909 Clap Synthese

loveyourjunos

Ouwe rot
We hebben het er hier op synthforum wel eens eerder over gehad, ik kom er @#$%!! maar niet achter hoe ik een fatsoenlijke 909 clap patch maak en wil nu eindelijk eens weten hoe het echt zit!
Het is iets-met witte ruis en laagfrequente oscillators met eigen VCA, maar ik krijg het gewoon niet klappend.

Heeft er misschien iemand het echte synthese schema rondslingeren of andersins een duit om in het zakje te doen?

zoiets dus: http://www.soundonsound.com/sos/apr02/articles/synthsecrets0402.asp
... maar dan voor de clap

voor wie het geluidje niet kent.... shame on you! :bekdicht: is er de attachment.

Attachments

• CLAP2.WAV
    38,8 KB · Bekeken: 119
Als ik naar de Waldorf Attack kijk word ik er ook niet veel wijzer van. Die heeft een crack en een crack rate parameter (wat ik dan weer grappig vind ivm konthumor), maar wat die crack ass dan precies doet dat weet ik dus ook niet.

Naar verluidt heb je eigenlijk een soort trigger die door een soort analoog semi random early reflections circuitje gaat. Dus mischien zou je eens gewoon kunnen proberen om bij een goed programmeerbare reverb een pulsje door een hele korte earley reflections only patch heen te gooien.

Als ik naar de Waldorf Attack kijk word ik er ook niet veel wijzer van. Die heeft een crack en een crack rate parameter (wat ik dan weer grappig vind ivm konthumor), maar wat die crack ass dan precies doet dat weet ik dus ook niet.

Naar verluidt heb je eigenlijk een soort trigger die door een soort analoog semi random early reflections circuitje gaat. Dus mischien zou je eens gewoon kunnen proberen om bij een goed programmeerbare reverb een pulsje door een hele korte earley reflections only patch heen te gooien.

die crackrate is gewoon een amp.lfo ....de rate gaat tot in kHz .domein...krijg je leuke boventonen ....trage reet = krijg je die krtsjak ....

Als je naar dit plaatje kijkt, zie je onderaan de strip met de clap. Die heeft zowel reverb als noise. Hij klinkt een beetje als 'krrrt' zonder noise, en met noise meer 'krok' of 'krak', zoals je bij 808/909 achtige claps verwacht.

Dus naar mijn mening is het een mix van gereflecteerde trigger plus noise.

Attachments

• vermona_drm3.jpg
    vermona_drm3.jpg
    141 KB · Bekeken: 113
Kijk anders even naar E-Phonic Drumatic. Daar heeft de crack generator een wat visuelere component - en het is inderdaad een LFO op de amp waarvan de snelheid door een envelope wordt aangestuurd.

Als beide bronnen witte ruis/pulsen zijn, heb je volgens mij met witte ruis al een 'perfecte' reverb, dus geen 'echte' reverb meer nodig ?

Ik wou dat ik de tijd had om dagenlang te sleutelen aan dit soort dingen :(

De simmons claptrap mixed een noise "klap" met een korrelige handclap (middels een noise<>clap knop)

Samen maken ze een super mooie clap.. Ik had een supermooie clap op m'n Nord modular G2.. echter die heb ik verkocht :(

Er zwerven overtuigende patches rond voor de G2, die je kan openen in de gratis te downloaden SW G2 (demo) versie.. wie weet kan je daarvan afkijken hoe e.e.a. is opgebouwd.

ik denk dat het moeilijke zit, in het verloop van het clap-geluid; ongeveer "sssch-k-lak" < die had ik langzaam gemaakt zodat ik dit goed kon horen, en toen versneld en dat kwam aardig in de buurt.

Ik zou zeggen probeer de G2-demo versie te downloaden, en open de clap patch eens vanaf dit forum .. zie ook de screenshot:
http://www.electro-music.com/forum/viewtopic.php?highlight=clap&t=6837

Het belangrijkste wat te leren valt uit deze patch is volgens mij :

- de basis is een white noise
- de white noise wordt na een bandpass filter opgesplitst in enerzijds een hoge noise click, en een door LP gefilterde (+ envelope mod.) korte doffe klap, die samen weer door een envelope gaan
- verder heeft diegene met korte pulsjes vlak na elkaar een soort "trrr" gemaakt lijkt het, die voegt die aan het eind van het pad weer samen (zie de delay-modules linksboven in het scherm)

- de rest is fine-tunen en nog eens ..

suc6! (moeilijke patch overigens pff)

Laatst gewijzigd:
Als beide bronnen witte ruis/pulsen zijn, heb je volgens mij met witte ruis al een 'perfecte' reverb, dus geen 'echte' reverb meer nodig ?

Volgens mij is die reverb aanduiding misleidend en gaat het alleen om early reflections.

Heb zelf eens op SyncModular, een soort Reaktor maar dan graties, een clap gemaakt die best ok was.
Basis is een ruis met highpass, door een VCA die gemoduleert werd met een blokgolf die dan eerst door een EG ging, met die EG kon ik dan de rechtopgaande flanken van de blokgolf instellen, dus zeg maar beetje richting driehoek met platte top, het VCA werdt ook gemoduleerd met weer een EG, zodat ik de totale lengte kon instellen, meestal zijn drie blokjes genoeg, dit geeft dan het crackle geluid, ik had dan als parameters de snelheid van de blok, de lengte van de crackle, dus met het 2e EG en de highpass, dan kon je een zware tot lichte crackle maken.
Dan diezelde ruis door een 2e highpass, met weer VCA en EG, highpass ook instelbaar en lengte en volume, dit wordt dan het staartje van de clap, dit mixte ik bij de crackle en zo had ik een aardige clap met veel instel mogelijkheden.
Wel een hoop werk om te maken maar wel leuk.

nee... dat hierboven is een benadering van de de 808 koebel

(je hebt dus niet op het plaatje geklikt ;) )

per ongeluk eigen post gewist schreef:
Eigenlijk zoals in de linkjes beschreven wordt

gate -----------------> adsr --> white noise (tikje)
delay 11ms ---> adsr --> white noise (tikje)
delay 22ms ---> adsr --> white noise (tikje)
delay 33ms ---> adsr --> white noise (tikje)
--------------> adsr --> white noise (lange decay en release voor reverb gedeelte)

dit alles door een BPF en een 6db HPF

voor de rest een hoop volume sliders...

demootje =)

nu alleen nog een ruige naam :peukie:

Attachments

• demootje.wav
    2,8 MB · Bekeken: 149
  • Brummer2.zip
    1 MB · Bekeken: 110
Laatst gewijzigd:
Hah! :mega:

en voor alle fans de laatste versie met turboboosters en een cowbell! En een VU metertje 8)

Eat that, Tragmadrum!

/voor de duidelijkheid aangezien dit topic er helemaal niet over gaat: als je in Synthedit de attacks van je envelope op een negatieve waarde zet wordt hij dus extra snappy

Attachments

• Brummer2.zip
    1,1 MB · Bekeken: 95
Eat that, Tragmadrum!
easy now... de tragmadrum was ook een projectje voor de kutthread nutuulk :mexico:

ik heb hem ff getest en...
- de clap is goed gelukt (aanwijzingen zijn goed opgevolgt dus :D)
- waarom reageert de Brummer2 niet op midi?
- hij stopt er soms ineens mee...

ook maar ff terug naar de virtuele tekentafel denk ik?! ;)
/voor de duidelijkheid aangezien dit topic er helemaal niet over gaat: als je in Synthedit de attacks van je envelope op een negatieve waarde zet wordt hij dus extra snappy
ik denk dat het wel spot on is qua topic omdat het zich hier handeld om drumsounds :)

Laatst gewijzigd:
Back