Suggesties voor een gehavende W30?

etaoin

Brodgar Tech
Ik heb een gehavende W30 overgenomen van een forumlid en ik vroeg me af of iemand nog interessante suggesties had wat ermee te doen?

Er zijn 7 toetsen afgebroken en de voeding ontbreekt volledig, daarnaast zijn de rotary encoders gaar en moet er een nieuwe backlight in. 7 toetsen kosten bij Senso al bijna 50 euro, dus gezien de prijs van de werkende exemplaren (100-125 euro zie ik) is het niet de moeite hem te repareren. Hij doet het verder echter prima (op een andere voeding) en ik ben doorgaans geen voorstanden van "sloop voor onderdelen" van werkende synths.

Dus... wat gaan we doen?

Een tweede brakke W30 kopen voor 100 to max. 150 euro en er één nieuwe van maken. Alleen het backlight-ding voor de LCD zal je nieuw moeten kopen, denk ik...

Die dingen zitten redelijk overzichtelijk in elkaar. Solderen aan microswitches en dergelijken is prima te doen. Neem aan dat je deze site kent:

http://gamelay.usami.com/~netboy/w30/sites/w30.msoft.it/

Succes!

grote module van maken ?
Of zoals een jaartje geleden hier een kortere alpha juno.
Dus een een octaafje van het keyboard eraf ?

Of natuurlijk aan mij verkopen voor een zacht prijsje :D

Solderen aan microswitches en dergelijken is prima te doen.

Ik doe al meer dan 20 jaar bouwen en repareren, dus ik denk dat een microswitch wel lukt ;)

100-150 voor een brak exemplaar, is dat niet een beetje veel? Het zou dan wel een exemplaar moeten zijn dat niet op zichzelf repareerbaar is (zoals die van natanvance bijvoorbeeld), want dan sloop je een relatief goed werkende om een ander te repareren. Je moet eerder denken aan een W30 met een defect cpu-board ofzo. Helemaal dood dus.

Vraag eens aan Mike Philco. Misschien die nog wel wat liggen. Weet je zo of er andere Rolands zijn die dezelfde toetsen / voeding hebben als de W30? Kun je ook om vragen.

Vraag eens aan Mike Philco. Misschien die nog wel wat liggen. Weet je zo of er andere Rolands zijn die dezelfde toetsen / voeding hebben als de W30? Kun je ook om vragen.

Er staat hier een D10 naast en die heeft zo te zien dezelfde toetsen. Dus misschien is een dooie D5/10/20 ook een optie om het grootste deel van de fix te doen. De constructie van de D10 en de W30 is sowieso grotendeels hetzelfde, maar helaas de voeding niet. Ik stond namelijk al op het punt de D10 op te offeren (maar ja, die is vlekkeloos...)

Ik doe al meer dan 20 jaar bouwen en repareren, dus ik denk dat een microswitch wel lukt ;)

100-150 voor een brak exemplaar, is dat niet een beetje veel? Het zou dan wel een exemplaar moeten zijn dat niet op zichzelf repareerbaar is (zoals die van natanvance bijvoorbeeld), want dan sloop je een relatief goed werkende om een ander te repareren. Je moet eerder denken aan een W30 met een defect cpu-board ofzo. Helemaal dood dus.

Ja, logisch. Je hebt ook wel een punt. Mij zou het niet zo boeien voor dat geld, niet als een paar losse toetsen al 50 euro kosten. Ik vind dat de 2de hands prijzen voor W30's sowieso wat te laag zijn, als je bedenkt dat het een redelijk goede HW seqeuncer, een sampler met 8 indiv outs, een rom-player, en een performance mode herbergt, en dat alles voorzien van een LCD van formaat, althans zeker voor die tijd (1989)

Ik zou gewoon de slechtste helemaal slopen en dan een goede nieuwe maken, ongeacht of ie dood is of niet. Zo'n halfbakken exemplaar is toch nix...

BTW wist even niet meer zeker of je ervaring had met zelfbouw enzo, maar ja dus :)

als je bedenkt dat het een redelijk goede HW seqeuncer, een sampler met 8 indiv outs, een rom-player, en een performance mode herbergt, en dat alles voorzien van een LCD van formaat, althans zeker voor die tijd (1989)

En een keyboard met aftertouch, ook niet verkeerd. De LCD is inderdaad enorm. Ik had nog geen W30 onder mijn handen gehad, maar zo zie je ze niet vaak.

Zo'n halfbakken exemplaar is toch nix...

Nee, inderdaad. Die laat je ook niet in je setup staan want daar ga je je alleen maar aan ergeren.

Ik heb hier een W30 staan die dood is. Vermoedelijk een voedingsprobleem. Staat is qua toetsen goed, alles zit er verder nog aan. Aan de behuizing te zien is het een podiumbeest geweest.

Het apparaat is niet van mij, maar ik wil vandaag wel even vragen aan de eigenaar of de betreffende W30 in het bezit is van een donorcodicil en of het OK is dat de W30 vanuit Groningen met de traumacopter naar Vleuten mag.

Vanavond weet ik wel meer :)

Kan je die adapter niet inbouwen dan, dus kastje eraf en printje en trafo in W30 inbouwen?

Nee, hij is ongeveer drie keer zo dik als de W30... En de +/-12V daarvan is waarschijnlijk zwaar onderbemeten (hij wordt gloeiend heet namelijk).

Ken de W30 niet maar kan je dat hele ding niet in een 19" kast bouwen, heb je ook geen toetsen meer nodig?

Sloop is geen optie wat mij betreft, dat vind ik zonde. Bovendien is het aftertouch keyboard voor mij juist het interessantst.

ik dacht dat je voor een w30 + en - 15 volt en 5 volt nodig had.
ik heb er ook een gehad, ook met een kapotte voeding, heb die vervangen door een
andere switching supply.
hij zal het op 12 volt ook wel doen, dan kan je er een kleine computervoeding in zetten.
groeten,
jeroen

Die +/-12V zat erbij en daar doet hij het op, maar het zou ook best 15 kunnen zijn inderdaad. Ik kon zo snel geen servicemanual vinden en de originele voeding ontbreekt volledig, dus aan de componenten kan ik het ook niet zien...

Back