Manual Oberheim OB-Mx

Status
Please reply by conversation.

Q-bus

een nul
Heeft iemand er 1?
Zoja zou ik deze mogen kopieren?
Ik wil hier ook best wel voor betalen mocht dat nodig zijn.

Mvg, bart

hmm. onvindbaar op t net iig dus hoop nog steeds een kopie te kunnen maken van een obmx eigenaar.

Ik heb ook wel interesse, als iemand een PDF opduikelt.

Op zich geen lastige synth om uit te puzzelen, maar er zijn altijd wel details die interessant zijn om te weten.

Zelf is er één ding wat ik écht niet snap; wat doet de SPECIAL functie van de Envelope Generators? Lijkt wel een soort AR ipv ADSR stand in te schakelen, maar het 'officiele' antwoord zou ik graag weten.

Hoe groot is de OB-Mx community hier eigenlijk?

Heb er 1 . een speciale ook denk ik . Eerder had ik er al 1 maar snapte ik hem niet echt ---> verkocht.
Spijt ....
Weer nieuwe gekocht ---> snap hem nog steeds niet helemaal maar op 'boerengevoel' haal ik eruit wat erin zit ---> doe hem niet meer weg .
Het speciale eraan is dat de nieuwe OS erop staat ( 11/27/95 2.0 ) en dat er witte streepjes op de knopjes zitten . Dat heb ik nog niet gezien .
Helaas is twee weken gelee 1 van de twee voiceboards ermee opgehouden en zit ik zonder cash dus laat de reparatie op zich wachten ....
@ hanz , de special functie kan ik niet beschrijven daar ik er nooit toegekomen ben - lol .
Kan iig deze bak omschrijven als ambient / tekno / freakmachine / obscuur ...
Als iemand de handleiding heeft , graag eventueel tegen betaling ook voor mij een kopietje :)

Dat van die voiceboards, Milka, dat is dus in sommige gevallen zo'n typisch OB-Mx geintje. Iets met de voiceboards die door de autotune niet helemaal goed kunnen worden getrokken en het daarom maar niet doen, lijkt het wel soms.

Moet je het volgende eens proberen: tijdens het aanzetten de twee cursor <> toetsen vasthouden. Hierdoor wordt de gehele synth teruggebracht naar factory settings (dus wel je patches kwijt... eerst opslaan dus!) maar in sommige gevallen werkt dan 'opeens' de voicecard weer...

Ik werd vanavond gebeld door de vorige eigenaar van de obmx dat die naar een opruimsessie de manual heeft gevonden!
Hij word me deze week opgestuurd.
Mochten jullie wat willen weten dan zoek ik t graag ff voor jullie op.
@Milka. Ik heb de zelfde als jij denk ik. Zelfde o.s. en ook die witte streepjes op de knoppen dus heb ik ook een speciale:P

Is er iemand zònder witte streepjes en het laatste OS dan? :P

Ik heb er 2 gehad (2-voice en 6-voice) en beide met witte streepjes op de knoppen.

Toch een beetje mixed feelings aan de OBMX overgehouden. Aan de ene kant vond ik de sound wel lekker modderig en smeerden de filters aardig lekker, maar qua editting mis ik hem niet. Alles ging altijd zo schokkerig en hakkelend als je aan een knop draaide. Even smooth een filtertje bijstellen zonder hoorbare stappen was er niet bij. Is dat nou een kwestie van een oud OS of heeft het laatste OS dat nog steeds? Helaas kwam ik een nieuwer OS op internet pas tegen nadat ik beide OBMX'en al verkocht had, dus kon het toen niet meer testen. Ben wel benieuwd eigenlijk.

LOL - Ik heb alleen maar zonder streepjes gezien en maar denken dat ik een unicum heb ....
Naja iig ga die reset eens proberen .
Schokkerige knoppen hou je maakt niet uit welke OS....

Ik vind dat 'hakkelige' eigenlijk alleen maar storend bij de VCF's in geval van hoge resonantie.
En op het moment dat je de VCF gewoon moduleert met een andere source dan met de knopjes, is er eigenlijk niet zoveel vreselijks meer aan de hand. Je kan natuurlijk ook een MIDI controller inzetten, al weet ik niet of dat nog scheelt.

Het is me wat met die OBMx. Eigenlijk lang niet zo slecht als sommige verhalen die je wel eens leest. De historie is natuurlijk akelig, maar aan de bak doet het niet zoveel af.

Natuurlijk, de tuning is verre van optimaal. Zou een Oberheim Xpander dezelfde problemen hebben (zelfde VCO namelijk).
De VCF's zijn niet superdik, maar wel vactrol based en klinken interessant. Geniaal vind ik het parallel gebruiken van de 24 db/oct LP en de 12 db/oct LP én BP én HP filters. Dat vind je in weinig niet-modulaire bakken terug. Zelfde geldt voor de uitgebreide Envelope en LFO secties, ook van die interessante uitgebreide dingen.

Die van mij is nu ook op de laatste firmware (system én alle voiceboards). Nou weet ik niet of het voor stabiliteit veel uitmaakt (ik begon met een hele vroege v1.01, en die deed het ook gewoon prima) maar voor de meegeleverde presets scheelt het een berg.
Die van V2.0 klinken 'acceptabel', die van de eerdere vond ik absoluut naar bips klinken.

Status
Please reply by conversation.
Back