Ruis bij opname.. :/

avalon

Stamgast
Ok, hier wordt ik dus echt helemaal :duivels: van.. LOL!

Bij het recorden van audio, ongeacht of 't uit de pc komt of mijn synths krijg ik een brom/ruis die in eerste instantie niet te horen is, alleen bij zachte stukken, vooral aan 't einde van het recorden van een track, als deze is afgelopen.. Zo irritant!!
Ik vermoed zelf dat mijn PC fan (koeler) de boosdoener is..
Iemand hier die dit ook heeft gehad of een oplossing weet hiervoor?

Voor de zekerheid, mijn specs..

Soundcard: ESI MAYA44

output gaat naar mijn digitale mixer (YamahaO1V), de (omni)outputs daarvan gaan weer de ESI MAYA44 in.

Ik gebruik geen lange kabels of iets dergelijks en heb meerdere (nieuwe) kabels geprobeerd..

Alvast bedankt.

Hi Avalon,

Moeilijke vraag. Het is dus ruis die optreedt, alleen op het moment als je een opname start? En niet continue? Bij continue een ruis zou je kunnen kijken welk kanaal/synth er ruist en daar dan een gate op zetten.

Bij ruis alleen bij opname zou je kunnen checken welke kanalen van je soundcard worden recorded, en luisteren of daar misschien een signaal binnenkomt (en dus ook recordt) wilt. Controleer dus even of je dit in je soundcard mixer/settings kunt achterhalen. Wellicht hier erg hoge gains ergens per ongeluk?

Het zou ook nog kunnen zijn dat de filter in je soundcard die de buss-ruis buiten moet houden naar de zn grootje is. Kan wel eens gebeuren.

Dat is wel zo'n beetje wat ik nu kan verzinnen...

Hopelijk helpt dit je op het goede spoor. :geslaagd:

Groetjes :doei:

ik zou eerst eens uitzoeken of het een brom is, of dat het echt ruis is, want dat is wel wat anders.
een brom kan veroorzaakt worden door bv een aardlus tussen je apparaten. en een (systeem)ruis door een van je apparaten. de fan van je CPU lijkt me erg sterk.
heb je misschien de input van je geluidskaart helemaal open staan?

ik zou eerst eens uitzoeken of het een brom is, of dat het echt ruis is, want dat is wel wat anders.
een brom kan veroorzaakt worden door bv een aardlus tussen je apparaten. en een (systeem)ruis door een van je apparaten. de fan van je CPU lijkt me erg sterk.
heb je misschien de input van je geluidskaart helemaal open staan?

De input van mijn geluidskaart staat ¾ open, de output ook zo ong..

Als ik zonder geluid de masterfader op mijn mixer helemaal open gooi, hoor je duidelijk een ruis :erm:

Tijdens het afspelen van muziek hoor je dit zo goed als niet, alleen als de fader flink omhoog gaat tijdens stillere stukken..

Thnx voor julie rakties zo ver :okdan:

Hoor je die ruis/brom ook op de hoodftelefoon uitgang van de Ov1? Zo niet dan zit t tussen je mixer en je PC. Check de Multi-outkabels/jacks? Misschien zit daar iets niet goed?

Of is het gewoon de signal/noise verhouding? Heb je je synths allemaal zo optimaal mogelijk qua signaal naar de mixer?
Probeer uit te sluiten waar het in ieder geval niet aan ligt...

:doei:

Ook op de koptelefoon hoor ik dit idd.. :/

Alle kanalen op mijn mixer hebben de gain uistaan (heb ze niet nodig), maar draai ik deze open, dan wordt de brom/ruis ook harder..

Alle kabels zijn nieuw en onderling getest, de brom/ruis heb ik dus ook als ik gewoon een mp3 afspeel.

DaTinus schreef:
Of is het gewoon de signal/noise verhouding?[/url]

Hoe bedoel je ?

Hoe bedoel je ?

Nou,.. je hebt altijd een bepaalde (signaal)ruis. Hoe dan ook. Ook als je synt geen 'geluid' geeft, zul je wel altijd een kleine ruis hebben. Als je de fader/gain helemaal opengooit hoor je die ook. Bij elke synt/apparaat dat je erbij aansluit komt er steeds meer ruis samen in je mixer. En wanneer je signaal/ruisverhouding niet goed is, kan het zijn dat je in de stille stukken inderdaad de ruis hoort die in andere stukken wordt overstemd door de muziek.

