Hoe doe je een multirecord/midi in Cubase?

Norphe

Ingeburgerd
Beste mensen,

ik zit al jaren met een 'probleem'....

Wanneer ik met een externe sequencer bijv. kanaal 1,2,3,4 gebruik en een sequence in Cubase wil op nemen, dan komen alle 'nootjes' van 1,2,3 en 4 bijelkaar in elk kanaal. Ik heb in Cubase elk spoor een ander kanaal gezet. Thru staat uit.

Hoe is deze 'merge' te voorkomen zonder dat je 1 voor 1 elk kanaal apart op moet op gaan nemen, want dit is zo lastig en er is zo snel een fout te maken ivm quantize.

Ik heb eens gehoord van een 'remix functie' in Cubase die elk nootje in het juiste kanaal / spoor zet na het opnemen. Maar 'k heb dit nooit gevonden in Cubase.

Mijn dank &respect voor degene met een oplossing voor dit probeem en natuurlijk de:doei:meedenker is groot!

Gegroet,
Edwin

externe sequencer
Welke? Want het klinkt alsof je het daar correct moet instellen, niet in Cubase.

Tja, wel, volgens mij kan cubase en geen enkele andere DAW multi midi channel recording aan !!??
Soit, 'k kan verkeerd zijn, 'k Hoop het zelfs !!
maar ik werk met een Amiga A1200 met Bars&Pipes die in sync loopt met m'n A4000 MED-SS... En die BnP heeft multi channel recording....

Volgens mij moet je gewoon het aantal midi channels in Cubase aanmaken dat je ook in je sequencer gebruikt. Allen een eigen midi input en output kanaal (en input en output apparaat, je MC505) toewijzen en dan kun je ze allen gelijktijdig opnemen. Redelijk basic Cubase al 15 jaar volgens mij.

Tja, okey, IK ben zeker geen ervaren Cubase user,
maar kun je ergens het midi in channel selecteren ???
ik zie alleen maar midi input device,
en natuurl'k Midi Output Device / channel... (Bij Cubase 4 Ess...)

Er zit dacht ik in cubase een functie die "explode" of zoiets heet. (weet niet meer zeker) Klik eens met rechts op je midi track, en kijk eens of er een soortgelijke functie inzit?

Ik heb vaker over deze functie voor Cubase gelezen, het wordt ook wel een 'remix functie' (zoals ik in mij eerste post meldde) genoemd.
Ik heb hier naar gezocht alles met rechts aangeklikt maar kan deze functie echt nergens vinden, ik kan er ook niets over vinden onder 'help'

Ik ga zodirect even proberen 2ch midi van de MPC2000xl naar Cubase te recorden.

Bedoel je niet de Dissolve Part functie? (en dan separate channels aanvinken)
Dat zorgt er bij mij (cubase SL3.1) in ieder geval voor dat je Midi-data op verschillende kanalen in 1 track, kan uitsplitsen naar verschillende (nieuwe) tracks.

Volgens mij moet je gewoon het aantal midi channels in Cubase aanmaken dat je ook in je sequencer gebruikt. Allen een eigen midi input en output kanaal (en input en output apparaat, je MC505) toewijzen en dan kun je ze allen gelijktijdig opnemen. Redelijk basic Cubase al 15 jaar volgens mij.

Klopt, heb zo een keer ouwe atarifiles (atari cubase 2.0) realtime overgezet op pc (cubase SX), met channels gescheiden opnemen.

DIT was de vraag:

Wanneer ik met een externe sequencer bijv. kanaal 1,2,3,4 gebruik en een sequence in Cubase wil op nemen, dan komen alle 'nootjes' van 1,2,3 en 4 bijelkaar in elk kanaal. Ik heb in Cubase elk spoor een ander kanaal gezet. Thru staat uit.

Hoe is deze 'merge' te voorkomen zonder dat je 1 voor 1 elk kanaal apart op moet op gaan nemen, want dit is zo lastig en er is zo snel een fout te maken ivm quantize.

Ik heb eens gehoord van een 'remix functie' in Cubase die elk nootje in het juiste kanaal / spoor zet na het opnemen. Maar 'k heb dit nooit gevonden in Cubase.

Heeft dus volgens mij niets met dissolve parts te maken.
Als ik het goed lees, is het de bedoeling dat verschillende midi kanalen ieder op hun eigen spoor op worden genomen.

En dat doe je dus simpelweg om per spoor het juiste midi kanaal en de juiste input te kiezen.

