Ensoniq TS 10 Kapot?? Hilfe!!!!!

Er is nieuws te melden.
Helaas niet voor de TS-10 maar wel voor een EPS die ik hier in reparatie heb staan.
Probleem van deze machine was dat het klavier willekeurige tonen speelt bij het aanslaan van de toetsen.
Er zit een boardje onder het klavier vastgemaakt wat middels een goedkope connector met de bovenkant is verbonden.
Deze verbinding was inderdaad gammel te noemen.
Ik heb de connectoren gereinigd en hier en daar de contacten wat aangedrukt zodat er een betere verbinding gaat ontstaan.
Probleem verholpen.
Overigens gaat het hier om een ander type elektronika in het klavier dus kan ik het niet even omzetten naar de TS-10 om uit te zoeken of het probleem van het klavier komt of van iets anders.

Inmiddels is mijn post in deze draad achterhaald, want ik heb hetzelfde probleem. Ik ben benieuwd, Mike, of je die TS-10s nog hebt kunnen repareren.

TS10 probleem

TS10 probleem

Zou de service manual van de Ensoniq TS10 helpen?
Kan eventueel van de manual een PDFje maken....

8~ Service manuals zijn altijd leuk, zeker van ensoniq met poly AT klavieren.

Zou de service manual van de Ensoniq TS10 helpen?
Kan eventueel van de manual een PDFje maken....
Dat zou al heel fijn zijn.

Zal de service manual deze week naar PDF converteren (Ik heb de papieren uitvoering)

Binnenkort ga ik een van mijn Ensoniq TS10 synths verkopen (ik heb er 2....)

Ensoniq kwaaltjes.... heb zo wel twee EPS16's begraven. Was wel erg vochtig ook....

Alleen de SQ-80 heeft het nooit begeven (afkloppen). Van de ASR-10 heb ik twee toetsenversies en een rekversie versleten. Deze rekversie is mijn laatste; daarna is het over, hoewel er unieke mogelijkheden in de Ensoniq samplers zitten. Ik heb ook een KMX-16 van Ensoniq en die had al vanaf het begin een mankement, maar dat heeft mijn vaste reparateur Music House gerepareerd.

Mijn SQ-80 is het stilaan aan het begeven. Niet het toetsenbord. brom brom, dat wordt voeding recappen.

Ze worden ook oud die ensoniqs

Hm, dat wil ik niet horen. Maar een voeding is te vervangen.

Lullige vraag misschien, maar heb je er al een nieuwe batterij ingedaan? Mijn VFX blijft ook in zijn keyboardcalibratie hangen als de batterij te ver leeg is.

@Mike Die technicus heet Ruud van de Matten, hoorde ik van Martijn van Music House. Ik zal eens proberen hem te pakken te krijgen, want er staat niet in de servicehandleiding hoe je hetb toetsenbord moet kalibreren. Hij weet dat wel. Daar loopt het nu ook stuk. Maar als jij het inmiddels wel weet, Mike, houd ik me aanbevolen.
Ik kan wel het toetsenbord van De Toverkoning kopen, maar ooit krijgt dat hetzelfde probleem.

Ten langen leste heb ik van gewaardeerd forumlid De Toverkoning zijn reservetoetsenbord gekocht en dat heeft mijn vaste reparateur The Music House in Utrecht er voor een meer dan schappelijke prijs ingebouwd.

Hi Akikaze,
Jij had dus het zelfde probleem als ik?
Ben jij nu meer wijzer dan behalve een nieuw toetsenbord in bouwen? Er moet toch iets van een onderdeeltje te vervangen zijn?

Hi Akikaze,
Jij had dus het zelfde probleem als ik?
Ben jij nu meer wijzer dan behalve een nieuw toetsenbord in bouwen? Er moet toch iets van een onderdeeltje te vervangen zijn?
Het probleem kan worden opgelost. Daarvoor is een instructie (Ensoniq bulletin) op internet te vinden (zie een van mijn andere berichten over dit onderwerp). Alleen moet daarna het toetsenbord opnieuw worden afgeregeld. Daarvan is geen instructie. Ik heb het aan velen gevraagd. De Amerikaanse reparateur The Luong (www.thesoniq.com) deed daar heel geheimzinnig over; alleen met zijn computer zou het toetsenbord kunnen worden afgeregeld. Music House had geen tijd meer om mijn vervangende klavier door te meten, maar dat is wel de truc: als je een gezond klavier doormeet, de reparatie uitvoert en met de gemeten waarden het herstelde klavier afregelt, ben je er ook.
Of je moet bij de reparatie heel voorzichtig te werk gaan en zorgen dat de afregelpotmeters niet verschuiven. Maar Music House kreeg het toetsenbord na de fix niet meer aan de praat, dus was dit de goedkoopste oplossing voor mij. Deze reparatie was zowel voor Music House als mij een nachtmerrie. De volgende keer dat het gebeurt en dat is een kwestie van tijd, neem ik afscheid van dit instrument.

Back