Full on psytrance

damn wat vet :P. hoe heb je in godsnaam die synth gemaakt rond 2:13? die klinkt zo outer-space! :okdan:
Thanks man! 😄

Hoe ik die gedaan heb:

Het is eigenlijk gewoon een simpel SW3-waveformpje uit Ableton's stock synth Operator. Daar heb ik een ritmisch patroontje mee gemaakt.

De LFO staat in S&H-modus. In het begin bijna geen LFO amount, maar die automate ik vrij snel richting ongeveer 80. De rate staat heel langzaam op 2.65.

In het tweede gedeelte speel ik ook met de LFO-rate en de filterresonance van Operator. Daarnaast draai ik een klein beetje aan de oscillator coarse pitch en juist vrij stevig aan de fine pitch. Dat heb ik een paar keer live opgenomen op de Push 2 en sommige stukjes later nog eens overdubd als ik vond dat ze nog nét niet lekker genoeg klonken.

Maar de truc waardoor hij zo "outer space" klinkt, zit vooral in de delay. Links en rechts staan op Time in plaats van Sync, met verschillende delaytijden. Daardoor krijg je die vreemde, zwevende stereo-blending. Feedback staat ergens rond de 40 à 41% en pingpong staat aan.

Uiteindelijk is het vooral een kwestie van een beetje spelen met de parameters, opnemen, terugluisteren en de leukste stukjes houden. Met een MIDI-controller of Push werkt dat echt heerlijk. Vaak is het simpeler dan je denkt. 🙂

Back