Welke monitor?

Foeke

Stamgast
Ik wil ik graag thuis ook lekker op mijn Roland RD170 en mijn Nord Electro 2 spelen met goed geluid.

Eerst heb ik gedacht aan een stereo actieve monitor set, maar overweeg nu toch een gewone goedklinkende stage monitor aan te schaffen, omdat ik deze dan ook kan gebruiken bij optredens.

Nu zag ik bij Feedback de Behringer K 1800 FX (180 W) voor € 249,- staan. Dit valt prima binnen mijn budget. Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik toch doorsparen voor een duurdere Roland of Mackie?

Foeke, dat is een moeilijke.
Zelf vind ik dat een stage monitor het best zo luid mogelijk kan. De klankkwaliteit is ietsje ondergeschikt (het gitaar en drumgeweld op het podium is te hoog voor de perfecte klankkwaliteit van je stage monitor)
Ik zou voor beiden gaan. Neem een paar KRK'tjes bijvoorbeeld (GP5 heb je al voor 300euro/set) en dan een degelijke actieve stage monitor à la behringer (is wel loeizwaar om mee te zeulen)

Op een of andere manier had ik dit antwoord al verwacht. Ik heb nu een een actieve stagemonitor bij de band (JBL Eon kost zo'n € 700,-). Deze is klein, kan hard, klinkt goed, maar mist wat in de hoog. Een stereo setje monitors zal beslist beter klinken, helaas is het meeslepen dan geen optie.

KRK GP5 ? Bedankt voor de tip. Ik zal eens rondneuzen.

700euro, dan mag je al iets hebben qua klank.
Mackies klinken ook zeer goed als stagemonitor en zitten rond de 350euro dacht ik.
Ikzelf heb een behringer B300, wordt niet meer gemaakt of is vervangen door ander type. Heeft 300watt power aan boord en eigenlijk klinkt hij niet slecht (naast de marshall stack van onze gitarist :-)). Heeft me ook maar 250euro gekost.Opties zat dus :-) Maar dat had je zelf ook al door.

Wat dat betreft zit ik ook vreselijk verwend met die EON. Het is eigenlijk een actieve luidspreker die ik als monitor gebruik :{ (300 en 100 W luidsprekers aan boord). Het is dus moeilijk dit te evenaren. Moet ik ook niet willen.

Ik zag bij Feedback een aanbieding van de Behringer K 1800 FX. Is 180 Watt, 4-kanaals stereo voorversterkt, met basreflex, 12 inch Brugera luidspreker, 1 inch tweeter. Daarnaast ook nog een 24bit FX processor en een 7-bands EQ, FBQ Feedback detectie systeem en XLR aansluiting. Kost € 249,- (Advies € 368,- ).

Nu zie je maar weer dat ik er de ballen verstand van heb: wat is een 24bit FX processor? En FBQ Feedback detectie zegt me ook al niks. :confused: Helaas.

Wel vertelde een andere toetsenist me ook zeer tevreden te zijn over zijn Behringer monitor.

Over Behringer zijn de meningen vaak verdeeld, ook op dit forum. Feit is, prijs/kwaliteit vind je niks beters denk ik.
24bit effects: zal niet te technisch worden. Bijna alle effect processoren tegenwoordig zijn dat. Je zal dus een galmpje op je keyboardsounds kunnen hebben (of een echo,...).
Is wel handig want je elektro 2 heeft geen galm aan boord en ik vind dat die hammond of rhodes klank toch net ietsje beter klinkt met dat galmpje erop. Feedback detectie kan handig zijn als je een micro gebruikt via het mengpaneel van de speaker (zorgt ervoor dat er minder 'gefluit' klinkt als je micro voor het speakerveld komt). Heb daar meestal noiot echt last van met monitors.

Meeste speakers hebben niet echt effecten aan boord. Uitgezonder de specifieke keyboard of gitaar speakers natuurlijk. Tja stereo klinkt altijd beter natuurlijk. Ik vind bijvoorbeeld de elektro acoustische piano samples zeer goed klinken door m'n hoofdtelefoon, maar door zo'n mono speaker op het podium frons ik toch ook even m'n wenkbrauwen. Ik blijf er toch bij dat veel van het(stereo) subtiele klankbeeld op een podium tussen de rest van de muzikanten verloren gaat.

Back