220 of 240 volt

cuba7000

Ouwe rot
deze keuze heb je veel op synths, die van mij staan op 220

maar de synths zijn minimaal 20 jaar oud toen kwam er volgens mij echt 220 uit het stopkontact nu is dat horen zegggen 230 volt

dus 220 of 240 that is the qeustion??

maakt in principe niet zoveel uit, op 220v moet de voeding iets meer wegwerken, en op 240v
heb je kans, als de stabalisatie ruimte erg krap is, op brom.
maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
wat veel belangrijker is bij synths van die leeftijd is dat allerlei dingen in de voeding stuk kunnen gaan, waardoor er flinke schade aan de synth kan ontstaan.
tantaalelco's zijn berucht ( gaan na een aantal jaren een kortsluiting vormen)
en voedings elco's zijn rond die tijd ook wel "op".
en als de battery nooit vervangen is, dan is dat ook een belangrijk punt van aandacht.
ik denk dat zeker een kwart van alle reparatie's die ik doe ontstaan door geen onderhoud.
groeten,
jeroen

Goeie simpele vraag Cuba....:okdan:
Hey maar Jeroen kan je die tantalums ook door elco's vervangen of toch maar weer door tantalums?

eigenlijk is vervangen door tantaaltjes het beste, ware het niet dat die dezelfde problemen houden.
dus ik vervang altijd door een goeie kwaliteit elcootjes, van een ruim bemeten spanning.
daarna altijd wel checken of er geen rare dingen gebeuren mbt. stabalisatie en vooral ontkoppeling van voedingslijnen.
fabrikanten maakten nogal eens rare printontwerpen met een voedingslijnen structuur waar de honden geen brood van lusten, daarna werdt het geheel volgeplemt met tantalen om het geheel in toom te houden.
maar ze werden vaker toegepast omdat dat toen de mode was.
dus, nog nooit bij een synth problemen gehad met vervanging door gewone elco's
eventueel hier en daar een gewoon c'tje toevoegen als die er niet inzitten.
( waarden tussen de 47nF en de 220nF) en niet teveel, dat kan weer extra andere soorten van ellende veroorzaken.
groeten,
jeroen

ik heb staan wat meer dan 20 jr oud is korgms20 / minimoog / arp oddesey /yamaha cs15D /siel orchestra/space echo moet zeggen deze aparaatjes zijn me meer dan dierbaar, maar zal toch wel heel prijzig worden omdit allemaal te ,hoe zeg je dit opnieuw elcoeen, ik heb zelf wel wat soldeer ervaringen met circuit benden, en klein beetje meten, maar dus zelf solderen lukt nog wel maar daarna meten of het werkelijk goed is gaat me niet lukken,

als je alleen voedingselco's vervangt, dan heb je aan een voltmeter genoeg.
na zo'n actie altijd eerst de voedingsspanningen controleren en daarna pas weer op de synth aansluiten.
en ik kan het fout hebben, maar ik dacht dat er in de dingen die je hebt niet erg veel tantalen zitten.
(druppelvormige elcootjes)
en niet aan beginnen als je niet zeker bent van een en ander.
het is niet echt moeilijk, maar een beetje ervaring kan geen kwaad.
groetne,
jeroen

Elektrolytische condensatoren hebben een polariteit en ontploffen als je ze verkeerd om monteert. Misschien niet heel onbelangrijk om even te vermelden.
De Arp heeft in ieder geval tantaal condensatoren in de voeding, die ook standaard de geest geven. De tantaal condensatoren kun je best vervangen door LOW ESR elco's. Die zijn beter dan de oude en nieuwe tantaal condensatoren.

Daarbij dan ook maar vermelden dat tantaaltjes ook een polariteit hebben. Ik weet niet of die dan wel of niet ontploffen. Misschien kan iemand anders dat ff uitzoeken op zijn ARP.:D

ik stelde eens de vraag aan de maker van de MKS-30 midi upgrade

die antwoordde met een hele berekening en de conclusie dat het beter was om op 220 te laten staan.
bij interesse in zijn antwoord zoek ik ff de mail of_ nou ja zo lui ben ik ook niet hier is het:
Power Supply:
You may wire it for 240V; in Belgium there will probalby be 230V, as it
is in most European countries. If it is wired for 220V and it receives
230 it has a little more margin, which has to be disspiated inside the
(linear) regulators. On the other hand if you wire it for 240V and it
gets 230 only it has less margin (and thus less thermal stress) but the
possibility of AC hum is (slightly) larger. It depends. The AC mains
is specified and guaranteed to be +10/-15% of the nominal value; that is
195 .. 253V @230V nominal. The power supply should work in the range
187 .. 242V when set to 220V and getting 220V or
204 .. 264V when set to 240V and getting 240V
If it is set for 220V and you give it 230V (with tolerances) it behaves
as if the tolerances were -11/+15%. When set to 240V the tolerances are
-18/+5%. So there is not much difference and under normal circumstances
either case would work without problems. So, I would just leave it.

