De muziek is gewoon op!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
- Moog Modular, Sample-moog, mini-moog
- tassman-modulair
- Stylus RMX
- FM8
- Symphonic choirs met Wordbuilder
- Vanguard
- Korg legacy collection
- Atmosphere spectrasonics
- Kompakt
- G-force imposcar & minimonsta
- Arp2600en het is hierbij dat ik mij dus steeds betrap op het arrangeren van bestaande uitgemolken genres...[/quote]

Vind je het gek met zo'n clichelijst aan VSTi's het enige dat nog mist is Sylenth en NEXUS.

Het maakt niet uit wat je maakt, maar zo lang het 4/4 is en tussen de 120/140 bpm zal het met deze spulleboel ALTIJD als iedereen klinken omdat dit lijstje zelfs door de gemiddelde scholier met z'n hacked FLStudio gebruikt wordt... WAKE UP......... met je kliekje Trance VSTi's ga je echt de originaliteits oorlog niet winnen.

... gelijk of niet gelijk ...
om te vermijden dat we hervallen in de discussie of hard- of -soft beter is ,... met men vorige gear was dat niet anders .. i've been there

Hoe was het alweer ... het is niet wat je hebt,.. maar wat je ermee doet !

't gaat over het genre van muziek (voor mijn part op een kindercasio gecomponeerd)

Het maakt niet uit wat je maakt, maar zo lang het 4/4 is en tussen de 120/140 bpm zal het met deze spulleboel ALTIJD als iedereen klinken omdat dit lijstje zelfs door de gemiddelde scholier met z'n hacked FLStudio gebruikt wordt... WAKE UP......... met je kliekje Trance VSTi's ga je echt de originaliteits oorlog niet winnen.

wat een ongelooflijke dikke stierenschijt weer zeg
ik begrijp niet dat je steeds op dat unieke doorhamert want je maakt de meeste identiteitsloze middle of the road meuk die je maar kan bedenken
ik denk dat er hier een miljoen gasten op sf rondlopen die met 1 enkele schijt trance vsti origineler uit de hoek kunnen komen dan jij met de hele teringzooi aan gear
je zit in meer draadjes dat gedownloade fruityloops publiek ene knauw te geven, maar wat je allemaal hebt staan ondersteunt je verhaal niet hoor.
en die "moog"track die je laatst postte, dat kan met een vsti ook
voor elke vsti of fuckva of analoog of whatever is wel een toepassing te vinden.. maar als jouw enige houvast is wat voor gear iemand gebruikt vallen ineens een heleboel dingen op zijn plaats

nou ja idd, mijn toon was niet aardig
maar die onzin altijd over gear en weet ik t. koop een sound die je nog mist maar ga verder gewoon vooral muziek maken
en kappen met die trackmaakontwijkende aktiviteiten :D

Dit is echt zo'n onzin thread die altijd weer terugkomt. :Z
Originaliteit van muziek zit hem niet in de gear die je gebruikt of de bestaande 4/4 en BPM maatstaven. Het gaat erom wat voor gevoel muziek je kan meegeven en of het je kan raken. Of iemand hiervoor nu nexus gebruikt of analoge zeldzame gear is minder relevant.

Als je nummers die je raken niet meer weet te waarderen omdat je afknapt op de gangbaarheid van de gebruikte gear etc., denk ik echt dat je de point van muziek in zijn algemeenheid uit het oog bent verloren en teveel focust op details waarvan je de illusie hebt dat die het verschil maken.
Met zo'n instelling zul je zelf in ieder geval nooit vernieuwende muziek maken.

Er worden trouwens nog genoeg nummers uitgebracht die vernieuwend zijn. Alleen gaat dat proces met kleine stappen. Pas over een aantal jaar kun je concreet een nummer aanwijzen waarvan je later zegt, dat nummer was het begin van een nieuw genre. Muziek blijft zichzelf altijd wel vernieuwen. ;)

Wanneer de muziek op is, dan word het tijd om een andere hobby te zoeken.
Fotoos maken is ook wel een leuke hobby...Een beetje bewerken met photoshop.....hartstikke leuk man!!:D

he ketter.. eerst je mond spoelen of anders maar naar een of ander foto forum. :doei:

Ja duhh.....Muziek is nooit op!! Met dat "standaard" lijstje vst's kun je de meest fantastische muziek in elkaar sleutelen. Wees creatief of ga wat anders doen:D

Zo, het vuurtje laait weer flink op zie ik Fjoesz :okdan: sessie forum anger management?!? :D

Wat ik bedoel is dat een hoop mensen produceren met bovenstaande spullen, deze mensen doen dat ook allemaal op 4/4 en ergens tussen de 120/140bpm

Als je jezelf dus al dat kader oplegt, dan kom je al automatisch op de volgedne variabelen: drumtrack, bassline, lead en pads. Dan kan je nog kiezen tussen een Dance structuur (16 op, 16 af, of een "liedjes" structuur, chorus / verse /chorus /verse/ bridge / chorus etc.

