Mike Philco
Ehmmm,...
Yoo Mike,
Bedoel je QFP's of nog kleiner en ga je dan voor een IR-machine of hete lucht? IR machines zijn onbetrouwbaarder qua temperatuur, omdat niet alle componenten de IR-straling in dezelfde mate omzetten in warmte (de ene is matzwart de andere weer anders zwart), maar daar zal een apparaat in de hogere klasse natuurlijk wel weer goed geregeld zijn denk ik.
Ik ben zelf hobbymatig hiermee bezig en moet het met de goedkopere varianten stellen (aoyue, hete lucht) en dat laat nogal wat te wensen over. Het werkt met heel veel moeite, maar zeker niet vlekkeloos. Multilayers worden hier niet blij van.
En dan nog dat loodvrije gezever. Daar word ik als hobbyist niet vrolijk van. Nu wordt elektronica als hobby sowieso steeds professioneler met de komst van SMD en steeds kleiner wordende dingetjes (gelukkig is het ook mijn vak, dat scheelt).
Maaruh, doe je voor je werk alleen synths repareren? Is daar van te leven? Ik dacht altijd dat dat enigzins idealistische hobbyisten waren.
Hi Michel,
Ik heb eerst een klus in India en Bangladesh. Als ik terug ben ga ik me bezighouden met de automatische soldeersystemen. Er is veel aanbod en het één is natuurlijk beter dan het andere.
Nu repareer ik die hele kleine elektronica met behulp van een camera, de juiste lens ervoor en natuurlijk een goed afkijkmonitor. Dat scheelt enorm.
Geen gestaar meer door een vergrootglas of een leesbril.
Nee, ik repareer niet alleen synthesizers. Daar kun je inderdaad niet van leven ondanks het feit dat ik inderdaad zo'n idealistische hobbyist ben. Ik onderhoud ook heel veel grotere mengtafels. Vandaar dus dat ik er zoveel condensatoren per jaar door heen jaag. Verder bekabel ik regelmatig studio's. Dat zijn behoorlijke klussen.
En natuurlijk een stukje inkoop/verkoop.
Je ziet, ik heb een heel afwisselend bestaan.
Laatst gewijzigd: