Luxeprobleem: welke moet het worden

Heine

Passief toetsenist
Ik ben hard toe aan een draagbaar nieuw toetsending.
Momenteel staan er bij Feedback de volgende snoepjes:
- Korg TR76 voor 899
- Korg M50 voor 949
- Yamaha MO6 voor 969

Gevoelsmatig ga ik voor de M50. Een collega heeft een M3, en is daar helemaal lyrisch van. En de M50 is in principe een gestripte versie van de M3.
De TR76 lijkt me een model van 2 jaar terug. Wel lekker 6 octaven uiteraard.
De MO6 ken ik helemaal niet.

Doel: voornamelijk presets gebruiken in de coverband. Kortom: diep editten hoeft van mij niet, sequencer hoeft ook niet echt, een flinke lading echt lekkere sounds staat bovenaan.
Een makkelijk toegankelijke userinterface wordt ook gewaardeerd.

Ik heb wat rondgesnuffeld, maar kom tot nu toe weinig te weten over die TR76 en M50. Hebben jullie een gefundeerde mening, en wil je die met me delen ?
Dan lees ik die graag.
Alvast bedankt
Peter

Even vergeten te vertellen wat ik voornamelijk aan geluid voorbreng: piano's, orgels, elec piano's, strings, koortjes, blazers.
Hier en daar een synthsoundje, maar het draait voornamelijk om emulatie van echte muziekinstrumenten.

ik zou gewoon ook lekker een paar uurtjes bij feedback gaan staan spelen als ik jou was. probeer ze allemaal goed uit en neem de tijd ( neem evt een hoofdtelefoon mee als je verlegen bent of zo , maar ook omdat je dan beter de klanknuances kunt horen....) maar ga er wel op spelen. De manier waarop de toetsen reageren kunnen je wel of niet liggen, en dat is te belangrijk om niet te proberen, zeker als je er veel op spelen wilt..
Bovendien ontdek je dan mischien wat dingen die je bijvoorbeeld erg aanspreken of tegenstaan. ( bijvoorbeeld modulaties, fx, sounddesign etc.)

Ik kan uit ervaring zeggen dat de yamaha wel lekker speelt en klinkt, maar hoe die zich tot de andere 2 verhoudt weet ik niet.
Gewoon lekker gaan staan spelen daar.

Is de collega lyrisch over de M3 vanwege Karma of vanwege de geluiden? Karma vertroebelt het beeld in mijn ogen nogal. In combinatie met het geluid is het hardstikke goed maar de M3 alleen vond ik niet zo heel sterk. (voor de Xpanded update tenminste want toen die kwam had ik hem net verkocht grrrr) Klinkt dus Niet slecht, maar het kan beter. Zoals met de Yamaha ES serie, dus MO6, maarrrrr...

Ik vind het toetsenbord van de MO6 wel zo verschrikkelijk waaaaardeloos en gevoelloos. Dat van de m3 was wat sponzig maar wel lekker, dus als de M50 hetzelfde toetsenbord heeft als de M3nzou me dat niet tegenhouden iig.

Maar ja, verder moet jij kiezen toch wel denk ik ja....

Hou er ook even rekening meer dat de M50 "slechts" 80 stemmig polyfoon is ten opzichte van de M3 die 120 stemmig polyfoon is. (max). Success...

Ik vind het toetsenbord van de MO6 wel zo verschrikkelijk waaaaardeloos en gevoelloos.

Ik had het gevoel dat de MO6 wel goed was, maar vooral de MM6....die voelt erg goedkoop aan...dat is hij dan ook ;-)

De MO6 klinkt wel erg goed imo

Voor jouw wensen zou ik voor de MO6 gaan: die bied de sounds van de Motif ES en die heeft zich al degelijk bewezen.
De M50 zou mijn tweede keuze zijn, maar bij een coverband vind ik hem minder passen.

Je hebt toch ook nog die Roland Juno D en G?
Vreselijke kutbakken IMHO maar het zit wel in de zelfde hoek.

Misschien dat je ook nog een 2e hands Motif/Fantom of zo ken scoren voor weinagh?

Je hebt toch ook nog die Roland Juno D en G?
Vreselijke kutbakken IMHO maar het zit wel in de zelfde hoek.

Misschien dat je ook nog een 2e hands Motif/Fantom of zo ken scoren voor weinagh?

Ja, scoor een tweedehands ES6 of 7 of Roland X6 of 7 en ik denk dat je veel blijer gaat zijn dan met een MO6 of M50. Dat zijn echt budget bakken met beperkingen van dien.

De MO6 klinkt wel goed, maar een ES6 heeft zoveel meer voor niet zo heel veel meer geld.

Ik zit met zelfde dilemma, M50, Mo6, Es6.

Ik heb bij feedback op de M50 en de Mo6 gespeeld en ik vind de MO6 in ieder geval meer geschikt voor dance muziek. De M50 lijkt me toch meer akoustische instrumenten in huis te hebben. De interface van de M50 lijkt me handiger met het grote scherm. De M50 heeft wel weer 2 arpegiators dus kan je voor dance wel 2 arpeggio's naast elkaar laten lopen, bijv. 1 voor de bass en 1 voor de lead.

Ik hoor/lees/zie op internet dat de Korg M50 meer dance georienteerd is dan de Yamaha's ES6/MO6 maar als ik er zelf op speel dan vind ik bij de Yamaha toch meer leads/bass/pads achtige topgeluiden. ook zijn er voor de motif serie behoorlijke batches dance geluiden te kopen (www.easysounds.de)

blijft moelijk..... ik lees wel dat de Mo6 nogal snel volloopt qua polyphony als je gaat sequencen (64/mo6, 128/es6, 80/m50)

Ik ben er nog niet uit, neig wel naar de es6 (2e hands)

grt bert of kosmic

Heb zelf een TR61 en MO8, en voor mijn coverband gebruik ik veel meer de MO. De geluiden die ik in mijn coverband nodig heb, vind ik daar altijd wel in.
Maargoed, nu kijk ik niet naar aantal toetsen, prijs, whatever, alleen de geluiden. En dat blijft ook heel persoonlijk.

Als ik jou was zou ik voor de ES gaan. Maar als Motif bezitter is dat natuurlijk niet echt objectief. TR's toetsen zijn sowieso van mindere kwaliteit dan die van de Motif.

Motif heeft wel veel te bieden. De presets klinken goed. In speel zelf in een metalband en heb een ES7. Piano, stings, blazers, pads, organ, dat is allemaal aanwezig. Een paar dingen die ik wel mis is een goede Clavicimbel en fatsoenlijke koren (als in "ooohs en aaaahs)

AKAI format is ook niet te laden, maar met tooltjes wel om te zetten naar yamaha voicefiles. Ook laden van Smartmedia is niet zo fijn, maar daar hoef je geen last van te hebben als je geen wave laadt. Voordeel van de ES6 is het gewicht. Met de 7 sjouwen is niet echt aan te raden, maar ik prefereer zelf 76 toetsen boven 61, zeker weten! De constructie is zeer solide, aluminium.

XS6 is ook de moeite om naar te kijken. Wel duur helaas, vooral als je bedenkt dat je die expansionboards wil hebben voor wat leukere geluiden.

Als alles meezit ben ik dinsdag in staat om bij Feedback een en ander uit te proberen.
Het aantal stemmen van de M50 is wat mij betreft genoeg. Er staat thuis nog genoeg ander spul. Het gaat mij zuiver om live te kunnen spelen.
Ik heb inmiddels ook nog een Roland GW8E keyboard aangeschaft. Da's wel wat anders, maar zeker ook zeer grappig. Een hele lading sounds, en weer wat meer up-to-date dan wat ik al had. Relatief makkelijk te bedienen, en het weegt geen drol.
En dan ook nog eens voorzien van een arranger. Handig genoeg voor als de drummer eens niet kan komen oefenen.
Dinsdag weet ik meer.

Back