Ben je dan ook nog eens een preset pusher dan is het helemaal moelijk binnen deze kaders om "orgineel" te blijven.

Ga eens terug naar bijv een GM module waar de lulligheid van afstraalt en probeer daar song mee te maken, Of verzuip je leads in reverb en maak "Tunnel Trance" (alles klinkt alsof je in een tunnel zit :-)

Weet ik veel, maar durf eens anders te zijn.
Maar ik heb het gevoel dat TS EN orgineel wil zijn EN commericeel succesvol. (want anders doe je het voor jezelf en niet voor anderen)
Doe je het alleen voor jezelf dan speel orginaliteit toch helemaal geen rol? maar gaat het er toch om wat je lekker vindt? je hoeft toch niet orgineel te zijn om het orgineel zijn?

jeez als het alleen maar over VST's en dance, leads gaat heb ik er ook al geen zin meer in wat een kortzichtige mensen allemaal hierzo

jeez als het alleen maar over VST's en dance, leads gaat heb ik er ook al geen zin meer in wat een kortzichtige mensen allemaal hierzo

Precies mijn punt.... als je zelf al in hokjes denkt dan blijf je ook vaak binnen die hokjes hangen, maar ik heb niet het gevoel dat TS de experimentele kant bedoelt..

De muziek is gewoon op!

klopt! als een busje ( komtzo, busje komt zo )

:mega::erm::koffie:8o):kimono::L:Z:walker::verkoght:

Ik vraag me trouwens af of ik het vraagstuk, 'de muziek is op' als artiest of als luisteraar moet bekijken in dit topic.

Als artiest wordt het natuurlijk steeds moeilijker om met iets nieuws te komen, maar talent zal je altijd houden dus vernieuwing zal er altijd zijn, hoewel in mindere mate waarschijnlijk dan tijdens de 'muzikale revolutie' van de afgelopen ~= 100 jaar.

Als luisteraar ervaar ik dit probleem echter niet zo, er is zo vreselijk veel muziek gemaakt wat je waarschijnlijk nog niet kent, het is een kwestie van verder willen te willen zoeken dan wat je tot nu toe gedaan hebt en je open te stellen voor andere dingen dan je tot nu toe gewend bent, ik denk dat als luisteraar de muziek nooit 'op' zal zijn, dat is iets wat je toch echt zelf bepaalt.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik met de meest originele muziek aller tijden bezig ben... DENK IK HE :D:engel:...

En als luisteraar is het inderdaad wat demian zegt.

Ik heb nu niet bepaald het gevoel dat ik het allemaal al gehoord heb, en maak iedere week wel kennis met nieuwe stromingen / artiesten.

Een tip voor de ontvangers van Belgische Radio: Mixtuur op Radio Klara, 's avonds van 22u - 23u. Zit wel eens wat experimenteels tussen.

Precies mijn punt.... als je zelf al in hokjes denkt dan blijf je ook vaak binnen die hokjes hangen,

dat is dus mijn punt
je brand iemand of op zijn lijst vst's
wie denkt er dan in hokjes
en alsof er tuusen de 120-140 bpm en 4/4 geen originele tracks te maken zijn, dan heb je ook ZEER weinig fantasie
daarna nuanceerde je je verhaal ineens naar bijna het tegenovergestelde
de toon in je eerste post was dat iemand met zulke fuck vsts NOOIT origineel kon zijn, weet je nog
nou, daar heeft het dus geen ene zak mee te maken.

Eens! maar dat zal dan wel de intepretatie van replies zijn. Wat ik bedoelde was eigenlijk exact zoals jij aangeeft, maar als TS zichzelf al beperkingen oplegd door te componeren met als doel wat anderen ervan gaan vinden, dan zal het moelijk worden om orgineel te blijven/worden.

En mijn bescheiden mening is daarnaast dat populaire VSTi presets vaak terugkomen in commericele producties. Op zich wederom niks mis mee, maar het geeft des te meer aan dat preset pushers hun creativiteit ergens anders moeten vinden.

Leuk recent voorbeeld is de 08 Guru Josh infinity, je hebt nu die stabby synth in de chorus, nog geen 3 maand later komt er een karrevracht aan "stabby anthems" los van nexushoeren als Fragma e.d.

Vanuit Guru 08 vond ik het orgineel (weer eens wat anders dan al die electro le-le-le leads (op 32ste A'la mister Oizo)
Maar nu is het inmiddels de Superstring van 08 geworden.

Wat ik probeer aan te geven is dat er een hoop mensen zijn die orginele patterns, athems en patch combo's heel snel om zeep kunnen helpen met een hoop trendvolgers meuk. dus dan ben je maar heel even orgineel en is een signature sound zo weer uitgekauwde middle of the road.

Eens! maar dat zal dan wel de intepretatie van replies zijn. Wat ik bedoelde was eigenlijk exact zoals jij aangeeft, maar als TS zichzelf al beperkingen oplegd door te componeren met als doel wat anderen ervan gaan vinden, dan zal het moelijk worden om orgineel te blijven/worden.

