Wat is een arpeggiator precies?

Nieekk

beatssssssssss
Ik kom het vaak tegen, maar ik kom er niet precies achter wat het nou precies is. Naar mijn idee is het het afspelen van een sequence van noten, een pattern, bij het aanslaan van een toets. Ik heb zitten Googlen en op de Wiki gekeken (http://www.synthwiki.nl/index.php/Arpeggiator), maar dat heeft niet echt verheldering voor mij gebracht..

Zou iemand me misschien uit kunnen leggen hoe het nou precies zit? Want ik hou er niet van om iets 'ongeveer' te weten..

Alvast bedankt.

Dan moet je ook hier kijken ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Arpeggio

In z'n simpelste vorm: je houdt een aantal noten tegelijk in (bijv. een akkoord). Bij een C-majeur akkoord is dat C-E-G.

Deze worden met de arpeggiator uit allemaal tegelijk gespeeld. Met het ding aan speelt 'ie C-E-G achter elkaar (als de modus "up" is), of G-E-C (bij down), of C-E-G-E (bij up and down). Ook kan 'ie doen alsof je over meerdere octaven deze noten ingedrukt houdt - dus C1 E1 G1 C2 E2 G2 (etc.)

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je geen synthesizer hebt die dit niet kan ;).

Tegenwoordig is de arpeggiator uitgebreid en kan 'ie ook patroontjes spelen (normaliter speelt een arpeggiator alle noten zonder pauze achter elkaar); het ligt er aan welke synth je hebt. Een polyfone arpeggiator kan enkele noten in het patroon ook tegelijk spelen, dus dat het inhouden van bovenstaand akkoord C, C-E, E, E-G, G tot gevolg heeft.

Nog even voor de achtergrondjes...

Arpeggio betekent in het Italiaans en daarmee als muziekterm: zoals bij de harp.
Stel je voor dat je achter zo'n harp zit en dan zo lekker langs de snaren strijkt, dat 'plinke-plinke-plinke-plonk' geluid. Dat is dan een arpeggio.
Bij de gitaar komt dat ook voor, zo met de duim in één beweging de snaren rustig na elkaar aanslaan.
Met een plectrum sla je een akkoord altijd als arpeggio aan, al zijn de losse tonen haast niet los te horen, maar in werkelijkheid zijn ze nooit gelijktijdig. Dat tijdsverschil neem je onbewust waar, zodat een gitaar akkoord veel opener klinkt dan een piano akkoord.

Een arpeggiator is het schakelingetje die dat op een synth automatisch doet.

Wout

alleen meer klinkt als een sequence dan een akkoord.
Sorry voor de discussie, Niek :)

Kan je gaan discussiëren wat het verschil tussen een sequence en een arpeggio is, toch?

Een arpeggio is een speltechnische aanwijzing, op papier aangegeven door een akkoord op een notenbalk met een slingerende lijn ervoor. De waarde van de noten in dat akkoord geeft aan hoe lang de arpeggio mag duren. Bij de harp komt dit uitermate vaak voor, maar dan wel vinger voor vinger en hand na hand. Je ziet dan dat mooie afrollen van de handen en een stijgend arpeggio is eenvoudiger te spelen dan een dalend, die dan ook vaak uitgevoerd wordt met twee snel spelende duimen.
Bij gitaar is dat ook.
Voor de duidelijkheid, een arpeggio hoeft niet slechts een akkoord te zijn: het kan iedere opeenvolging van noten zijn. Bij de gitaar is dat wel wat minder vaak het geval, terwijl dat bij de basgitaar juist wel weer heel veel voorkomt. Daar behoren arpeggios zelfs bij de verplichte vingeroefeningen, vooral omdat bij de notatie de bas vaak dezelfde symbolen (hoofletters voor akkoordnamen) gebruikt als de gitaar, maar slechts één toon tegelijk speelt. De 'walking-bass' maakt van de arpeggio vingerzettingen gebruik.

Een sequence betekent niets meer dan een bepaalde opéénvolging. Muziek is zelfs volledig sequencioneel opgebouwd door herhalingen en zo. Iedere noot/toon staat in een relatie tot de voorgaande en de volgende.

Dus alles in de muziek kan je een sequence noemen, maar beslist niet alles een arpeggio :D

Wout

alleen meer klinkt als een sequence dan een akkoord.
Met het risico dat er hier met insecten de liefde wordt bedreven - de term 'sequence' is te vaag en te algemeen.

Een (step)sequencer speelt over het algemeen onafhankelijk van welke toetsen je indrukt terwijl bij de arpeggiator netjes mee wordt gegaan met de ingedrukte toetsen. Er zijn hybrides (RPS, de sequencer op een Synthex, de begeleidingsautomaat in een keyboard) en uitzonderingen op de regel, maar goed - anders waren 't ook geen uitzonderingen.

Er hoeft geen verschil te zijn tussen de uiteindelijk gegenereerde noten, maar er is wel verschil tussen de manier hoe je er op uit komt.

... de uiteindelijk gegenereerde noten ...
Nu dan wel even rauwe sex met onze zes gelede pootjes hebbende mede-wereldbewoners: noten staan op een blaadje geschreven en tonen komen uit een muziekinstrument, dus het verschil tussen het symbool en de werkelijkheid. Maar je begrijpt wel dat ik dit alleen maar post om de dikgedrukte opmerking :D

Wout

... Een (step)sequencer speelt over het algemeen onafhankelijk van welke toetsen je indrukt terwijl bij de arpeggiator netjes mee wordt gegaan met de ingedrukte toetsen. ...
Als je naast een arpeggio ook een hold functie hebt, dan speelt de arp lekker door en kan je door de toetsen te bespelen de arp transponeren, dus een soort aangestuurde patterns... Het is een sterke extra!

Wout

een arpeggiator is een prehistorische kever

13_beetle.jpg

Back