ontz, ontz, ontz!

yeah sweet, haha. gotta love it. ik denk dat ik nog Kaos Ex Machina uit polen hierover ga contacten, dat zij het min of meer kunnen promoten als ze willen.

even een vraagje over de ADSR van de Ion!

dit is en blijft een van de moeilijkste delen van deze synth voor mij. puur omdat ik het niet goed tussen m'n oren kan krijgen.
zal ik het maar zo zeggen, de Ion heeft ADSR op zowel de amp als de filters en pitch. dit leidt natuurlijk tot complexe geluiden. maar ik snap niet eens wat je met ADSR op de filters kan doen, en van ADSR op pitch kan ik me echt helemaal niks voorstellen. de combinatie van alle drie is voor mij fucking mindblowing.

een beetje advies gaat al heel ver!

Je moet eens de Mod Envelope (of filter mod) open zetten (derde knop naast filter 1 en filter 2)

En draai dan eens de filter toe (eerste knop).

Als je dan de adsr verandert ga je wel een verschil horen.

De ADSR is de instelling voor de mate waarin je filter opengaat en terug dicht.

Als jij een trage A(ttack) instelt en je de filter helemaal toedraait, dan gaat je geluid eerst niet hoorbaar zijn, en dan langzaam aanzwellen.

Met Amp ADSR ist makkelijker nog. Trage attack, dan zwelt het volume van het geluid langzaam aan.

Stel je de ADSR curve voor als een kraantje ofzo dat je poen en dicht draait. De attack is hoe rap/traag je de kraan opendoet. De Decay is hoe snel je ze weer dicht draait, de sustain is hoe ver je ze laat openstaan en de release is hoe lang de kraan openblijft als de noot stopt... ok, de vergelijkingg aat niet heleaam op. En dan.

Grtz

Pitch envelop hetzelfde. Je gaat het geluid doen veranderen van toonhoogte in de tijd...

hey thanks!

amp ADSR snap ik wel. maar om zoiets te flikken bij de pitch wil dus letterlijk zeggen dat hij de gehele toon van wat je speelt door de ADSR gooit of niet?
en bij de filters... ja sorry die snap ik nog steeds niet. ADSR draait dan samen aan de frequenties, resonantie en envelope van de filters voor een 'open/dicht' effect of niet?

geen zorgen, ik ga het sowieso allemaal proberen straks.

ik vind het wel vreemd dat vele vertellen hoe de Ion geschikt is al beginners synth. ik krijg er weleens koppijn van! :stupid
"en nu?..."

Zie bijlage...

Bij filter:
als je de fitler helemaal toedraait, dan hoor je (bijna) niks meer. De adsr doet niks zolang je niet aangeeft dat de filter moet gemoduleerd worden door de ADSR. Daarvoor dient de MOD (filter env, filter mod, ...) knop.

Als je die helemaal opendraait, dan zal de filter helemaal opengaan, maar wel geleidelijk, naargelang de snelheid van je ADSR.

Als je de MOD maar half opendraait dan zal je filter maar half opengaan, weer volgens de snelheid van je ADSR.

Bij de ION kan de MOD ook negatief worden ingesteld, maar blijf daar even vanaf als je dit nog niet snapt... ik vind dat zelf ook nig steeds veel te verwarrend...

En wat je zegt ivm pitch en filter, klopt allemaal. Dat van die koppijn ook, soms toch. Maar fitler is vrij eenvoudig eens je het doorhebt. Je kàn het silmpel houden op de Ion, je kan ook beginnen kloten want je hebt eigenlijk een ADSRR envelope (2 releases) en je kan je ADSR laten loopen, reversen, ... naargelang je dat instelt...

Attachments

• M4C_intro.ADSR.png
    M4C_intro.ADSR.png
    13,4 KB · Bekeken: 88
ahaaa, nu snap ik het wel.
en ik speel trouwens wel vaak met negatieve mod instellingen!

mja, zo worden de patches steeds boeiender. maar ik zeg, meer UFO, minder trance!

neem me niet kwalijk hoor. de eerste half jaar ben ik alleen bezig geweest met release op hold. drone on!)))))

Laatst gewijzigd:
Back