Ik vind dat 'hakkelige' eigenlijk alleen maar storend bij de VCF's in geval van hoge resonantie.
En op het moment dat je de VCF gewoon moduleert met een andere source dan met de knopjes, is er eigenlijk niet zoveel vreselijks meer aan de hand. Je kan natuurlijk ook een MIDI controller inzetten, al weet ik niet of dat nog scheelt.
Het is me wat met die OBMx. Eigenlijk lang niet zo slecht als sommige verhalen die je wel eens leest. De historie is natuurlijk akelig, maar aan de bak doet het niet zoveel af.
Natuurlijk, de tuning is verre van optimaal. Zou een Oberheim Xpander dezelfde problemen hebben (zelfde VCO namelijk).
De VCF's zijn niet superdik, maar wel vactrol based en klinken interessant. Geniaal vind ik het parallel gebruiken van de 24 db/oct LP en de 12 db/oct LP én BP én HP filters. Dat vind je in weinig niet-modulaire bakken terug. Zelfde geldt voor de uitgebreide Envelope en LFO secties, ook van die interessante uitgebreide dingen.
Die van mij is nu ook op de laatste firmware (system én alle voiceboards). Nou weet ik niet of het voor stabiliteit veel uitmaakt (ik begon met een hele vroege v1.01, en die deed het ook gewoon prima) maar voor de meegeleverde presets scheelt het een berg.
Die van V2.0 klinken 'acceptabel', die van de eerdere vond ik absoluut naar bips klinken.