Wat is er aan de hand in synthland

Tja, qua argumentatie valt daar weinig tot niets tussen te krijgen, behalve dat evolutie een tijdelijke 'stilstand' niet uitsluit.

Deze discussie ontaard trouwens in een creationisten versus evolutionisten discussie:D

Creationisten versus evolutionisten discussie? Zelf geloof ik in de creationistische (r-)evolutie: een buitenaardse beschaving (God of duivel)bracht het leven hier en liet de r-evolutie de vrije loop. Ach "ik geloof het wel".
Maar als het over synthesizers gaat: niks kan tippen aan de creaties uit de jaren 60 en 70. Arp, Moog en EMS en toen gebeurde er mijns inziens erg weinig verder. Inmiddels heb ik ook een DS10 en na 10 minuten was ik er klaar mee. En in de jaren 80 kwam er ineens de sampler! Dat was me wat maar tegenwoordig komt er niets nieuws meer uit en sinds de jaren 80 is het alleen maar bergafwaarts gegaan in synthesizerland.
Afschuwelijk die ingeblikte Moogs, Arps, Oberheims, PPG's en EMS-jes in die moderne VA-rompler bakken.
Ergens in de jaren 80 kwam er nog de FM-technologie en toen bleef het stil vanuit Japan (Korg, Yamaha en Roland). Ik heb de jaren 80 nog bewust meegemaakt en in de 21-ste eeuw zal men met weemoed terug kijken naar de jaren 60, 70, en een beetje jaren 80. Dat was de tijd en toen gebeurde het allemaal.....zucht.... ik begin oud te worden.

tis al pracht en praal en luxe tegenwoordig! heb net een nieuwe korg m50 gekocht en ik vind het geweldig wou hem voor geen 10 ms10`s ruilen, rommel dat analoge troep, dit is gewoon brainwashing, op youtube zie ik analoog spul en wat doet men ermee? wat gebliep en getwiet.
koop een virus en je blaast menig analoogje om.

Ok dan blijven jullie lekker hangen bij de meest succesvolle setup:

Keyboard> vcos > vcf > vca + wat lfo's en envelope generators.
Hey mono/poly Ik gebruik mijn Kawai 100F ook zonder het klavier(of vijf) aan te raken, en er allerlei modulatie en filtering+delays er acheraan te gooien. Dus 1uur bouwen en een spaggetti knoop maken en daarna knopjes draaien. Dat is dus het principe van modulaire synthese. Mooi weet ik dat ook weer, ik dacht dat je modulair ook met klavier moest spelen.:okdan:

mono heeft misschien wel een sterk punt
maar ik hou toch graag een klavier bij synths
zo kan ik tracks maken ook enzo:D
gebruik geen klavier als je niet wil, dat kan. met het creeeren van sommige sounds kan een klavier niet gewenst zijn idd..
maar om het af te doen als iets wat de creativiteit in de weg staat is zukse dikke stierenpoep, daar lusten de honden geen brood van.

Neemt niet weg dat ik ook nog een Korg M50 wil hebben.
Ik weet nu al dat ie niet in de schaduw kan staan van mijn Arp, PPG of EMS en dat ik die M50 in principe ook uit mijn pc kan halen weet ik ook wel. Gemak dient de mens en MacSynth uit Japan is voor fastfood-synth-junkies : )
Maar voor echt iets nieuws, spectaculairs ofzo pak ik die 2600 dan wel ; )
MS20 heb ik nooit iets gevonden trouwens en was Japanse bagger-nep-immitatie van Arp of Moog ofzo. :o:

Virus versus echte Arp, EMS, PPG of Moog? Nou ik lust je rauw en maak gehakt van die VA-baggertroep. Komen we toch weer uit bij die samplers uit de jaren 80. Het geluid dat eruit komt moet je er eerst instoppen.....
:geslaagd:

maar laat nou es horen wat je met die instrumentren doet!
mijn roots liggen ook bij analoog maar als je een productie maakt en alles mixed blijft er zo weinig van die pure elektrische lading over.

...en zo zijn we ongemerkt weer beland in een soft-/hardware cq. analoog/digitaal discussie :D

Creatief kun je met alles zijn, alles heeft zijn sterke en minder sterke punten, het "wegblazen" van de ene synth met de andere is dikke flauwekul en verandering zal er altijd zijn, of we het nu willen of niet. Helaas volgt de ontwikkeling van muziekapparatuur met name de commercieel interessantste richting, zoals dat met bijna alles het geval is. Deze richting is vaak niet dezelfde als een artistiek interessante, maar niet getreurd: creativiteit, originaliteit en talent zijn nog steeds de meest bepalende factoren waar het goede muziek betreft.

Ik ga weer lekker aan de slag met mijn digitale en analoge bakkies :mega:

tis al pracht en praal en luxe tegenwoordig! heb net een nieuwe korg m50 gekocht en ik vind het geweldig wou hem voor geen 10 ms10`s ruilen, rommel dat analoge troep, dit is gewoon brainwashing, op youtube zie ik analoog spul en wat doet men ermee? wat gebliep en getwiet.
koop een virus en je blaast menig analoogje om.

Je koop toch geen dure modular om een pro one of zo na te patchen?

:confused:

op youtube zie ik analoog spul en wat doet men ermee? wat gebliep en getwiet.
.
zegt meer over de mensen die tijd vrij hebben om op youtube synth's te demonstreren misschien ?

, leuke bezigheid lijkt me

toch wel amusant om de knuppel zo es in den hoenderhok te gooien.

maar desalniettemin ik zweer bij midi/programeerbare patches/build in fx/V.A.

ik koop die rommel om zo snel mogelijk mijn gevoel om te zetten naar hoorbare en voor mij goed klinkende signalen.

ik moet wel zeggen dat het meeste nieuwe spul allemaal zo plastic is, hoewel ik mij net een nieuwe fiets gekocht heb van carbon, dat dan weer wel.

Helemaal mee eens. MacSynth versus piep en kraak-gedoe waar de honden geen brood van lusten.
Marketingtechnisch gezien enzo zijn MacSynth en die Jappen ijzersterk.
Rembrandt versus Van Gogh? Ik weet het niet. Van Gogh versus Herman Brood (toevallig net op de tv) of Karel Appel? Korg versus Arp? De tijd zal het leren. Kwestie van smaak maar ik weet het wel. :Z

Fatboy Slim - The Rockafeller Skank

Moet je wel goed zoeken. Stukje rond 2:00 bedoel je zeker ?

Komt volgens mij voor 90% uit een Akai S900

Het meeste lijkt mij ook het betere knip werk

ik heb in de zoongeveer 30 jaar dat ik synths ontwerp redelijk af en toe contact gehad met andere ontwerpers, ook van wat grotere merken.
wat tegenwoordig steeds meer ontbreekt is passie.
dat is alleen nog te vinden op synthflora, zoals deze .
hedendaagse ontwerpen lijken vaak een beetje gebaseerd op, wat is mogelijk, wat mag het kosten, en voor welke prijsklasse/doelgroep is het instrument.
ik heb het dan over grotere merken zoals Yamaha, Korg, Roland.
bij de kleinere producenten van analoge en modulaire systemen , en moog is dat niet het geval.
waldorf begint al een twijfelgeval te worden.
groeten,
jeroen

Back