Hulp nodig voor set-up

Mr. Funk

Ingeburgerd
Allereerst moet ik zeggen dat ik echt een leek ben wat betreft audio en alles wat er mee te maken heeft. Ik merk dat ik erg gefrustreerd raak als ik me er in probéér te verdiepen. Ik zie vaak door de bomen het bos niet meer.

Afijn, ik kom nu met de vraag.

Als conservatoriumstudent wil ik ook wat dingetjes thuis op kunnen nemen. Hier heb ik alleen geen ervaring mee en zou graag willen horen wat jullie aanraden aan te schaffen.

Wat ik heb:
Macbook C2D, 2 GB DDR3, 5400 rpm harddisk (geen FW)
GEM Promega 3 (prachtig apparaat: klik hier voor specs)
Shure Beta 58A

Wat ik wil:
Toetsen (piano, rhodes, wurliter) en zang kunnen opnemen.
Het afluisteren ervan. Hiervoor heb ik ook nog speakers/monitoren/hoenoemjehet? nodig.
Mixen. Gewoon beetje afwerken. Niet al te moeilijk doen.

Wat verwacht ik:
Een opname die zich goed kan dienen voor feedback. Absoluut geen studiokwaliteit. Gewoon een medium waar ik ideetjes kan dumpen, zeg maar. Maar nog net dat ik het aan andere mensen durf te laten horen (artistieke waarde buiten beschouwing gelaten ;) )

Budget:
Ik ben student dus dat is niet zo hoog. Ik ga nu nog geen bedrag noemen. Laten we het eerst maar even op zo laag mogelijk houden.

Vragen:
Wat heb ik nodig?
Wat raden jullie aan?
Is de microfoon überhaupt wel geschikt?

Don't bash me for my stupidiness.

Mr. Funk; even op [I schreef:
zo laag mogelijk houden[/i].

Vragen:
Wat heb ik nodig?
Wat raden jullie aan?
Is de microfoon überhaupt wel geschikt?

Ik zou zeggen houd het dan ook zo simpel mogelijk...da's ook beter voor het musiseren zelf..

TECHNIEK leidt AF..:dj:

goedkoop he ?..Yamaha MT50 of zoiets, dat is dan 30 euro meneer.
(er is werkelijk ongelooflijk veel van dat spul op de markt gebracht in alerlei variatie.
Heb je meteen een 4 kanaals mengertje met toonregeling...
zoiets is in volgorde van prijs.

cassette,>> digi cassett>> minidisc,>> hard disc>> flash media..

EN geloof het of niet..cassettte da's lekker PUUR..en KNALLEN...die digi zooi die kan me wat..maar een en ander is ook erg afhankelijk van de soort muziek die je opneemt.

Die micro is helemalokay..probleem is wel datje micro nog wat pep = prik nodig heeft in de vorm van fantoom voeding (ga dat fantoom maar eens even opzoeken...op het net...)

dus daarom toch ook we minder geschikt..

groet van Murc (ook de trotse bezitter van een YAMMIE MT50..)

(HIER, op de marktplaats staat nog een FOSTEX MR8 Flash van mij..
met een extra 1 GB kaart = 6 uur opnemen..die heeft zelfs ingebouwde micro ..................en effecten voor het opnemen EN voor het namixen..(zoek dat ook effe op ter lering...) :geslaagd:

Information

• 4 track cassette recorder
  • [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Allow you to record up to 4 tracks separately - listen to playback while recoding a new additional track. Recording can then be mixed down to a standard stereo recording using a standard cassette deck. [/FONT]
  • [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Alternatively you may do [/FONT]
(ikzelf ben het hier NIET mee eens !!!!>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif](the same on a computer with greater ease and less frustration.[/FONT]

maar goed is omdat je een hele dure Laptop hebt zogenaamd gratis
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Free software to do what an old 4 track cassette would do (and more) includes:[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Pro Tools Free:[/FONT]
Mac (OS 9 only): http://www.macmusic.org/software/version.php/lang/en/id/17/
Windows (98 only): http://www.hitsquad.com/smm/programs/ProTools/
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Audacity Free: (Windows, Linux and Mac.)[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]http://audacity.sourceforge.net/[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]Quartz Audio Master Freeware: (Windows)[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]http://www.digitalsoundplanet.com/home.html[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif](Click on 'Freeware' at the above site.)[/FONT]

Ik wil je niet tegen de borst stoten, maar echt heel veel wijzer word ik hier niet van...