Kom je er niet uit, PB of mail me dan even Edwin!

Heeft dus volgens mij niets met dissolve parts te maken.
Als ik het goed lees, is het de bedoeling dat verschillende midi kanalen ieder op hun eigen spoor op worden genomen.

En dat doe je dus simpelweg om per spoor het juiste midi kanaal en de juiste input te kiezen.

zo lees ik de vraag inderdaad ook. Dissolve parts werkt overigens prima als je al je sporen in 1 spoor hebt staan.
Maar inderdaad moet je gewoon per midi kanaal de input activeren voor record en het juiste kanaal kiezen. Dan kun je alles (zelfs vanaf meerdere synths / sequencers tegelijk als je dat zou willen) multirecorden in 1 keer.

Als je maar 1 midi in en uit op je sequencer hebt naar cubase toe, dan werkt het overigens nog steeds alleen zul je dan de overige midi kanalen die niet op dat spoor moeten komen realtime moeten filteren per midi kanaal. Dat is niet moeilijk en doe je natuurlijk maar 1 keer om er daarna een cubase template van te maken die je daarna altijd gebruikt voor je externe sessies.

cubase kan het prima (en andere daw's denk ik ook wel).

Maar als ik jou was zou ik gebruik maken van het aanbod arnomusicman en hem pb-en als je er niet uitkomt. :okdan:

Bedoel je niet de Dissolve Part functie? (en dan separate channels aanvinken)
Dat zorgt er bij mij (cubase SL3.1) in ieder geval voor dat je Midi-data op verschillende kanalen in 1 track, kan uitsplitsen naar verschillende (nieuwe) tracks.

Dit werkt inderdaad! Cubase zet dan alle notes in een apart spoor/kanaal na opname vanaf de 505. Bedankt!*D:halleluja

Maar inderdaad moet je gewoon per midi kanaal de input activeren voor record en het juiste kanaal kiezen. Dan kun je alles (zelfs vanaf meerdere synths / sequencers tegelijk als je dat zou willen) multirecorden in 1 keer.
Als ik dit doe, zoals beschreven, ieder spoor een apart midi-in-kanaal, dan wordt bij mij van alle kanalen opgenomen in ieder spoor, resultaat 4x een spoor vol mididata van 4 kanalen... Helaas

Laatst gewijzigd:
Als ik dit doe, zoals beschreven, ieder spoor een apart midi-in-kanaal, dan wordt bij mij van alle kanalen opgenomen in ieder spoor, resultaat 4x een spoor vol mididata van 4 kanalen... Helaas
klopt omdat je zoals ik al zei alles via 1 midi out uitstuurt vanaf je 505, dus moet je de kanalen die niet van toepassing zijn filteren op je spoor zodat alleen het juiste kanaal op dat spoor komt.

mocht je het wel realtime willen filteren per spoor zet dan een midi insert op je midi spoor in cubase. Het simpelst is de context gate in solo mode waarbij je alleen de noten van het ingestelde midi kanaal doorlaat.

wil je het iets gevanceerder aanpakken dan zet je de transformer als midi insert in. maar dit is wel gevorderden werk.

maar goed. Met dissolve werkt het voor je, dus :okdan:

Laatst gewijzigd:
zo lees ik de vraag inderdaad ook. Dissolve parts werkt overigens prima als je al je sporen in 1 spoor hebt staan.

Daar had ik inderdaad even overheen gelezen. Ik was ervan uitgegaan dat alles al opgenomen was.

Wanneer je de opnamen nog moet gaan maken is het inderdaad handiger de instellingen vooraf goed te zetten (zoals o.a. arnomusicman en quifster aangeven), zodat je gelijk alles op verschillende kanalen opneemt.

mocht je het wel realtime willen filteren per spoor zet dan een midi insert op je midi spoor in cubase. Het simpelst is de context gate in solo mode waarbij je alleen de noten van het ingestelde midi kanaal doorlaat.
Dit moet ik ook maar eens proberen.

Ik ben al blij dat ik nu met die dissolve functie een exacte kopie van 1 van mijn, op de Mc-505 geschreven, tracks netjes in Cubase heb staan.
Kan ik er mooi wat dingen aan toe voegen e.d. en een beetje afmixen:D:D:D

Mensen allemaal bedankt voor jullie reacties natuurlijk! ik kom jullie vast nog wel eens tegen op 't synthforum:walker:

Back