• Het Marktplaats Archief kan als naslagwerk worden gebruikt. Alle advertenties die in het archief staan, zijn gesloten en dus niet meer actief. De aangeboden producten zijn niet meer te koop. Advertenties worden naar dit archief verplaatst als de eigenaar de advertentie heeft gesloten of wanneer er langer dan 30 dagen geen activiteit op een advertentie is geweest.

Het heeft dus geen zin om de aanbieders te benaderen met vragen over een product dat niet langer te koop wordt aangeboden. Doe dit dan ook niet. Het voorkomt ergernis.

Oberheim OB-Mx 6-voice

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Hanz

Anonieme Analogist
Wegens gear-overload te koop: mooie, uitgebreide Oberheim OB-Mx.
Dit exemplaar heeft niet zoals meestal maar twee stemmen (1 voiceboard)... nee, doet u maar gewoon meteen zes stemmen (3 voiceboards)!

Deze beroemde (of moet ik zeggen beruchte) synth is bekend geworden als de laatste echte synthesizer uit het huis Oberheim.
Begon z'n leven als veelbelovende mega-polysynth ('Obermoog', de ultieme Oberheim / Moog combo...).
Moest vervolgens worden 'gered' door Don Buchla (de Buchla invloed is behoorlijk aanwezig in de synth) en eindigde uiteindelijk als slachtoffer van een slopende rechtszaak.
Al met al een niet-zo-alledaagse synth, die behoorlijk interessant is!
Hele diepe synthese mogelijkheden, met per stem 2 VCO's, 3 uitgebreide LFO's en niet minder dan 4 super uitgebreide Envelope Generators!
Daarbij nog een 'Moog' 24 dB/oct lowpass filter én een 'Oberheim' 12 dB/oct lowpass én bandpass én highpass filter. Alle vier tegelijk te gebruiken!
Als slagroom op het toetje nog een bijzonder uitgebreide matrix-modulatie sectie met 12 virtuele patchcords om alles elkaar te laten aansturen.
Voor werkelijk 'geschifte' patches, zoals geacht lid Monopoly van dit forum al eens zei.

IMG_6976.jpg

Artiestiek fotootje niet van mij!

Deze OB-Mx is voorzien van het laatste OS (v2.00) en tevens van de laatste firmware in iedere voiceboard.
Volgens de 'kenners' is met name de OS v2.00 van groot belang, al heb ik niet echt aan de oudere versie gemerkt dat het slecht was, je moet alleen goed opwarmen. Vintage, weet je wel! ;)

Het apparaat ziet er nog erg mooi uit, en werkt eigenlijk lang niet zo slecht als soms ervan werd beweerd... met één uitzondering!
Eén van de voiceboards moet (waarschijnlijk) opnieuw gecalibreerd worden, en komt daarom niet goed 'op' bij koud aanzetten. Zodra het apparaat warm is, of de synth wordt aangezet met een factory reset, werkt alles zoals het hoort... gewoon 100%.
De calibratie kan worden uitgevoerd met de speciale firmware die op het web is te vinden. Da's wel een klusje voor de ware liefhebber (of uitbesteden aan de synth-dokter).

Gezien het bovenstaande verhaal verkoop ik het apparaat behoorlijk onder de 'marktwaarde'. Rekent u even mee?
Een OB-Mx met twéé stemmen (1 voiceboard) kost tegenwoordig rond de 950 euro. Eén voiceboard (behoorlijk lastig te vinden!) doet los makkelijk rond de 600 euro.
Samen zou een OB-Mx met 3 voiceboards dus rond de 2150 euro moeten kosten? Pfffff...
Mijn vraagprijs is 1500 euro. Dat lijkt me netjes, toch?

Helaas weinig interesse in ruil, tenzij voor een Roland System-100m 182 sequencer module of een Eventide H3000 D/SE danwel Eclipse.
Apparaat af te halen in Alphen aan den Rijn, wordt gezien het gewicht en de kwetsbaarheid niet verstuurd. Bezorgen binnen beperkte afstand in overleg.

Dat ging snel!

Gereserveerd, want inmiddels meerdere concreet geinteresseerden.
Eerlijk gezegd denk ik ook wel... verkocht...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back