Aansluiten meerdere synths

Puzzel

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik heb een week geleden mijn tweede synth gekocht, een Matrix 1000.
Nu snap ik niet helemaal hoe ik dit het slimste kan aansluiten.
Ik heb ook een K1r synth en om te bespelen een M-audio Radium usb/midi keyboard. Als geluidskaart een M-Audiophile 2496.
Ik snap niet helemaal hoe ik het zo aansluit dat ik beide synths afzonderlijk, of eventueel zelfs samen kan bespelen zonder dat ik alle kabels weer moet omleggen van mijn K1R naar de Matrix 1000.
Ik hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen!
G
roetjes,

P

In principe lus je je midi als volgt door:
Geluidskaart MIDI OUT => Midi keyboard MIDI IN
Midi keyboard MIDI THRU => K1r MIDI IN
K1r MIDI THRU => Matrix 1000 MIDI IN
Matrix 1000 MIDI THRU => Geluidskaart MIDI IN
Vervolgens op elk apparaat instellen op welke kanelen midi ontvangen en verzonden moet worden, en het zou moeten werken.

Audio: ligt aan het aantal aansluitingen op je geluidskaart. Eén optie is beide synths erop aansluiten, alles intern mixen (in je computer dus) en dan vanuit de geluidskaart audio output naar je versterker/boxen. Als je geluidskaart niet genoeg ingangen heeft, dan moet er een mengpaneel(tje) tussen. Maar als het alleen maar is om geluidsbronnen te bundelen (dus zonder noodzaak voor externe fx en weet-ik-het-wat), dan kun je met het kleinste mogelijke model zo ongeveer al toe (afhankelijk ook van hoeveel audio outputs je synths hebben).

Hartstikke bedankt Cheimoon!
Ik heb alleen geen Midi-in op mijn keyboard ( M-Audio Radium 61 )
Betekent dit dat ik alles nu het best via mijn mixertje moet lussen, een Behringer Eurorack UB802?

Groetjes

Laatst gewijzigd:
Je moet zo zien dat midi en audio 2 verschillende dingen zijn. Midi kan je niet routen via een audio mengpaneel. Heeft die M-Audio geen usb aansluiting?

Ja hij heeft usb, wacht misschien snap ik het ;)
PC => USB Radium
Radium Midi-Out => K1R Midi-In
K1R THRU => Matrix Midi In
Matrix 1000 Midi THRU => Geluidskaart Midi-In
Bedoel je zo? Of zit ik verkeerd?

Oh ja, tuurlijk heeft je keyboard geen MIDI IN; er valt ook niets aan aan te sturen... :stupid

Maar wat het punt is met de setup: beide synthmodules moeten aangestuurd kunnen worden door zowel je keyboard (direct spel) als computer (sequencer). Bovendien moet de midi-output van zowel je keyboard (spel plus draaien aan knoppen) als je synths (draaien aan knoppen) in je computer (sequencer) terecht kunnen komen. Dus vandaar. Als je veel hebt gaat doorlussen niet meer, en moet er een midi-patchbay tussen (met meerdere INs en OUTs die je dan in allerlei combinaties naar elkaar kunt doorlussen), maar met jouw setup moet het nog kunnen. Al geprobeerd of dat werkt, via usb?

Zie trouwens hier voor wat midi precies doet, en waarom het met audio (en dus met je mixer) niets te maken heeft.

Ik heb het net aangesloten zoals ik hierboven beschreven heb, krijg alleen nog geen geluid binnen in Cubase. Maar moet ik nu in Cubase een Midi of een Audio track openen, toen ik alleen nog mijn K1R had deed ik altijd Audio.
Zijn er ook nog instellingen in Cubase die ik moet veranderen omdat ik het nu zo heb aangesloten. Of is het uberhaupt niet goed aangesloten nu?
Ik zal dat midi artikel even doorlezen Cheimon dankjewel! :D

edit: ik zie trouwens wel dat de Matrix als een een noot aansla op mijn keyboard signaal binnenkrijgt.

