Welke FET

synthsearcher

Ingeburgerd
Hallo,

in oude schema's kom je wel eens de 2SK30 FET tegen. Nu vind je ook in sommige van die schema's dat ze de 2SK30(O) en de 2SK30(GR) tesamen gebruiken. De O en de GR slaan op de range dat de Idss kan zijn. De GR heeft een hogere Idss maar beide FETs worden meestal gematched. Is er een reden waarom er bv niet overal van het GR type gebruikt wordt maw mag ik een O type vervangen door een GR type dat toch een hogere Idss heeft?

Mag ik een O door een Y of GR niveau vervangen

Mag ik een O door een Y of GR niveau vervangen

Ik zal het anders formuleren. Stel dat ik een synth heb waarin zowel de 2SK30 O als de 2SK30 GR gebruikt worden. Ik moet een 2SK30 O vervangen, mag ik die vervangen door een 2SK30 GR. Ik veronderstel dat het omgekeerde niet mag.

Waarschijnlijk is IDSS niet de parameter die van belang is in het circuit maar wel VP, de O en Y versie overlappen elkaar deels:
O VP tussen -0,6 en -1,2V
Y VP tussen -1,1 en -1,7V
www.vintageplanet.nl heeft de O versie op voorraad.

Idss wordt gespecificeerd op voorwaarde dat Vgs = 0V. Idss staat immers voor I drain-souce met de gate kortgesloten. Meestal heeft een jfet een vaste waarde voor Vpinchoff. Als je naar de karakteristiek van een jfet kijkt en je laat de Vds toenemen dan zal Id ook toenemen. Op het moment dat Vds Vp bereikt dan is Id=Idss (Vgs moet dan dus wel 0V zijn), dit is het knikpunt in de curve. Vanaf dat moment blijft de drain stroom gelijk, ook al zou je Vds verder laten toenemen (dit is zijn constante stroom gebied). Als je Vds nog veel verder laat toenemen dan kom je op een gegeven moment op het breakdown punt (dit wil je niet want dan verniel je de hele zaak). In het bovengenoemde is er dus een relatie tussen Vp en idss.
Stel nou dat je de jfet wel aanstuurt op de gate met een spanning dan kun je Vp verleggen. Wat Twiki in de vorige post al liet zien. Vp kan varieren als je Vgs varieert. Vaak staan er in de datasheet curves met verschillende waardes voor Vgs.
Best "ingewikkeld" allemaal als je er niet echt in thuis bent.
Of je nou je O door een GR kan vervangen dat weet ik ook niet, dat zal behoorlijk van het schema afhangen.

Bedankt voor jullie uitleg. Op de datasheet vind ik alleen een verwijzing naar de Idss classificatie en natuurlijk allerlei karakteristieken maar geen verwijzing naar een waarde voor Vp . Ik denk dat ik mij het beste hou bij de voorziene classificatie en ik denk dat ik mijn theorie over FETs eens moet opvijzelen.

Bedankt voor jullie uitleg. Op de datasheet vind ik alleen een verwijzing naar de Idss classificatie en natuurlijk allerlei karakteristieken maar geen verwijzing naar een waarde voor Vp . Ik denk dat ik mij het beste hou bij de voorziene classificatie en ik denk dat ik mijn theorie over FETs eens moet opvijzelen.

Ik denk dat het idd wel het beste is om dezelfde fet te gebruiken (of 1 met dezelfde specs). Als ze in dezelfde synth 2 verschillende versies van dezelfde fet (O en GR) hebben gebruikt, dan zal dat niet zonder rede zijn. Anders hadden ze wel 2x dezelfde gebruikt.

Succes, Paul

Als ze in dezelfde synth 2 verschillende versies van dezelfde fet (O en GR) hebben gebruikt, dan zal dat niet zonder rede zijn. Anders hadden ze wel 2x dezelfde gebruikt.

Tenzij ze een grote graaibak met willekeurige SK30's hadden natuurlijk.

En soms is onderlinge matching belangrijker dan exact welk type het is.

Overigens zijn er van de SK30 ook nog Y's.

Ik heb trouwens nog wel een (gebruikte) O liggen als je hem nog zoekt.

Tenzij ze een grote graaibak met willekeurige SK30's hadden natuurlijk.

En soms is onderlinge matching belangrijker dan exact welk type het is.

Overigens zijn er van de SK30 ook nog Y's.

Ik heb trouwens nog wel een (gebruikte) O liggen als je hem nog zoekt.

Van die Y's wist ik idd ook af. Maar dat over die graaibak lijkt me niet zo aannemelijk als ze in een schema de O en GR vermelden. Dan hadden ze misschien wel gewoon k30 neergezet als het toch niets uitmaakt.

Maar dat over die graaibak lijkt me niet zo aannemelijk als ze in een schema de O en GR vermelden.

Nee, dan is het niet waarschijnlijk. Ik had even gemist dat het om schema's ging, ik was begonnen bij "Stel dat ik een synth heb waarin zowel de 2SK30 O als de 2SK30 GR gebruikt worden. Ik moet een 2SK30 O vervangen". Vandaar.

Het gebruik van 2 verschillende 2SK30's heb ik inderdaad op een schema gezien maar omdat ik blijkbaar mijn vraag moeilijk voorgesteld had, heb ik ze opnieuw gesteld in de trand van "Stel dat ik een synth heb waarin zowel de 2SK30 O als de 2SK30 GR gebruikt worden. Ik moet een 2SK30 O vervangen".

Het matchen gaat via hun waarde van Idss en de classificatie O, Y, GR gaat ook over hun waarde voor Idss. Dus was mijn vraag als ik niet moet rekeninghouden met het matchen mag ik een classificatie O vervangen door een Y of GR omdat die toch een hogere waarde hebben voor Idss.

Blijkbaar moet je met meer zaken rekening houden en is het interessanter om bij de juiste classificatie te blijven.

Back