Performance trouble with Logic using Creamware Luna II sound card

Knarruff

Ingeburgerd
Hallo

Zo'n twee maanden geleden ben Logic Platinum 5.3 beginnnen gebruiken als aanvulling en eigenlijk ter vervanging van Reason. De geweldige sounds van Logic zijn niet te vergelijken de ietwat vlakkere kwaliteit in Reason.

Probleempje is echter dat m'n PC precies niet sterk genoeg is. Ik heb een Compaq Presario 5838 (zo'n 2 jaar oud ondertussen) met een AMD Athlon processor van 500 Mhz. Daarin zitten twee geluidskaarten (ik weet niet of dat wel zo gezond is??): namelijk de soundblaster die er standard in zat en een Creamware Luna II die ik dus gebruik wanneer ik met muziek bezig ben.

Logic crasht echter zodra ik bvb twee audioinstruments inlaad en daar wat automatisatie aan toevoeg. Dat Logic meer juice nodig heeft dan Reason lijkt me "Logisch" aangezien het grote verschil in geluidskwaliteit, maar toch. In Reason stuur ik zonder problemen 24 kanalen aan en in Logic dus max 2. Bovendien heeft de Luna II kaart ook nog eens 3 extra DSPs die toch een deel van de CPU overload zouden moeten opvangen, niet? Nu, die kaart is nog helemaal nieuw voor me, dus misschien heb ik ze nog niet juist geconfigureerd.

Herkent iemand deze problemen, en zoja, hoe los je dat op zonder 2500 euro te besteden aan een Powermac G4 want zoveel poen heb ik niet.

Alvast bedankt voor de eventuele hulp en het advies!

Knarruff

Laatst gewijzigd:
He Knarruff,

Wat voor een chipset zit er op je moederboard, Aangezien je een Athlon hebt zou het heel goed kunnen dat je een VIA chipset hebt, Creamware <-> VIA Chipset = vaak ellende, er zijn echter wel mensen (op het creamware forum) die er geen problemen mee hebben, wat draai je kwa applicaties nog meer op je compaq ??? Welke windoos, in XP kun je je de processor prioriteit toekennen aan Logic, lost ook een aantal dingen op.

Greetz FLOW

Bedankt voor de reply Flow,

Ik draai nog steeds Windows 98 vrees ik. Verder ben ik ook niet echt een held in computer terminologie (werk wel in de IT, maar niet als technishe guru of Hardware specilist), dus hoe vis ik uit of ik een VIA chipset heb of niet?

Voor de rest qua applicaties niet al te veel: ik heb Cubase VST geïnstalleerd staan, maar heb het nog nooit gebruikt. Wat MS Office prullaria en natuurlijk Soundforge. Geen al te erge dingen dus.

Ik heb ook geen randapparatuur zoals synths of keyboards die aangesloten zijn (een midi keyboardje waar ik de midi sturing niet van aan de praat krijg ja, maar dat is het). Ik ben een pure PC musicus als ik mezelf zo al mag noemen na pas een jaar met muziek bezig te zijn en zonder ooit iets van muzikale opleiding gehad te hebben. Aangezien ik geen noot kan lezen is de PC dus ideaal voor mij omdat alles visueel kan.

Knarruff

Back