Soldeerbout: Regelbaar of niet?

Uitgelachen zal wel meevallen. Wat onrust noemt is wel loodhoudende tin, dus als je dat hebben wilt moet je een winkel treffen die dat nog verkoopt. Alleen is onrust nv zoals gebruikelijk weer erg stellig in zijn "je moet..." opmerking. Het type dat hij noemt is van Stannol. Ik gebruiik zelf rollen van Cookson en Ersin, beide ook prima spul.

Ik vervang ieder jaar tussen de 15.000 en 25.000 Condensatoren.
Zowel van Mengtafels als synthesizers.
Ook vervang ik veel printschakelaars. Die zijn eigelijk alleen met een professioneel systeem los te solderen zonder de printen te beschadigen.
Soms mulitlayers die echt niet te warm mogen worden.
Speciaal voor dit werk is mij JBC geadviseerd.
Als ik klaar ben met mijn werk kun je vaak niet eens zien dat er gesoldeerd is.
Ok ik heb nix gezegd, sorry:o:

ik heb een simpele skytronic type 703.100 is met temperatuurregelaar, dit is wel zo fijn als je even wil doorwerken met wat minder gevoelige onderdelen, zet jem gewoon wat hoger.
hiermee soldeer ik al jaren synths modules mee in mekaar.

Over die soldeertin het nieuwe spul is niet zo goed als de lood houdende. Ik kreeg deze tip van iemand die high end buizen versterkers bouwt. Met de mededeling dat hij me zou slaan als ik toch de nieuwe zou kopen. Plus als je dunne tin neemt hoeft het niet zo hard gestookt te worden. Volgens de tipgever is de nieuwe tin beter geschikt om met ijzerdraad laddertjes te solderen. Maar: loodhoudend dus, met harskern. Je bent tenslotte met elektronica bezig, en niet met ijzerdraad(het heeft een lager smeltpunt).:D Anders moet je't aan mike philco vragen.

0,5mm of 1mm maakt voor een beetje bout niet uit natuurlijk, het is beide niks en zodra het uitvloeit is er geen verschil meer.

Ik soldeer zelf ook liever loodhoudend. Ik bedoelde meer dat het sinds 2006 verboden is voor nieuwe elektronica, dus je ziet het steeds minder in de verkoop.

De dikte maakt wel degelijk uit als je met een 15watt boutje soldeert. Want 1mm duurt best lang voor't heet genoeg is. En 0,5 smelt dan meteen.:eureka:

Mijn stift is zowiezo aan vervanging toe(te groot). Ik heb die loodhoudende tin bij zo'n model bouw winkel vandaan en daar wsten ze niet eens wat ik bedoelde,maar ik had de schijkundige aanduiding opgeschreven. Dus kon ik zien dat ik de goeie had. Maar hoe je't ook went of keert dunne tin smelt sneller(natuurkunde). En de merken maken niet uit als't maar loodhuodend en harskern is.

Mijn ervaring is dat 0.5 mm tin beter te doseren is dan 1 mm tin. Zeker om te beginnen zou ik proberen om een loodhoudende variant te vinden. Deze smelt bij een lagere temperatuur en vloeit beter. Aangezien je geen bedrijf bent mag je er nog gewoon mee solderen. Ik gebruik zelf ook de genoemde Stannol (conrad.nl) en ben hier zeeeeer tevreden over.

Met een 40-50watt bout boeit het niet voor het smelten. Voor through hole (grote (relatief) lompe dingen) is 1 mm tin fijn, dan hoef je niet uuuuureenn tin bij te voegen. Voor fijne SMD dingetjes is 0.5mm fijner dan kun je tenminste het pootje raken zonder dat de hele chip met een klomp tin aan elkaar zit.

Laatst gewijzigd:
ik heb een bedrijf, en gebruik loodhoudend tin.
ik wil het mijn klanten niet aandoen hun dure vintage studio en synth spullen, die allen met loodhoudend gesoldeerd zijn, te verknoeien met slechte soldeerverbindingen omdat een of andere oetlul bedacht heeft dat het opeens zilversoldeer moet zijn.
( ik begrijp de achterliggende gedachte wel, mbt. het milieu, maar ik denk dan , eerst maar de grote dingen aanpakken)
maar het kan geen kwaad om voor nieuwe dingen zilverhoudend een kans te geven.
groeten,
jeroen

Wat zijn de voor- (behalve milieutechnisch gezien) en nadelen van zilver ten op zichte van lood?

Wat zijn de voor- (behalve milieutechnisch gezien) en nadelen van zilver ten op zichte van lood?

Lood heeft een veel lager smelt temperatuur dan zilver.

(EDIT) Toen ik stage liep bij een zilversmid was het juist precies andersom.
Lood verneukt je zilver als een gek het vreet helemaal in en het product is meteen verwaarloosd. Ik heb in een paar maanden tijd echt een hele hoop mooie spullen (dien bladen,manden en bestek) gezien die niks meer waard waren omdat een of andere prutser het wel even snel kon repareren met lood:(.

Ja dat klopt maar electronica is anders. Tenzij je zilveren contacten moet solderen, dan moet je met soldeer zilver solderen. Maar dat moet je eigenlijk door een soldeer virtuoos laten doen. Dat is heel moeilijk.

Ik begrijp dat ik dus ook maar eens opzoek moet naar een rolletje lood houdend.
Bedankt voor deze nuttige info.

groetje,
Maarten

Misschien verklaart dat mede het nodig zijn van S39 :P.

gaaf, S39, helemaal te gek spul.
vooral als die handige neef, met mts diploma, al eerst even naar het spul gekeken heeft voordat jij de echte reparatie mag uitvoeren.
als je het even niet doorhebt dat er S39 gebruikt is ( is alleen voor loodgieters gemaakt) , dan help je in een keer je dure longlife soldeerstiften naar de kalote, cq, de eeuwige jachtvelden.
/

:stupid

Back