Ik weet in ieder geval dat mijn mic geen phantom power nodig heeft. Het is ook gewoon een dynamische (en ik dacht dat die nooit phantom nodig hadden).

Die mac wil ik wel gaan gebruiken voor het opnemen. Volgens mij heb ik dus iets nodig wat tussen stagepiano, microfoon en boxen zit en vervolgens de macbook in gaat (een mixer?).

Daarnaast dus een versterker... Of kan ik beter actieve monitoren kopen?

Ik weet van alles een beetje (en veel te weinig), maar hoe, wat en waar is meer de vraag. Daarom zei ik al: ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil zelf best wel onderzoek gaan doen, maar dan hoop ik dat iemand mij de goede richting op kan sturen.

Stijl: Jazz & Fusion

Ikzelf neem ook zo af en toe op (gitaar, zang, drums) Ik neem alles op met een Micro-BR. Kan je 4 sporen opnemen (niet tegelijkertijd, eerst gitaar, dan piano dan zang, ofzoiets)... e-voila heb je een nummer en natuurlijk kan je dat via USB in de computer zetten en verder uitwerken.

Ook kan je (Ik weet niet of het volgende echt werkt, ik heb niet zo heel veel verstand van met de computer opnemen) een freeware programma downloaden zoals wavepad of Audacity en daar kan je alles in .wav opnemen, moet je wel een (externe) geluidskaart hebben waar je je mic in kan stoppen. Daarna kan je het verder verwerken in een sequenceprogramma of in Audacity.

Ik ben niet heel begaan met de computer, dus don't shoot if I'm a bit wrong...

Om monitoren op de computer aan te sluiten moet je zowiezo een geluidskaart aanschaffen...

Voor Audacity, zie hier:
http://audacity.sourceforge.net/

Heeft geen midi (zie het als een harddiscrecorder: je kunt dus alleen audio opnemen, niet nog noten aanpassen zoals in een sequencer zoals Cubase), maar als je daar geen behoefte aan hebt, dan is dat alleen maar handiger. Er zijn bergen gratis plugins voor te vinden, dus basic mixen moet daar goed mee gaan. En het is open source = gratis!

Wat je dan nog nodig hebt is een mixertje of een (externe) geluidskaart met meerdere line-ins, plus monitors-en-versterker of actieve monitors. Maar daarover komt Yoozer je dadelijk wel vertellen wat het beste is. ;)

Ik wil je niet tegen de borst stoten, maar echt heel veel wijzer word ik hier niet van...

Ik weet in ieder geval dat mijn mic geen phantom power nodig heeft. Het is ook gewoon een dynamische (en ik dacht dat die nooit phantom nodig hadden).

Die mac wil ik wel gaan gebruiken voor het opnemen. Volgens mij heb ik dus iets nodig wat tussen stagepiano, microfoon en boxen zit en vervolgens de macbook in gaat (een mixer?).

Daarnaast dus een versterker... Of kan ik beter actieve monitoren kopen?

===========================================
Volgens mij was de vraagstelling...en ... de bedoeling ZO GOEDKOOP mogelijk opnemen..

Voorstel Murc multitrackertje cassette omdat je dan tevens een mengpaneeltje hebt kosten 30 a 50 Euro.een hoofdtelefoon heb je vast wel ergens liggen om de multitracker te kunnen horen..

kan ook met speciale boxjes die dan plots monitoren heten..
dus dan nog wat simpele active monitirtjes kopen..(active wil zeggen dat versterking is ingebouwd)

(((op het KREK antwoord nog een aanvulling..OH met die oude analoge trackertjes kun je WEL meerdere sporen meestal 4 tegelijk opnemen..bij de digi's meestal 2 (of 1 stereo..dan wordt het stereo geluid gezien als zijnde bestaande uit linker en rechter kanaal = 2 kanalen en kun je dus ook 2x mono tegelijk opnemen is dus 2 signalen..)))

