+ 15 V, -15V en 0 V

talkboxert

De man achter Exceeder
Tijd voor weer een beginner DIY vraag....

Veel DIY projecten werken op +/- 15 volt en 0v.

Nou heb ik op marktplaats een power supply gekocht en daar hebben plus en min allebei hun eigen 0v connectie....

Voorbeeld tussen +15v en de bijbehorende 0v meet ik 15V met mn multimeter.

Steek ik nu de voltagekabel in -15 meet ik niks (0V)

Ik meet aleen -15 op de meter als ik de aarde dan in de bijbehorende min aarde connectie stop.

Mijn Vraag:

Welke van de 2 aarde uitgangen moet ik gebruiken om op mijn PCB, die op + en - 15 v werkt, op 0v aan te sluiten?

voor modules heb je een symetrische voeding nodig,je moet de 2 aardingen bijeen brengen denk ik das alles,meet wel nogmaal dan alvorens modules aan te hangen wat je hebt tussen o en - en o en +

uit een trafo komt wisselspanning. Deze heeft geen vaste polariteit. Er komt dus twee keer 15V ac uit. Deze ga je allebei gelijkrichten. Dat levert twee voedingen op die (volledig gescheiden van elkaar) +15V dc (gelijkspanning) leveren. Spanningen geef je aan ten opzichte van een referentiepuint (zo is snelheid ook een referentie ten opzichte van stilstand). Dit referentieniveau, moet ik eigenlijk zeggen, wordt ground genoemd of 0V.

De ene spanning kan dus niet "zien" dat de andere 15V is aangezien ze niet hetzelfde referentie niveau hebben. Door dus de twee spanningen aan elkaar te hangen met een punt (gezamenlijke referentie) kunnen ze elkaar "zien" ofwel samen in 1 schakeling gebruikt worden.

Hang je ze met beide ground's aan elkaar dan zou je dus twee keer +15V hebben. Hang je de + van de ene aan de ground van de andere dan krijg je dus +15V en -15V.

succes ermee!!!

Hang je ze met beide ground's aan elkaar dan zou je dus twee keer +15V hebben. Hang je de + van de ene aan de ground van de andere dan krijg je dus +15V en -15V.

succes ermee!!!

dit is als je 2x +15 hebt ,maar als je al een apparte -15 en een +15 zoals het hier het geval is?

Je hebt twee keer 15 Volt en je kunt er pas + en - van maken door ze aan elkaar te refereren. Dus los is het 15V en op de juiste wijze (dus de + van de een aan de - van de ander) aan elkaar gehangen is het +15V en de ander -15V.

Of misschien maakt dit het duidelijker;

Als ze los zijn
--------------------------------
+
15V ----> is dus 15V + tov -
-

+
15V ----> is dus 15V + tov -
-

Als ze aan elkaar hangen
+ ----> is dus +15V tov ground
15V
-+ (wordt ground genoemd)
15V
- ----> is dus -15V tov ground

edit: Waarom worden spaties automatisch weggeveegd, dit komt de duidelijkheid niet ten goede.

och ja dom van me die - 15 op de voeding van talkboxert is gewoon labeling die omgedraaid is :stupid

:okdan:

Back