hoe en waarmee te starten?!

achiron

Nieuwkomer
Hallo allemaal!

Ik heb het idee om thuis een kamer te gebruiken als "studio". Momenteel heb ik eigenlijk alleen een pc met software (al een tijdje stoei ik met Fruity Loops en Cubase) dus met andere woorden ik begin met niets!!
Ik wilde graag weten welke apparaten je minimaal nodig hebt om wat te kunnen doen met geluiden, welke apparaten je minimaal nodig hebt om comfortabel met je genre bezig te kunnen zijn.

Zelf kwam ik na een poosje orienteren uit bij synths als Roland JP 8000, Roland jp 8080 en Yamaha psr series....

Stijl: Hardstyle.
Budget: tussen 1000 en 2000 om mee te beginnen.
Apparatuur momenteel in bezit: Pc, software, 2 draaitafels en mixer.

Alle hulp is absoluut welkom!!

Groetjes achiron

download her en der wat demo'tjes van softsequencers, synths, fx ...

ga daarmee stoeien,
koop dat, wat uiteindelijk voldoet aan je wensen,

wil je hardware;
stap de winkel in, ga liggen freaken aan apparaten welke je interesse hebben ...

ik zie het zo;
tis maar net wat je gewend bent, of maar net wat je fijn vind werken,
dat is voor de 1 dus A, en voor de ander B, om vervolgens toch hetzelfde te bereiken !

de vraag is zoiets als;
ik wil een nieuwe auto, welke moet ik kopen ?

hopende je zo wat te hebben geholpen ...

grtz!

Fruity Loops en Cubase zijn ook niet "niets".
Beide 2 ijzersterke pakketten,

Paar leuke Vst plugins erbij en wat effecten en the sky is (alweer) the limit.

En idd, download is wat demo's, en loop is een shop binnen en laat je verrassen door het scala aan synths die er op de markt zijn...

Hoi Joostum,

bedankt voor je snelle reactie.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde wat voor soort apparatuur heb je nodig. Niet precies welk merk en type maar bijvoorbeeld, pc, monitor speakers, mixer, synth, master keyboard, midi keyboard, etc...
snap je?

Ik moet het anders formuleren, is mijn fout ik ben soms moeilijk te begrijpen ;{ hehe:
waar moet ik naar op zoek gaan om te kunnen starten met producen?

groetjes

Zo te zien heb je bijna alles al. Dus blijf lekker in software werken (koop het als je er serieus mee bent, niet supporten is de doodsteek voor software ontwikkelaars), dat doen tegenwoordig de meeste danceproducers. Wel zijn goeie monitoren, goeie geluidskaart en controllers erg fijn om je workflow en je geluid sterk te verbeteren. Daarnaast is het OOK minstens net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de akoestiek in die kamer goed is, anders heb je nog weinig aan goeie monitors.

Mijn tip zou zijn, als ik in jouw schoenen stond:

- Setje Genelec 8040 + kabels
- goeie geluidskaart zoals TC electronics konnekt 6 (is ook gelijk een volume regelaar voor je actieve monitors:)
http://www.tcelectronic.com/desktopkonnekt6
- groot scherm (als je dat niet al hebt)
- geluidsisolatie
- goeie kabels
- goed- en lekkerwerkende midi controller met genoeg mogelijkheden (of 2 losse dingen zoals een akai mpd 24 en een los goedaanvoelend keyboard zoals een CME UF5)

oja, niet alles hoeft nieuw te zijn, dat schept meer mogelijkheden voor dezelfde prijs. Hier op SF hebben we ook een uitgebreid marktplaatsgedeelte.

m.i. heb je niet veel nodig in beginsel, dat is het mooie van dit digitale tijdperk,
gaandeweg, kom je er zelf wel achter wat je wel en niet nodig hebt,

een fatsoenlijke geluidskaart,
een midi controllertje (keys, knoppen, schuiven)
een stevige pc en wat fatsoenlijke speakers/monitors om af te kunnen luisteren!

dit alles hoeft niet duur te zijn!
je kan altijd in een later stadium gaan sparen voor echt goed spul !

als je begint met autorijden, koop je ook niet meteen een porsche / ferrari ? wel ? :)

grtz!
en een goej wiekent!

ps; wat mijzelf de meeste tijd heeft gekost en ik nu nog steeds niet helemaal mee klaar ben is bijv;
- het doorgronden van synthese,
- hoe werkt je sequencer, kan je er alles uithalen wat je in je hoofd hebt ???

tutorials van dergelijke sheit staan er genoeg op jijbuis! ;)

super bedankt voor je tip niel!
je moet het zo zien... ben al tijdje bestaande plaatjes aan het mixen, wilde eigenlijk wat zelf maken ben de demo van FL en Cubase gaan downloaden en kwam erachter dat ik dat wel heel leuk vind.
Heb nu sinds kort een eigen huis en wil 1 kamer gebruiken voor mn muziek spullen. Ik begin dus zeg maar nog met niets, is een kamer van 4 bij 3...

grtz

Bij veel geluidskaarten en controllers zitten legale simpele versies van bijvoorbeeld Cubase (bij die tc electronics kaart zit cubase LE4) dus heb je een controller/geluidskaart en je sequencing software direct in één keer. (zorgt soms voor overkill, heb hier 3 legale cubasen en maar 2 pc's ...)