Wil JIJ toch labtobben..:stupid

dat is dus meteen ingewikkelder.kijk maar naar de overige reacties....dan als bijlage de gratis track software..da's gratis. :doei:

Misschien stom van mij om er niet bij te vermelden, maar ik heb al wel Logic Express (tijdje geleden met korting kunnen kopen omdat ik student ben).

Edit: Dus ja, ik wil wel LAB-TOBBEN zoals ik in mijn tweede reactie al aangaf. Maar nu is het hopelijk wel duidelijk

Ik ken het programma logic niet, maar volgens mij is het dan gewoon een geluidskaart aanschaffen. Ik had al een redelijke voor 50 euro 2de hands, voor mij voldoende om alleen mijn monitoren een keer aan me computer te hangen om af te mixen

Volgens mij was de vraagstelling...en ... de bedoeling ZO GOEDKOOP mogelijk opnemen..

Voorstel Murc multitrackertje cassette omdat je dan tevens een mengpaneeltje hebt kosten 30 a 50 Euro.een hoofdtelefoon heb je vast wel ergens liggen om de multitracker te kunnen horen..

kan ook met speciale boxjes die dan plots monitoren heten..
dus dan nog wat simpele active monitirtjes kopen..(active wil zeggen dat versterking is ingebouwd)

(((op het KREK antwoord nog een aanvulling..OH met die oude analoge trackertjes kun je WEL meerdere sporen meestal 4 tegelijk opnemen..bij de digi's meestal 2 (of 1 stereo..dan wordt het stereo geluid gezien als zijnde bestaande uit linker en rechter kanaal = 2 kanalen en kun je dus ook 2x mono tegelijk opnemen is dus 2 signalen..)))

Wil JIJ toch labtobben..:stupid

dat is dus meteen ingewikkelder.kijk maar naar de overige reacties....dan als bijlage de gratis track software..da's gratis. :doei:

Zoveel simpeler is dit eigenlijk nog niet eens. Cassettes klinken vast goed (daar gaat het niet eens om: "absoluut geen studiokwaliteit"), maar ten eerste heeft Mr. Funk dan alsnog iets nodig om op af te luisteren (koptelefoon als enige voldoet meestal niet, en je geeft zelf al aan dat monitors beter zijn) en ten tweede heb je het dan alleen nog maar op een superonhandig medium staan. Zoals in de openingspost staat, gaat het om ideetjes opnemen om die ook aan anderen te kunnen laten horen. Steeds minder mensen hebben een cassettespeler en probeer cassettes maar 's naar je vrienden te e-mailen. Dus moet je dan die multitracker alsnog aan de laptop aansluiten, waarvoor je (liefst) een geluidskaart nodig hebt (de normale line-in van een laptop is niet echt goed) en software (zoals Logic of Audacity) om wavs of mp3s te kunnen bakken.

Ergo: sorry Murc, maar voor sommige mensen is een laptop gewoon echt handiger, zeker als ze er al één hebben, inclusief de software. ;)

Schopje.

Ik heb de afgelopen tijd heel wat research gedaan. In die tijd is mijn Bèta 58 stuk gegaan en ben ik dus ook op zoek naar een mic. Zal hieronder even opsommen wat mijn overwegingen zijn. Over monitoren onderaan mijn verhaal meer.

Audio-interface: Tascam US-122L / Tascam US-144 (wat is nou precies het verschil?) of Lexicon Omega

Microfoon: Rode M3 of Rode NT3 of AKG C1000

Monitoren: Tapco S5 of KRK Rokit 5 of Yamaha HS 50M

Het gaat dus om opnamen van jazz met occasionally misschien wat pop/soul/R&B. De microfoon is alleen voor zang (een wat lagere tenor). Ook bedoeld voor evt. live gebruik (vandaar de all-round). Digitale piano is dus GEM Promega.

Monitoren moeten dus vooral goed (male) vocals weergeven. Kwa bas zal het nooit hard gaan (denk aan contrabas, maar elektrisch is niet uitgesloten). Daarnaast dus piano. Misschien wat brass en strings. Niet zo veel raggen dus zoals je wel eens hoort.