kon het toch niet laten en mijn arp opengemaakt

dit zijn zeker de elco,s zie foto..
komen 3 bundels met 3 draden uit met steeds rood zwart paars

als ik rood/ zwart meet is het steeds 15 DCV als ik rood /paars meet is het 30 DCV

als ik nu er nieuwe volgens twiki LOW ESR elco's erinzet ,(ook op de polariteit letten ) en daarna hetzelfde weer meet ,moet het toch goed zijn...?

foto

Attachments

• elco?.JPEG
    elco?.JPEG
    124,7 KB · Bekeken: 106
De zilveren tonnetjes zijn de elektrolytische condensatoren en de blauwe druppels zijn de tantaal condensatoren. Bij Arp staat de plus op de print aangegeven.

thanks twiki

ga morgen bij de elektronika boer langs om te vragen voor vervanging

dus welke kan ik het beste nemen voor de zilveren tonnetjes en welke voor de druppeltjes?

(kleine lettertjesssss..vraag advies ,maar zal dan op geen enkele wijze jullie veranwoordelijk stellen voor mijn onkunde of wat dan ook)

Zo te zien zijn axiaal condensatoren. Neem gewoon dezelfde waarde als erop staat.(wat ik zag 250uF 50V) Bij jouw staat er mFd, wat hetzelfde is als uF(micro farad).
Voor de tantaals zou ik gewoon vervangende tantaals nemen. De waarde staat er als het goed is gewoon op. Let wel op de polariteit bij de tantaals.

ik heb staan wat meer dan 20 jr oud is korgms20 / minimoog / arp oddesey /yamaha cs15D /siel orchestra/space echo moet zeggen deze aparaatjes zijn me meer dan dierbaar, maar zal toch wel heel prijzig worden omdit allemaal te ,hoe zeg je dit opnieuw elcoeen, ik heb zelf wel wat soldeer ervaringen met circuit benden, en klein beetje meten, maar dus zelf solderen lukt nog wel maar daarna meten of het werkelijk goed is gaat me niet lukken,

Je kan er ook aan de netspanning kant een power regulator tussen zetten als je je zorgen maakt om je spullen. Een die dus weer 220 Volt maakt van de 230/240. Die zijn zo kant en klaar te koop. Een online UPS kan je daar overigens ook voor gebruiken. Die maakt van 240 Volt wisselspanning gelijkspanning naar accu's en vervolgens genereert hij weer een schone 220 Volt/50hz. Is de boel ook gelijk helemaal schoon van troep op het lichtnet.

De naam van zo'n spanningsregelaar is overigens Vari-AC of Variac.
Handig om te weten als je er naar op zoek gaat op marktplaats of iets anders.
Ze zijn te koop van klein tot groot en niet duur.
Een 10 ampere (=gelijk aan 1 groep in je meterkast) moet je kunnen vinden voor 50,- euro ofzo. De meeste studio's draaien wel op 10 ampere.

drijven we niet een beetje over? variacs en ander spul om met grof geweld de spanning een paar volt lager te krijgen?
ik heb nog nooit een synth of wat dan ook meegemaakt die problemen had met 230 Volt.
moet in principe gewoon kunnen met de voedingen die in de apparaten zitten.
voorbeeld;
op 220 V transformeerd een trafo naar 17 volt (is wat aan de hoge kant genomen, is meestal lager), dit wordt gelijkgericht, komt op ongeveer 24 volt uit.onbelast
bij 230 volt wordt het dan 17,8 volt, gelijkgericht 24,9 volt
dus in een uiterste geval nog geen volt hoger, in het ideale geval.onbelast
nou is het wel zo dat bv. een 15 volt spanningsregelaar als maximale spanning 25 volt mag hebben, dus in theorie is het krap, maar de praktijk is meetal anders
vaak wordt er een spanning van iets tussen de 19 en 22 volt aan de regelaar aangeboden.
dus marge genoeg voor die ene volt meer.
alleen in het geval van slechte koeling en slechte regelaars kan het net een verschil uitmaken, maar dan gaat het meestel bij 220 volt ook wel fout.
dus niet al te druk om maken, en de fabrikanten van apparatuur zijn al een jaar of 30 op de hoogte van de stijgende spanning op het europese net, dus als het goed is houden ze er rekening mee.
en als er in het bovenstaande rekenfouten zitten, het is al laat, pin me er niet op vast, tis uit mijn blote hoofd gerekend , enz. enz.
groeten,
jeroen

Back