Het aansluiten van hardware effecten op cubase

Stat-X

Maar das logisch
Hallo medeverslaafden,

Ik had even een vraagje over het aansluiten van een extern effect op cubase. Ik heb nooit echt helemaal zeker geweten hoe dit allemaal werkt, dus ik vraag het maar hier. Stel: Ik koop een sherman filterbank 2. Nu heb ik een plugin, bijvoorbeeld kontakt, waarvan ik het geluid door de filterbank wil halen. Klopt het dat ik dit zo kan doen?

1. USB-audio interface (of patchbay, of mixer, hier wil ik ook nog wel wat uitleg over) kopen en in cubase instaleren
2. Sherman aansluiten op de interface
3. En dan?

Ik ben zelf nog een complete noob als het gaat om het aansluiten van hardware, en zeker van hardware effecten. Dus wie kan me helpen met een simpele uitleg?

Bedankt!

Wat je nodig hebt is een analoge ingang en uitgang. Of die nu in de geluidskaart verwerkt zit of standalone is, maakt niet zoveel uit.
Als je vertelt met welke interface je werkt, kan ik preciezer zijn.

In VST connections (F4) van Cubase kun je een external fx aanmaken. Een zogenaamde send/return. Je moet dan wel even instellen welke ingang en welke uitgang je daarvoor wilt gebruiken.
Daarna kun je je hardware op twee manieren gebruiken. Als insert en als send return.
Als insert is het makkelijkst. In het scroll menu van je FX vind je naast je plugins ook een 'external fx'; je kunt dat fx-kanaal insert gebruiken per kanaal. De hoeveelheid fx is dan afhankelijk van de insteling van je hardware.
De tweede manier heeft mijn voorkeur. Je maakt in je Cubase project een FX-channel aan. Daarna kun je ieder signaal er doorheen jagen, maar heb je ook nog de mogelijkheid om in te regelen hoeveel fx je 'toevoegt'.

Maarre .............. dit staat ook uitgebreid beschreven in je handleiding hoor!

Hoe dan ook, succes!

En dat kan in elke versie van Cubase?? Essential ook?

Ik gebruik Cubase 4. Ik weet niet of Essential dat ook kan. Kijk gewoon in de handleiding. Daar staat het goed beschreven.

Als je vertelt met welke interface je werkt, kan ik preciezer zijn.
Die heb ik dus nog niet, daarom vraag ik het even hier

Maarre .............. dit staat ook uitgebreid beschreven in je handleiding hoor!
Ik heb m'n cubase van marktplaats gekocht, zonder manual:) Maargoed die is vast wel ergens te downloaden. Bedankt voor je hulp!:mega:

Back