Totaal ligt hetgeen wat ik op het oog heb op zo'n 600 euro. Dat ligt toch wat boven mijn budget. Voor mij is de microfoon het belangrijkst (ik ben ten slotte een zanger) en ik vraag me af of ik toch misschien bij de monitoren in een lager segment kan gaan zitten. Uiteindelijk gaat het toch vooral om wat ideetjes af te kunnen luisteren. Als ik echt serieus wil gaan mixen kan ik dan misschien nog wat beters aanschaffen.

Maar voor welke monitoren moet je dan gaan?

M-audio AV40 Studiophile
Edirol MA-15D
Fostex PM-04
Tascam VL-A4
ESI NEAR05
Alesis M1 Active 520

Bij de meeste muziekwinkels, waaronder grote, zijn deze niet te beluisteren. In tegenstelling tot de KRK, Yamaha en Tapco hierboven.

Je ziet. Ik vind het allemaal moeilijke keuzes. Ik heb nu zoveel gelezen over zoveel verschillende producten en zoveel meningen gehoord. Overal lees je wel iets goeds over, maar ook iets slechts. Daarbij zijn er gewoon (bijna) geen mensen die in exact dezelfde situatie zitten als jij. Onderhand wil ik ook gewoon de knoop doorhakken en eens muziek gaan maken! (en opnemen!)

Ik hoop dat iemand hier mij verder op weg kan helpen.

Goed dat je wat research hebt gedaan! Met de apparatuur die je opnoemt zit je naar mijn idee zeker goed! Ten eerste zijn het gewoon staande A-merken, waar je niet heel veel mee kan gebeuren.

Ik denk dat het verstandig is om niet té veel op je monitors te bezuinigen, omdat het gewoon belangrijk is om juist alle tonen hoog/midden/laag goed laten weer te geven. Kijk hiervoor ook eens tweedehands! Heb je gewoon beter spul voor een pak minder geld. KRK is hier en daar nog wel te koop op marktplaats en ook hier op synthforum komen de Rokits af en toe wel eens langs.

Het verschil tussen de twee Tascam interface's zit hem uiteraard in de specificaties. Bij de 144 krijg je er wat extra digitale aansluitingen bij:S/PDIF Digital Input & Output, 4 in, 4 out operation (analog, S/PDIF). Als je puur van je GEM en microfoon via je USB op wilt nemen heb je deze digitale aansluitingen (correct me if wrong) niet nodig en kun je dus voor de goedkopere US-122L gaan.

Succes!

Audio-interface: Tascam US-122L / Tascam US-144 (wat is nou precies het verschil?)

De 144 heeft ook S/PDIF, een digitale stereo in- en uitgang.

Dit is al een oudere interface die alleen USB 1.1 heeft.

Van microfoons weet ik niet genoeg, van de monitoren kan ik weinig anders zeggen dat je met een paar van je meestgeluisterde CDs naar de muziekwinkel moet gaan en moet gaan luisteren.

Daarbij zijn er gewoon (bijna) geen mensen die in exact dezelfde situatie zitten als jij
Klopt; een identieke setup kom je gewoon niet tegen. Sowieso is er een soort prijsgrens waarboven bepaalde apparatuur echt interessant begint te worden.

Verder zijn er nog upgrade-paden - hoe snel heb je iets vervangen, hoe snel wil je gaan uitbreiden? Als je meer instrumenten wil gaan toevoegen voor tegelijkertijd op te nemen in de toekomst moet je audio-interface eruit, als je wil gaan mixen zou ik zelf niet van een Alesis naar een KRK springen maar gelijk hoger gaan zitten.

De goedkopere monitors die je laat zien lijken me toch een beetje niveau net-geen-desktop-speakertjes, dus ik weet niet of je daar ook bij het luisteren blij van wordt.

@ murc - je verhaal wordt leesbaarder als je in je posts de
tags gebruikt, nu heb je ze niet afgesloten dus wordt het niet netjes in een quote-blokje neergezet.

Hi mr. Funk,

Ik ben behoorlijk opzoek naar eenzelfde iets als jij. Ik heb sinds een maand een Gem Promega 2 en ben er ontzettend blij mee. Die clavinet, rhodes en piano :{
Kan me nog herinneren dat jij een tijd geleden die Gem Promega 3 uit een winkel in Hoogeveen te pakken had, na een tip..

