Nord Lead PCMCIA kaart

jvq

drukt op knopjes
Hallo, even een draadje om iets nuttigs wat ik geleerd heb te delen.

De Nord Lead 1 en 2 hebben een optionele geheugenuitbreiding middels een PCMCIA SRAM kaart. Zonder die kaart heb je wel erg weinig geheugen slots, en kun je niet eens eigen drumkits op de synth opslaan (alleen maar via sysex). Kortom die geheugenkaart is essentieel. Dit heeft Nord opgelost vanaf de Nord Lead 2X waar gewoon genoeg geheugen ingebouwd zit.

Dit is algemeen bekend. Maar hoe kom je aan zo'n PCMCIA kaart (of officieel "PC Card") als je er één nodig hebt? Deze kaarten zijn verouderd. Je kunt ze nog wel krijgen omdat ze voor industriële toepassingen (oude machines die moeten blijven werken) nog steeds nodig zijn, maar ze zijn dan ook belachelijk geprijsd (vaak 200+ dollar). Je kunt het beste een oude kaart kopen denk ik.

Als je een nieuwe kaart koopt, pas dan op dat het een kaart met 16-bit data access is. Oude kaarten kunnen zowel 8-bit als 16-bit aan. Nieuwe kaarten kunnen alleen het één of het ander. Het heeft €200 mij inclusief verzending en invoerrechten gekost om zo'n 8-bit kaart te kopen die dus niet blijk te werken in mijn Nord Rack 2. In tweede instantie heb ik voor €100 inclusief verzendkosten een oude kaart kunnen vinden op Ebay die wel werkt.

Ik deel dit verhaal om anderen te behoeden dat ze zo'n 8-bit kaart kopen. Je kunt qua prijs denk ik het beste een oude kaart kopen. Als je een nieuwe koopt, neem dan 16-bit. Zie ook deze uitleg van een fabrikant.

Laat ik dit nou net lezen nadat ik een nieuwe 8 bit SRAM kaart probeer aan de praat te krijgen... Ik mag 'm nog terug sturen iig.

Maar: uit allerlei oude forumdraden maak ik op dat anderen wél een 8bit aan de praat lijken te krijgen. En ook degene waarvan ik de kaart kocht, Memorix (Klaus) in Duitsland, die online te boek staat als de originele supplier van Nord, gaf aan dat 8bit zou moeten werken. Ik ben er dus nog niet helemaal zeker van dat het géén 8 bit moet zijn.

Ik krijg mijn nieuwe kaart wel geformatteerd zo lijkt het: "For" knippert, en stopt enkele seconden nadat je op Store drukt, zoals de manual voorschrijft. Maar lezen of schrijven doet ie niet, en bij opnieuw erin steken wil ie steeds weer opnieuw formatteren. Precies de issue die jvq hierboven (en op het Nord Lead forum) beschrijft.
  • Mijn originele Nord PCMCIA SRAM geheugenkaart schrijft en leest wel (mits batterij). Er is dus niks mis met mijn Nord Lead 2 zelf.
  • Ja ik heb gecheckt of het palletje voor Write Protect de goeie kant op staat.
Wie weet meer?

For the record, wat meer informatie:
  • De originele Nord kaart was Kingmax type MPN (= P/N): SJA-064K5C. "064" = 64kb. Volgens deze specseet is de C = "Without Attribute Memory, CIS Access Common Memory. (Er zijn andere letters mogelijk, ik vermoed dat het niet uitmaakt). De Kingmax kaart kon destijds nog automatisch tussen 8 & 16bit switchen. Zoals de Nord Lead 2 manual op pagina 23 vermeldt is meer dan 64kb geheugen feitelijk niet nodig, het zal niet gebruikt worden. Mensen met nieuwere werkende kaarten alsmede de weinige fabrikanten bieden geen kaarten onder 256kb meer aan, die zijn allang op denk ik.
  • Ook belangrijk: het moet een SRAM kaart zijn, Flash of Compact Flash (CF) kaarten werken niet, en ATA ook niet, ook niet in PCMCIA adapters. Ik heb een PCMCIA naar 4x USB-A adapter voorbij zien komen op eBay ("Pluscom PCMCIA Card 4 Ports USB 2.0") maar ook dan moet je antieke hogere programmeerkunde gestudeerd hebben wil je weten hoe je vervolgens je computer via zo'n ding met je Nord Zweeds kunt doen kletsen. En waarschijnlijk Windows XP of ouder draaien.
  • Een PCMCIA kaart heeft een batterij nodig, anders vervliegt het geheugen like tears in rain. Liefst BR2325, 3V (165mAh) is moeilijker te krijgen, wel online. Een CR2025 (160mAh) haal je nog bij de Hema, is iets kleiner (2025 = 20mm diameter, 2.5mm dik) en werkt ook, maar zal wat minder lang meegaan. Elk jaar vervangen (en je geluiden via een SysEx dump backuppen). In de kaart zit een capacitor die je 15min de tijd geeft de batterij te vervangen.
  • Na 2017 is het óf 8, óf 16bit data transfer (bron). Dit geldt in elk geval voor PRETEC kaarten (uit Taiwan, waarschijnlijk de centrale producent op de planeet) waar andere providers soms een andere eigen sticker opplakken. Je kunt het zien aan het P/N (part number): S65256-8 = 256kb 8-bit, S65512-16 = 512kb 16-bit. Oude Pretec P/Ns hadden die 8 of 16 toevoeging dus niet. Of begonnen met SN wat duidt op afwezigheid van attribute memory.
  • Verwar trouwens niet (zoals ik aanvankelijk) data transfer met attribute memory. Dat zijn verschillende dingen, waarbij soms dezelfde nummertjes staan. Bij twijfel: die mét attribute memory nemen.
  • Anno 2025-3 vond ik nog een paar mogelijke leveranciers:
    • Memorix (DE). Kaart gekocht, 8bit 1Mb (geen P/N, relabled). Lijkt volgens mij een eenmansbedrijfje, reageert snel, en is zo aardig de kaart terug te nemen als ie niet werkt.
    • TecSys (DE). Reageerden op mail, verkopen S65256-L-16 en -08 (Pretecs dus) voor zo'n 100€ ex verzendkosten.
    • MeM (? via Ebay). Geen contact mee gehad. Comments vermelden specifiek dat kaarten met Nord Lead zouden werken.
    • PSI (US) geeft een aardige oude lijst voor referentie, er is nog een beetje stock voor de kleinste kaartjes (256kb, 16bit, ook Pretec). Deze lijst van apparaten en kaarten is wellicht ook handig voor andere synths met oude SRAM of Flash kaarten: tussen de antieke printers, naaicomputers en radarsystemen vind je oa ook: Alesis DM Pro, S4 and QS Series, Clavia Nord Lead Synthesizers, Korg 01/Wfd; Pa80 (Flash) Roland MS-1 Sampler.
    • Amtron (US). Verkopen ook nog Pretecs, maar €120 plus verzenden, of meer. Geen geld of kaarten terug.
    • CNC Specialty store (US) heeft schijnbaar nog wat oude autoswitch (8/16bit) kaarten à €285 ex verzenden. Oa de CNC, vliegtuig- en ook wapenindustrie gebruikt ze voor backups van oude machines. Nord Leads 1 & 2 zijn bij deze weer politiek gevoelig 8)
    • Aeliya Marine Tech (India) maakt ze ook nog, voor de maritieme industirie, met hetzelfde P/N als de originele Kingmax kaarten: "Kelvin Hughes Sja-064k5c Nucleus Navcard 2".
1743454314718.png

Laatst gewijzigd:
Back