[DIY] Doehetzelf SIDbak

NorthernLightX

Prutser
Jaja, eindelijk is het dan zover, het ontwerp is zo goed als afgerond. Hier alvast een plaatje van het frontpaneel dat ik voor ogen heb:
mbsid_19inch_Control_Surface_NorthernLight.gif

De voorlopige specs:
- 3 SID chips (totaal dus 9 SID OSCs)
Deze worden ondersteund door
- 6 LFO's en 2 Envelopes in software per SID, dus totaal 18 LFO's en 6 Envelopes(!)
Elke SID heeft zowel een Audio OUT als een Audio In, de imput kan door het 12dB multistate SID filter heen gahaald worden.
Alle functies worden bediend met
- 15 rotary encoders met LEDrings
- een Modulatie Matrix met 15 drukknoppen en 56 LEDs
- 19 overige drukknoppen met LED functies
in totaal 265 LEDs in het ontwerp.
Alle knoppen en encoders kunnen ook externe MIDI apparaten aansturen.
Er is ondersteuning voor een LCD schermpje van 2x16 of 2x20 karakters (de software is opensource, dus later zelfs aan te passen voor 4x20 of zelfs grafische LCDs). Naast het LCD zit een encoder die als Alpha Dial dient.
Er is al ondersteuning voor hotswappable extern geheugen (FlashROM voor patch opslag), maar het is aannemelijk dat er ook ondersteuning voor intern geheugen komt, hoeveel is nog niet exact bekend, maar meer dan 256 patches moet haalbaar zijn.
Het frontpaneel is standaard 19" formaat, en kan worden besteld bij Schaeffer Apparatbau voor zo'n 65 euro (zonder text en belijning, die maken het erg duur)

Het hele ontwerp bestaat uit modules van Thorsten Klose van uCApps (http://www.ucapps.de) en is vooralsnog voor minder dan €500 te realiseren, alles inclusief (behalve natuurlijk de arbeidstijd).

Ik ben nog op zoek naar degelijke drukknoppen die toch lekker klein zijn (tips?), en hoop met de volgende inkoopactie van GoT mooie Clear Blue 3mm LEDjes te bemachtigen voor 0,25 euro per stuk. Ook heb ik nog geen behuizing waar een 19" 4U plaat op past, het liefst wil ik die ook nog "sloping" hebben voor het mooie tabletop-effect.

Commentaar en tips uiteraard welkom.

Hmmmm.... gaaf zeg.
Eigenlijk zou er veel meer ge DIY'ed moeten worden. :)

Maar mocht je nog een deal weten te fixen met clear blue (het lijkt pvd wel een reclame voor puistjes, ehmmm... tegen puistjes) ledjes. Ik wil er ook wel een paar (30 a 40) en misschien is quantumkorting handig?

Wat kost ie mij als ik heb jou laat bouwen? Ik heb serieus interesse.

(vooral als je een paar mini jacks aansluitingen erop bouwt die je dan via de matrix kunt patchen..)

Fuse:
Clear Blue is een zwangerschapstest idd ;)
Het zijn LEDs van GlobalGimmicks, en ze worden met quantumkorting geregeld via Gathering of Tweakers en Laupro.nl. iedereen die een accountje aanmaakt op de site van Laupro mag meedoen met inkopen, gratis en zonder spam e.d. Ik verwacht dat er over een paar maanden weer een actie wordt gehouden.

Johnny:
Ik moet hem eerst zelf nog bouwen. Het is trouwens echt niet moeilijk om zelf te doen, de modules kun je al kant en klaar kopen als je zoals ik geen zin hebt om die zelf te solderen. Je kunt ook de kale PCBs kopen en zelf de onderdelen solderen, en je kunt zelfs zelf PCBs gaan etsen, dus je kunt het zo low-cost en arbeidsintensief maken als je wilt.

Met 1 Core module en 1 SID module en wat benodigde soldeertin, plugjes en draadjes, en niet vergeten de SID chip (die's niet inclusief namelijk, zelf uit C64/C128 slopen) bouw je al een minimaal boxje zonder knoppen, volledig via midi aanstuurbaar, kosten: ongeveer €100 inclusief behuizing.

Ik denk niet dat ik de tijd kan maken om voor anderen te gaan solderen, of ik moet er echt geld voor gaan vragen. Ik heb net een huis gekocht, dus geld is altijd welkom, maar tijd is schaars...

[Edit]
Oja, de Matrix is ook volledig software, dus helaas geen jackjes mogelijk...
[/Edit]

6 trak: De filters passen qua klank perfect bij de rauwe sound van de SID. En als je het niet genoeg vindt dan hang je er toch een Sherman achter?

Ik ga als het meezit deze maand de kant en klare modules bestellen, als er mensen willen meebestellen moeten ze maar ff mailen of PBen.

Oja, voor een ultime demo van de klank SIDbox van Thorsten: http://www.ucapps.de/midibox_sid/mbsid_demo8.mp3 (ongeveer 1MB)

Voor meer info over de SIDboxen: http://www.ucapps.de/midibox_sid.html

zeker interesse

zeker interesse

Nou NorthernLightX, ik ben zeker geinteresseerd naar het eindresultaat! 'Keep us on the heights' zou ik zeggen :)

Dit is een cool project! :okdan: Alleen heb ik nog een vraagje.. Hoe werkt dat nou eigenlijk met de firmware enzo? Ik bedoel, hoe krijg je het hele zooitje draaiend, zodat alle knoppen hun functie krijgen? Ik stel het me zo voor dat je een soort OS moet maken toch?
Ik heb er weinig verstand van, dus vergeef me als ik en open deur intrap! :D
:okdan:

Origineel geplaatst door Arveyman
Dit is een cool project! :okdan: Alleen heb ik nog een vraagje.. Hoe werkt dat nou eigenlijk met de firmware enzo? Ik bedoel, hoe krijg je het hele zooitje draaiend, zodat alle knoppen hun functie krijgen? Ik stel het me zo voor dat je een soort OS moet maken toch?
Ik heb er weinig verstand van, dus vergeef me als ik en open deur intrap! :D
:okdan:

:walker: http://www.ucapps.de :doei:

Even in het kort: er worden 3 microprocessors gebruikt die intern (flash)geheugen hebben voor (o.a.) een OS, wat al door Thorsten ontwikkeld is. Meerdere zelfs, ook een kloon van de Logic Control en een Stepsequencer behoren tot de opties, en de basis was een bak a la Drehbank. Check de site en raak geinspireerd. ;)

Cool Nortern Lights! Dat maakt het leven wat makkelijker! Ik heb ook wel interesse, ik kan zelf ook behoorlijk klussen dus als bouwpakketje zou ik het wel een tof ding vinden.

suuuperschopje omhoog

suuuperschopje omhoog

das handig vind ik opeens een post over een synth die ik wil maken, ok die van mij zal waarschijnlijk wat eenvoudiger zijn maar toch. Ik ben erg benieuwd hoet het inmiddels staat met het project NorthernLightX!
als anderen inmiddels zich hieraan gewaagd hebben hoor ik dat ook graag natuurlijk!

Back