220 of 240 volt

De naam van zo'n spanningsregelaar is overigens Vari-AC of Variac.
Handig om te weten als je er naar op zoek gaat op marktplaats of iets anders.
Ze zijn te koop van klein tot groot en niet duur.
Een 10 ampere (=gelijk aan 1 groep in je meterkast) moet je kunnen vinden voor 50,- euro ofzo. De meeste studio's draaien wel op 10 ampere.

we hebben het over regulators in synths die de voedingspanning netjes recht trekken naar een "acceptabele" voedingsspanning. geen vermogens variacs

drijven we niet een beetje over? variacs en ander spul om met grof geweld de spanning een paar volt lager te krijgen?
ik heb nog nooit een synth of wat dan ook meegemaakt die problemen had met 230 Volt.
moet in principe gewoon kunnen met de voedingen die in de apparaten zitten.
voorbeeld;
op 220 V transformeerd een trafo naar 17 volt (is wat aan de hoge kant genomen, is meestal lager), dit wordt gelijkgericht, komt op ongeveer 24 volt uit.onbelast
bij 230 volt wordt het dan 17,8 volt, gelijkgericht 24,9 volt
dus in een uiterste geval nog geen volt hoger, in het ideale geval.onbelast
nou is het wel zo dat bv. een 15 volt spanningsregelaar als maximale spanning 25 volt mag hebben, dus in theorie is het krap, maar de praktijk is meetal anders
vaak wordt er een spanning van iets tussen de 19 en 22 volt aan de regelaar aangeboden.
dus marge genoeg voor die ene volt meer.
alleen in het geval van slechte koeling en slechte regelaars kan het net een verschil uitmaken, maar dan gaat het meestel bij 220 volt ook wel fout.
dus niet al te druk om maken, en de fabrikanten van apparatuur zijn al een jaar of 30 op de hoogte van de stijgende spanning op het europese net, dus als het goed is houden ze er rekening mee.
en als er in het bovenstaande rekenfouten zitten, het is al laat, pin me er niet op vast, tis uit mijn blote hoofd gerekend , enz. enz.
groeten,
jeroen

in de praktijk zit er toch nog een transformator tussen die de spanning verder omlaag brengt, daarna gelijkrichten en dan de regulator.
tegenwoordig kunnen 15V regulators 30 tot 40V hebben

in de praktijk zit er toch nog een transformator tussen die de spanning verder omlaag brengt, daarna gelijkrichten en dan de regulator.
tegenwoordig kunnen 15V regulators 30 tot 40V hebben

Tegenwoordig ja. Maar we hadden het juist over vintage synths van nogal wat jaartjes oud.

maar het is toch ook geen 230 momenteel? ik dacht dat het stroomnet wel dusdanig vervuild is dat de stroom niet meer constant is. Maargoed, je ziet soms al bij bedrijven dat ze met spanningsverlagers werken, die slaan een paar minuten na het aanzetten van apparatuur op een eco stand wat toch al snel een hoop euro's op jaarbasis scheelt. Veel lampen kunnen op de ontsteking na gewoon op 200v blijven branden..

ok.. vandaag aan het klussen geslagen voor de kleine beurten

tot nu toe alle elco op de voedings borden vervangen van

tr808/ siel orchestra/arp oddesey in de oddesey heb ik gewoon weer tantaals ingezet, gaan als het goed is nu wel weer minimaal 15 jaar mee en anders had ik mischien weer wat aanpassingen moeten doen,wat ik dus niet kan

verder was niet zo heel moeilijk en best leuk om te doen

de spanning meten die uit het voedingsbord komt( disconected van de ander borden ), die spanning noteren

dan de nieuwe elco,s erin en checken of de spanning hetzelfde is ter controle

en ging godzijdank allemaal goed

vanavond de minimoog ....ah aja ja

thanks jeroen/ twiki,en andere voor hulpadvies

ik heb bij de ms20 de zijkantjes opengemaakt ,en met een zaklantaarn gekeken maar zag daar geen elco,s bij de voeding zitten ...klopt dat??

elco's zijn condensators die ladingen samenpersen dus ik dacht dat het altijd voor voeding was..maar correct me if i'm wrong..;)

zoooo alles ouder dan 20 jr opnieuw (ge-elco,d)alleen bij de voedingen dus ,maar toch wel 3 avondjes flink openmaken checken/meten solderen,meten/checken dichtmaken volgende

inclusief mijn mitec mixer en space echo ,ms20

bij mijn juno 60 werd ik een beetje overmoedig was al laat en begint de vermoeidheid er in te sluipen 1 elco,tje per ongeluk verkeerd omgesoldeerd ,zet hem aan en na 20 sec ,,""PAF"" hing er gelukkig niet boven, liep met een sisser af

was even zenuwwachtig dat ik mijn hele voeding naar de knoppen had geholpen, maar doet het perfect met een opnieuw goed gesoldeerd elco,tje erin, overigens alle aparaten werken naar behoren..pfff

nu maar hopen dat ik de komende 10 jaar, eens stuk minder reparatie ellende heb

nu alle vintage lovers aan het solderen!!, dan zijn de reparatie -boys ,binnenkort werkeloos

nog 1 vraagje

bij mij mixer gaf voordat ik het nieuwe spul erin gesoldeerd had 2 x 15 volt

en nu 1 x 15 v en 1 x 14,6 v is dat een probleem ? kan dat een probleem vormen , of is dat verschil te klein daarvoor?

Back