En mijn bescheiden mening is daarnaast dat populaire VSTi presets vaak terugkomen in commericele producties. Op zich wederom niks mis mee, maar het geeft des te meer aan dat preset pushers hun creativiteit ergens anders moeten vinden.

Leuk recent voorbeeld is de 08 Guru Josh infinity, je hebt nu die stabby synth in de chorus, nog geen 3 maand later komt er een karrevracht aan "stabby anthems" los van nexushoeren als Fragma e.d.

Vanuit Guru 08 vond ik het orgineel (weer eens wat anders dan al die electro le-le-le leads (op 32ste A'la mister Oizo)
Maar nu is het inmiddels de Superstring van 08 geworden.

Wat ik probeer aan te geven is dat er een hoop mensen zijn die orginele patterns, athems en patch combo's heel snel om zeep kunnen helpen met een hoop trendvolgers meuk. dus dan ben je maar heel even orgineel en is een signature sound zo weer uitgekauwde middle of the road.

Chance dat er nog trendvolgers zijn.
Als iedereen bij elk nummer 100% origineel en creatief zou zijn, dat zou pas onorgineel zijn!

Ook eens! wie bepaald uiteindelijk hoever je orginaliteit reikt? wat is de definitie van "orgineel" wat zijn de building blocks voor gegarandeerde orginaliteit?

is dat: compositie?, arrangement?, instrumentkeuze? ritmiek?, mix? zeg het maar.....

moet je op alle 5 de deelgebieden persé orgineel zijn? of kan 1 van de 5 al zo'n impact hebben dat het wel het predikaat "orgineel" mag dragen?

Het is allemaal zo betrekkelijk, hoe was het ook al weer? "Beauty is in the eye of the beholder?" zo is het toch eigenlijk ook met muziek?

En wat is het spanningsveld tussen commercie, acceptatie en orginaliteit?
ik kan bijv een sawlead revoicen naar de distorted guitar, of bijv een harcoreplaat maken met een GM jazz kick :duivels: Beiden misschien best wel orgineel, maar wordt dat geaccepteerd? of afgekraakt? het is ook wat men verwacht te horen.

Ook eens! wie bepaald uiteindelijk hoever je orginaliteit reikt? wat is de definitie van "orgineel" wat zijn de building blocks voor gegarandeerde orginaliteit?

is dat: compositie?, arrangement?, instrumentkeuze? ritmiek?, mix? zeg het maar.....

moet je op alle 5 de deelgebieden persé orgineel zijn? of kan 1 van de 5 al zo'n impact hebben dat het wel het predikaat "orgineel" mag dragen?

Het is allemaal zo betrekkelijk, hoe was het ook al weer? "Beauty is in the eye of the beholder?" zo is het toch eigenlijk ook met muziek?

En wat is het spanningsveld tussen commercie, acceptatie en orginaliteit?
ik kan bijv een sawlead revoicen naar de distorted guitar, of bijv een harcoreplaat maken met een GM jazz kick :duivels: Beiden misschien best wel orgineel, maar wordt dat geaccepteerd? of afgekraakt? het is ook wat men verwacht te horen.

Historisch gezien (bv. in de schilderkunst) was het een gewoonte om de meesters te kopiëren (als eerbetuiging), maar veel schilders voegden dan één eigen element toe (zo is bv. driedimensionale weergave in de schilderkunst ontstaan). Ze waren creatief, en dat bracht evolutie in de zaak.

Creativiteit is breken met de regeltjes, een slag geven tegen de gevestigde orde, een andere weg inslaan. Je herkent hier ook direct wat gemeen is: respect voor het establishment als je wilt, en van daaruit verderbouwen.

Dus of je nu 1 van die criteria vervangt, of 5, je bent creatief. Maar je bent pas echt creatief als je je niet druk maakt om minimumvoorwaarden, zoals jij doet. Er zijn geen voorwaarden aan creativiteit, behalve dat het creatief moet zijn. Creativiteit is niets meer of minder dan: "Hm, da's interessant!" Blijf je grenzen gewoon verleggen, stap voor stap, in dit geval, track voor track.

Ik heb zelf een evolutie meegemaakt qua smaken en stijlen, zowel als luisteraar als artiest, en het enige wat tot nu toe geholpen heeft om creatief te zijn, is me zeker niet afvragen of proberen te definiëren hoe ik creatiever kon zijn. Gewoon, openstaan en laten gebeuren.

Ja, er bestaan technieken om creatief te zijn, maar deze heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad. Voor mezelf zou ik een soort van avant-garde gevoel (negatief dan) hebben, moest ik uit kunstmatige technieken inspiratie halen.
'n Beetje zoals de voorbeelden die jij aanhaalt.

Mijn muziek is voor mij expressie van gevoelens. Hoe zich dat vertaalt is toch iedere keer anders, soms creatief, want gevoelens zijn nooit hetzelfde, of de ene keer interessanter dan de andere keer.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back