Maar ik zoek dus inderdaad ook een geluidskaart, microfoon en monitors. Vooral de geluidskaart vind ik belangrijk, omdat ik op dit moment niet eens iets kan opnemen (de line-in van mijn onboard-sound bromt en ruist als een gek)
Misschien is de M-audio Fasttrack Pro of Ultra ook nog wel interessant?

Ik vroeg me alleen nog wel af waarom je nou juist deze microfoons hebt uitgekozen. De Beta58 die nu kapot is, beviel die niet goed?

Ik ben benieuwd wat er in deze Thread allemaal nog omhoog komt, denk dat ik er ook wel wat aan zal hebben!

Laatst gewijzigd:
Audio-interface: Tascam US-122L / Tascam US-144 (wat is nou precies het verschil?) of Lexicon Omega
Kijk ook eens naar M-Audio interfaces. Als een FIrewire aansluiting hebt kun je ook denken aan mixers met Firewire interface. Zijn wel iets duurder.
DIe C1000S is een goede all around microfoon. Vooral voor akoestische instrumenten is hij goed. Ik heb hem ook wel eens voor zang gebruikt. Toch denk ik dat je met de Rode's beter af bent.
Ga voor een van deze drie of iets goedkoper een Alesis M1 active MkII.
Niet voor:
Maar voor welke monitoren moet je dan gaan?

M-audio AV40 Studiophile
Edirol MA-15D
Fostex PM-04
Tascam VL-A4
ESI NEAR05
Alesis M1 Active 520
Deze goedkopere monitoren krijg je spijt van. Niet doen.

Laatst gewijzigd:
Mijn advies,.. Wat je ook besluit te kopen.

Doe je research en koop tweedehands!!!

Scheelt bakken met geld,.. en als je besluit weer te verkopen heb je niet zoveel
verlies.
Koop nooit ongezien,.. test uitgebreid,.. en neem wel even iemand mee die er verstand van heeft als je niet zeker bent van je eigen kennis!

Ik weet dat er mensen zijn die voor de garantie gaan. Als je daar waarde aan hecht,. moet je dat zeker doen. Feit is wel dat pro audiogear bij normaal gebruik zelden stukgaat,.. (en zeker niet binnen de garantieperiode!)

Succes!!!

Goed dat je wat research hebt gedaan! Met de apparatuur die je opnoemt zit je naar mijn idee zeker goed! Ten eerste zijn het gewoon staande A-merken, waar je niet heel veel mee kan gebeuren.

Ik denk dat het verstandig is om niet té veel op je monitors te bezuinigen, omdat het gewoon belangrijk is om juist alle tonen hoog/midden/laag goed laten weer te geven. Kijk hiervoor ook eens tweedehands! Heb je gewoon beter spul voor een pak minder geld. KRK is hier en daar nog wel te koop op marktplaats en ook hier op synthforum komen de Rokits af en toe wel eens langs.
Duidelijk. Dan zal ik daar niet op bezuinigen.

Het verschil tussen de twee Tascam interface's zit hem uiteraard in de specificaties. Bij de 144 krijg je er wat extra digitale aansluitingen bij:S/PDIF Digital Input & Output, 4 in, 4 out operation (analog, S/PDIF). Als je puur van je GEM en microfoon via je USB op wilt nemen heb je deze digitale aansluitingen (correct me if wrong) niet nodig en kun je dus voor de goedkopere US-122L gaan.
Daar heb je helemaal gelijk in. Tascam US-122L it is! Dt besluit heb ik dan alvast gemaakt.

Waarom dacht je dat ik Mr. Funk heet? ;)

Hi mr. Funk,

Ik ben behoorlijk opzoek naar eenzelfde iets als jij. Ik heb sinds een maand een Gem Promega 2 en ben er ontzettend blij mee. Die clavinet, rhodes en piano :{
Kan me nog herinneren dat jij een tijd geleden die Gem Promega 3 uit een winkel in Hoogeveen te pakken had, na een tip..
Nogmaals bedankt daarvoor. Echt een topapparaat!