Door bijvoorbeeld gates toe te passen kun je wanneer een kanaal geen signaal geeft (niet speelt), de boel dichtgooien, waardoor er dus ook geen ruis meer je mixer binnenkomt. Wel moet je de attack van de gate dan zo afstellen dat ie snel genoeg weer opengaat. Werkt prima op mijn DDX3216 en heeft mijn mixen/producties ook stiller gemaakt.:dj:

Is er misschien 1 synth die heel erg ruist? Of gebruik je een effect of sample die ruist?'Heb je alles geaard aangesloten? :peukie:

Maar het lijkt erop dat er iets anders aan de hand is. Je geeft aan de de ruis/brom ook steeds harder wordt tegen het einde van de opname? Dat vind ik raar... Wanneer je een opname maakt zonder audio; een lege song opnemen als het ware, wordt de ruis dan ook harder op het einde?

Eigenlijk teveel vragen en mogelijkheden om zo met een zinnig antwoord voor je te komen :erm:

Groetjes :doei:

De spdif in/out van je 01v heeft geen last van ruis.
Gebruik die dan.

Ik bedoelde eigenlijk aan het einde van de track, als deze stil valt dat de brom/ruis dan pas (echt) hoorbaar is..
Alles is geaard aangesloten :)

Die gate is mischien wel een idee zal 't morgen proberen, is een gate o je master wenselijk of juist niet?

Er zitten ook gates op de kanalen van je mixers. (gaat wel ten koste van je compressor per kanaal geloof ik me te herinneren)

Er zitten ook gates op de kanalen van je mixers. (gaat wel ten koste van je compressor per kanaal geloof ik me te herinneren)

Ik heb een gate op de kanalen zitten waar mijn PC-audio doorheen gaat.
Geen ruis whatsoever :)

Ik heb deze zo minimaal ingesteld als mogelijk, dus één tikje verder en de ruis was weer aanwezig..

Nu nog goed luisteren of de gate geen nadelig invloed heeft nu, anders moet ik toch wat anders gaan verzinnen.

Thnx voor jullie replies guys :okdan:

Hey Avalon, ik heb hier ook enorme last van voral als de gain open gaat, mijn mixer is een analoge behringer, en dit is binnen mijn setup de boosdoener, heb je de mixer al eens uit je setup gehaald voor de test, toen ik dit deed was de ruis echt pleite, je zou het ook eens kunnen proberen.
Haaieee :doei:

De outputs van mijn geluidskaart zijn de boosdoener in deze ben ik bang, als je alles "intern" doet dan heb je dit gezeik waarschijnlijk niet, maar met 4 hardware-synths wordt dit wel lastig :P
De gate doet z'n werk prima, heb wel heel lang moeten klooien om de 'sweetspot' te vinden, of hij gooide 'm te snel dicht (waardoor delays en reverbs werden afgekapt) of je hoorde de brom/ruis terug komen en snel weer faden als de muziek (of sample) afliep.
Volgend jaar wordt er elektra opnieuw aangelegd in de studio (eigen groep in meterkast) met meer dan genoeg stopcontakten, als 't een aardlek is dan zou dit 't iig moeten verhelpen (heb nu sowieso stopcontakten te weinig).
Mocht 't iets anders zijn en ik weet 't te verhelpen zal ik dit hier posten voor de volgende met dit probleem..

Greetz!

Ik heb nu alles idd alles in gezekerde verdeeldozen zitten, het plan was wel om elk apparaat zijn eigen stpokontakt te geven, schijnbaar ben ik niet goed voorgelicht ??

Hoe zit dat met die "ster-configuratie", waarom is dit beter ?

Het voordeel van een ster configuratie is dat er een centrale aarde/massa is, zodat er geen spanningsverschil ontstaat met de bekende 50Hz brom. (ook elektrocutie is mogelijk!)

Omdat de meeste apparatuur met een voedingsadapter of euro-stekker is aangesloten, is de kans op een aardlus, via deze weg, theoretisch kleiner.

Door het ontbreken van rand-aarde kun je toch brom krijgen. Zo ondervond ik onlangs toen ik mijn nieuwe FX-processor in het rack hing. Een enorme 50Hz brom die ik eerder niet hoorde. Omdat de bouten in het rack, de behuizingen aan elkaars massa legt, kan er dus brom ontstaan. Met wat tape op de oren en krimpkous om de bouten was het probleem opgelost.

Maar ben je er al uit of het om ruis (white/pink noise) of brom (50/60HZ) gaat? Zo moeilijk zijn die niet te onderscheiden! Toch?

Back