc ESX erbij kopen misschien?

Ik weet niet hoeveel samples jij gebruikt maar met de beschikbare 24mb kan je best veel kwijt. Downsamplen naar 32khz (via pc/mac en geluidsbewerkingprg) en monosamples gebruiken maakt ook veel uit om geheugen te besparen.

Patterns switchen om andere geluiden beschikbaar te maken doe je ook al neem ik aan ?

Wel, ik wil deze setup ook gebruiken voor een meer straight-electronica project: dus die samples (vaak wat langere stukjes) dikken dan wel aan.

Ik heb ooit een mpc1000 gehad die ik wel leuk werken vond. Was ook makkelijk om midi te importeren vanuit de pc. Ik overweeg een 2de groovebox, zoals pakweg een rm1x of toch een mpc500.

Maar mijn vraag is dan: moet ik dan songs twee keer (dus telkens) in elk apparaat gaan programmeren, of zie ik dat verkeerd?

Ieder apparaat moet je dan instellen voor één song als je ze tegelijkertijd wilt gebruikken ja.
Maar als je alles goed aanpakt kan je je gehele optreden als één setting opslaan in ieder apparaat zodat je niet hoeft te switchen tussen nummers door.

Persoonlijk zou ik dan eerder één groter apparaat nemen (mpc 2500 bv) en daar alles mee doen. Compacter en stuk makkelijker in gebruik.

Back