Ik vroeg me alleen nog wel af waarom je nou juist deze microfoons hebt uitgekozen. De Beta58 die nu kapot is, beviel die niet goed?
Hij beviel wel goed. Zeker wel! Ik heb 'm een keer gekregen en wist eigenlijk nog niks van kwaliteit (nu een klein beetje meer). Nu weet ik dat voor mijn stem een condensor (mede ook door de stijl) beter klinkt. Het geeft net wat meer dynamiek. De Beta58 was live natuurlijk zeker geweldig (erg robuust). Ik wou nu weer een mic die ik ook live kon gebruiken. Vandaar een allround.

Ik weet nog niet of het de M3 of de NT3 moet worden. Heb de M3 geprobeerd en voor de prijs was ik best onder de indruk. De NT3 heb ik nog nergens kunnen proberen (in één muziekwinkel werd stellig beweerd dat deze gewoonweg niet bestond) maar het lijkt mij het grote broertje van de M3 dus hij zal wel bijna beter moeten zijn...

Kijk ook eens naar M-Audio interfaces. Als een FIrewire aansluiting hebt kun je ook denken aan mixers met Firewire interface. Zijn wel iets duurder.
Helaas heb ik geen Firewire. Heb nu besloten om voor de Tascam te gaan.

DIe C1000S is een goede all around microfoon. Vooral voor akoestische instrumenten is hij goed. Ik heb hem ook wel eens voor zang gebruikt. Toch denk ik dat je met de Rode's beter af bent.
Heb jij ergens de Rode NT3 kunnen gebruiken? Weet jij er meer van te zeggen?

Ga voor een van deze drie of iets goedkoper een Alesis M1 active MkII.
Niet voor:

Deze goedkopere monitoren krijg je spijt van. Niet doen.
Oké!

Mijn advies,.. Wat je ook besluit te kopen.

Doe je research en koop tweedehands!!!

Scheelt bakken met geld,.. en als je besluit weer te verkopen heb je niet zoveel
verlies.
Koop nooit ongezien,.. test uitgebreid,.. en neem wel even iemand mee die er verstand van heeft als je niet zeker bent van je eigen kennis!

Ik weet dat er mensen zijn die voor de garantie gaan. Als je daar waarde aan hecht,. moet je dat zeker doen. Feit is wel dat pro audiogear bij normaal gebruik zelden stukgaat,.. (en zeker niet binnen de garantieperiode!)

Succes!!!
De 3 sets monitoren (Yamaha, Tapco S5, Rokit 5) heb ik geprobeerd. De Yamaha's hadden voor mij te weinig laag dus die vallen af. Over de Tapco's was ik best enthousiast maar toen ik bijvoorbeeld een liveconcert opzette klonken ze heel dof tov de Rokits. Ik twijfel dus best wel tussen die twee sets.

Zit nu ook even naar de mogelijkheid te kijken het spul in de UK te bestellen (lage pond). Dat scheelt best veel geld (vooral de Tapco's zijn belachelijk goedkoop).

Tot nu toe bedankt voor alle reacties!

Tijdje geleden, maar ik heb even geen tijd gehad.

Ik heb nu een microfoon (Rode NT3), audio-interface (Tascam US-122L) en monitoren (Tapco S5). Ik moet alleen nog de kabelzooi hebben.

Maar welke kan ik dan het beste kopen? Op m'n monitoren heb ik RCA, TRS en XLR aansluitingen. Welke kun je het beste gebruiken? Volgens mij moet wel RCA hè?

Van microfoon naar Tascam is gewoon XLR microfoonkabel.

Van stagepiano naar Tascam wil ik audio maar ook midi. Voor audio heb ik dus tweemaal jack kabel nodig (stereo)? Voor midi een midi kabel. Moet die overigens van stage piano OUT naar Tascam IN of andersom?

Ik ga morgen maar even naar Feedback of Verspuy.

Je doet conservatorium?
Ga voor het betere materiaal....
Tweedehands is dan een goede aanrader (als je schrik hebt dat je het later niet meer kan/wil gebruiken).
Van goedkoop materiaal (vooral op monitors, micro etc) krijg je er later (als het nieuw is, is het een wauw-effect) spijt van...
Als je conservatorium doet, zul je wel goede oren hebben... hoor je wat meer... (en dus minder met slechter materiaal:o:).
Succes!

(btw, ik heb die alesis M1 active 620 (trapje op 520) en ze klinken mooi, maar niet professioneel... Alesis M1 active MkII. klinkt dan mooier...)

Back