Misschien zijn die genelecs een beetje aan de dure kant en kan je ook van het merk KRK kijken, die worden ook veel gebruikt in de hardere dance. Zelf heb ik die genelecs gekocht een paar jaar terug, was een rib uit m'n lijf maar heb er tot op de dag van vandaag echt geen spijt van gehad :)

Zelf kwam ik na een poosje orienteren uit bij synths als Roland JP 8000, Roland jp 8080 en Yamaha psr series....
De PSRs zijn home-keyboards, en daar heb je niks aan.

Alle hulp is absoluut welkom!!
Spendeer niet alles in 1 keer en spendeer niet alles op 1 enkel apparaat :).

Begin met het halen van een geluidskaart en een controller-keyboard. Gebruik Cubase en plugins voor je synths. Zo kun je je eerst orienteren, want ook al klinken ze niet hetzelfde, een hoop softwaresynths bedien je op vrijwel gelijke wijze.

Daarnaast is het OOK minstens net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de akoestiek in die kamer goed is, anders heb je nog weinig aan goeie monitors.
- geluidsisolatie

Daar komt inderdaad de volgende kwestie. Geluidsisolatie.
Ik woon sinds kort in een maisonettewoning (2 lagen boven elkaar in een flat gebouw) dus waarschijnlijk doe ik mijn medebewoners in dit gebouw geen plezier met mijn plannen, maar wat zijn de mogelijkheden.
Heb al geinformeerd naar wat isolatiespul, maar dingen als 'een kamer in een kamer' word het niet! hehe
Isolatiefoam? Heeft dat nut? hoeveel dB scheelt dat ONGEVEER?

Kortom, dingen waar ik naar op zoek moet:
- knappe geluidskaart
- iets meer werkgeheugen en snellere CPU
- 19" beeld, genoeg toch?
- controller
- monitors
- kabels

groeties

Jongens (en meisjes)

ik las net wat threads van anderen en daar kwam ik iemand tegen die een MIDI controller zocht. de Behringer BCR 2000 kwam daar volgens hun als winnaar uit qua prijs/kwaliteit. Zou die voor mij ook prima zijn om mee te starten? Ook al heb ik een stuk meer te spenderen....

groetjes

Zou die voor mij ook prima zijn om mee te starten?
Je weet dat er geen toetsen opzitten, he? ;)

Ik denk dat je meer baat hebt bij een M-Audio Axiom of zo. Je zult merken dat je van die hele sloot knoppen er niet superveel gaat gebruiken.

Veel mensen hebben het al gezegd:

- Goede geluidskaart
- Goede monitoren (setje krk rp6 is meer dan genoeg)

Zelf raad ik je aan om een virus ti dekstop te kopen (als je budget het toelaat). Waarom de ti desktop? De Ti heeft het voordeel dat het gevisualiseerd wordt m.b.v een vst, waarbij je tevens ook nog eens kunt tweaken. Ikzelf verkies hardware boven software, dit vanwege de 'power'. De Ti is naar mijn mening een veelzijdige synth waarmee je veel kunt maken.

Als je er vragen over hebt kun je altijd even een PM sturen.

Succes :okdan:

Edit: zou als ik jou was volledig gaan richten op Cubase, dit omdat het wat beter overweg kan met hardware bakken dan fruity loops.

Ga eerst maar in winkels kijken. Als je mensen kent met spullen thuis ga daar eens op af.
Zien, ruiken, horen en voelen.

Als je niet te diep in synthese wilt gaan etc. en snel aan de gang wilt gaan dan is wellicht Nexus2 een interessante optie als VST synthesizer (gezien je muziekstijl), met een paar sample CD's (Vengeance bv) erbij en dan een sequencer pakket, bijvoorbeeld Cubase. Daarnaast idd een midicontroller, geluidskaart (bijvoorbeeld een emu 1212m, niet te duur) en behoorlijke monitoren. Dan kun je iig een goede start maken dat ook al direct herkenbaar klinkt.

Daarnaast is er nog een tip om op marktplaats of op het forum te kijken want er zijn veel mensen die hele netten spullen 2e hands aanbieden. Dat scheelt een hoop geld, waardoor je meerder dingen kunt kopen of een biertje extra kunt drinken in de kroeg :-)

Iig succes!

De beginners-draad is ook een aanrader als je moeite hebt met het kiezen van het juiste luistermateriaal, isolatie en instrumenten.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=67701

Je zal uiteraard ook vanzelf merken dat er altijd meer mogelijk zal zijn met de nieuwste middelen, maar laat je verstand regeren over je budget. Zolang je er weinig of niets aan verdient, is een duur uitgeruste studio niet nodig.

Veel succes met de muziek alvast.

Bedankt allen voor jullie uitspraken en meningen!

Het lijkt mij duidelijk dat bijna iedereen het eens is over het aanschaffen van de onderdelen. Welk merk en type is wat meer tijd voor nodig om tot een beslissing te komen:

- geluidskaart (waarschijnlijk zit daar een LE van cubase gratis bij)
- seq. (momenteel stoei ik met demo van FL, maar miss. naar Cubase LE)
- monitors
- midi controller liefst met 49 keys
- groot beeldscherm
- intern werkgeheugen voor pc.

zijn er nog mensen die ervaring hebben met muziek maken in een flatgebouw?? Ik heb onlangs een maisonette woning gekocht en de buren zullen misschien niet blij zijn met me. Ik hoorde iets over 'kamer in kamer is de enige optie voor je!' Is dat zo ja?

de groente mannen!

Back