Ik heb het nu even als volgt aangesloten:
Keyboard via USB => PC
Geluidskaart: MIDI-Out => Matrix MIDI-in
Matrix Midi THRU => K1R MIDI-in
K1R output (niet midi) => Geluidskaart Inputs (niet midi)
Resultaat: Krijg wel gewoon de K1R binnen in Cubase ( Stereo Track) maar niet de Oberheim. Iemand een idee?

Ik heb alleen maar 1 Input op mijn geluidskaart, M-audio Audiophile 2496...
Ik ben volgens mij wel op de goede weg, als ik op mijn midikeyboard selecteer midi-channel 1 dan reageert mijn K1R, en deze hoor ik dan ook in Cubase.

Als ik hem instel op midi-channel 2, (ook bij oberheim gedaan) zie ik dat deze ook signalen binnenkrijgt wanneer ik wat speel. Alleen nog geen geluid ik Cubase van de oberheim wanneer ik dit doe..
Iemand een idee hoe ik dit oplos?

als je de audio uitgang van de oberheim nergens op aansluit, zal je er nooit geluid uit horen komen.

Dan zal je voor je audio er toch een mixer tussen moeten plaatsen. Opgelost dan....:okdan:

Oww, logisch natuurlijk, maar ik ging er van uit dat als ik de Midi-Out doorstuur dat dit genoeg is, maar dit is natuurlijk alleen het midi-signaal.
Oke ik snap hem, dus ik zal alsnog telkens wanneer ik mijn K1R ipv Matrix of andersom wil spelen, onder mijn bureau moeten kruipen om de kabels te verwisselen?

Je moet er een mixertje tussen zetten, dus K1R audio uit > mixer in / Matrix audio uit > mixer in / mixer out > soundcard in.

Een goedkoop 4 kanaals (of 2 stereo) mixertje zou genoeg moeten zijn, kost geen drol.

Zie bijvoorbeeld dit apparaatje: http://www.feedback.nl/?b=XX502&a=98

Het stelt niet veel voor, maar voor jouw doeleinden waarschijnlijk zeer geschikt.

Ik heb nu al een Eurorack UB802 om mijn monitors aan te sturen.
Geluidskaart outs => UB802 Tape In
UB802 CTRL Room Out => Monitors
Dit zou moeten worden:
K1R out => UB802 Line in 3/4
Matrix out => UB802 Line in 5/6
UB802 Main Out => Geluidskaart Ins
?
Alvast bedankt!!
:D

Tja ik denk dan zo waarom 1 met maar vier kanalen? Als ik zo bekijk gaat puzzel nog wel meer synths halen....misschien een drum compje erbij...ik zou eens kijken naar een 2e hands Mackie ofzo....misschien een 1402 of 1602 VLZ.

Ik heb nu al een Eurorack UB802 om mijn monitors aan te sturen.
Dit zou moeten worden:
K1R out => UB802 Line in 3/4
Matrix out => UB802 Line in 5/6
UB802 Main Out => Geluidskaart Ins
?
Alvast bedankt!!
:D

Ja, dat zou volgens mij wel moeten kunnen werken.

DenDer: het kan altijd groter en mooier en beter en futureproofer, maar daar betaal je dan ook voor :) Die 4 kanaalmixer kost nog geen 5 tientjes*, probeer daar maar eens voor aan een Mackie of Soundcraft oid te komen.

* en als je op de tweedehandsmarkt gaat zoeken zal het wel nog veel goedkoper zijn

Dat ik meer synths ga halen is correct ;) wel nog even sparen maar zeker weten.
Ik heb nu echter al een UB802 dus zal deze nu maar gebruiken, en als ik meer synths haal een ander mixertje kopen dan maar. Eerst dit werkend zien te krijgen :D

Ik laat weten of het is gelukt!

edit: Aangezien ik niet genoeg kabels heb ga ik even naar de winkel zo!

Back