Hoi , bij deze een bump van 16 jaar
In navolging van de MagAmp thread , heb ik een diy pedaal gemaakt met een magnetische amplifier er in, in combinatie met 2 neon lampen.
Nu word bij deze de mag amp effect gerealiseeerd door een oude zend trafo [zeldzaam] wie ik nog had liggen .
Met 2 gescheiden paralelle wikkelingen in plaats van standaard seriele wikkelingen wie je overal kunt krijgen.
Deze trafo is een 1:40 variant , dus max 6 volt in en 240 volt uit ... meer dan genoeg om mee te werken.
Aan de zijkant van de trafo neodymium magneten , en de drive spoel waar een gelijkspanning op gaat van max 6 volt dus [anders brand de spoel door].
Het versterkings effect van de magneten en de drive gelijkspanning is nu niet echt spectaculair , een simpele transistor versterkt al beter.
Maar het is wel een grappige exotische techniek waar ik verder op ga borduren.
Ik combineer de MagAmp met wat neon buisjes , in de opstelling met mijn neon relaxation schema uit deze thread word het een stuk spannender.
Dus geluid gaat door een kleine tda2030 poweramp om elk willekeurige input signaal goed te versterken , daarna in de MagAmp trafo om te bewerken en naar de 240 volt te brengen , en de distortion gebeurt daarna door middel van twee ne-2 neon lampen die pas bij 60v beginnen te gloeien, en die regelbaar zijn.
Door middel van een weerstand word het signaal weer op line niveau gebracht.
Maximale verzadiging van de primaire kant van de MagAmp trafo ligt dus net voor het doorbranden van de ingang spoel [6v is nominaal ... zal ergens dan bij de 2x nominaal is 12v liggen] , dus daar blijf ik mooi onder.
Het diy kastje is stuk groter en dieper dan een standaard stompbox , dit komt door de grote transformator die er in moet passen.
Plaats voor twee neon buisjes , potmeter voor balance tussen die twee buisjes , en een potmeter voor de totale volume.
Zijkant ingang 12 volt en in en output , en een send- return voor een willekeurig extern fx [ik vind dat tegenwoordig een vereiste]
En een schakelaartje voor Dry- neon - en 2 externe contacten,voor een clipping diode of wat anders om mee te experimenteren.
Nu is voor iedereen wie dit ooit ook wil maken, een standaard 1:40 transformator ook voldoende met een enkele wikkeling primair en secundair.
De MagAmp functie is , wat ik vertelde niet echt spectaculair.
De voorzet poweramp is een standaard chinees tda2030 module van max. 18 Watt[compleet gemonteerde pcb voor onder 1 euro , ga ik geen zaterdag voor opofferen om zelf te maken]
Zoals in mijn testopstelling te zien gaan de neon lampen branden bij een goed ingangssignaal .
Ze gaan niet als bij mijn vorige project hier, in zelfoscillatie , daarvoor moet je namelijk een gelijkspanning hebben.
En gelijkspanning in het geluidsignaal, gaat niet echt samen.
Bij de video , het geluid is wat uit de gitaar komt , dus nog niet bewerkt [dit is een nog lamp functie test] .. en sorry voor de brakke gitaar.
Schema is van de gewone versie , voor een MagAmp versie verwijs ik naar de s.f MagAmp thread , en dan is het nog erg persoonlijk welke trafo voorhanden is.
De 1UF condensator of elco in het schema is niet echt nodig , maar wel makkelijk, omdat de MagAmp distortion dan niet te beinvloeden is door het stuk gear wat erachter geplaatst word.
Dit word dus door de 1UF ontkoppelt.
De min aan groud is is ook niet echt nodig , maar wel goed om tegen te gaan dat de schakeling gaat "zweven" .
De neon lampen kunnen van de NE-1 of NE2 type wezen .. zie maar wat men tegen komt

De balance potmeter van 250k mag ook tussen de 1M of 100k liggen.
1M valt in het midden wat weg , terwijl bij een 100k de beide neon wat blijfen branden ... mijn voorkeur zit bij de 250k.
Voorbeeld video komt nog , omdat het kastje intern nog niet bedraad is