Opnemen op meerdere kanalen

jdg556

Nieuwkomer
multitrack recording
Ik neem hier en daar weleens wat mensen of een bandje op. Gewoon bekenden dat ze zichzelf kunnen terug horen en omdat ik het leuk vind op te nemen en hoop daar mee verder te gaan. Dit is altijd live recording, dus ik neem op wat ook door de speakers komt.
Ik gebruik daarvoor een yamaha mg 124cx mengpaneel, waarbij ik een M-audio fast track pro heb aangesloten op de group out 1-2. Hiermee neem ik dus gewoon een stereo signaal op. Dat doe ik met Adobe Audition via mn laptop.

Voor het spreken krijg ik daar hele leuke resulaten mee. Als er veel extra signalen zijn (het bandje is 2 stuks zang, 2 stuks gitaar en een keyboard), lukt het minder.

De beste oplossing lijkt me om alle kanalen los op te nemen door gewoon de insert van de mixer door te zenden naar een geluidskaart (of andere vorm) waarbij ik de kanalen los op neem en los kan regelen, zodat ik achteraf alles mooi kan maken.

Mijn vraag is nu de volgende:

Wat is de beste oplossing voor mij om dit voor elkaar te krijgen?
Ik wil graag blijven opnemen via mijn laptop met audition, dus een HD multitrack zou ik liever niet willen. Ik zoek dus eigenlijk naar een apparaat met minimaal 8 mic/line inputs die ik allemaal apart als input kan aanwijzen in audition.

Ik had al rond gekeken en zag apparaten als de volgende:
**Presonus Firepod
**Tascam US-1641
**Pro Fire 2626
**Fasttrack ultra 8R

Maar van geen van de apparaten weet ik of de kanalen als losse inputs worden herkend op de laptop, of dat er gewoon een veel makkelijkere oplossing bestaat.

Excuus voor mn lange post, maar dat voorkomt dat ik later een hoop erbij moet vertellen:)

Wie kan mij helpen? Mijn budget is tussen de 300 - 500 euro.

De kaarten die jij voorstelt, zijn allemaal in staat 8 kanalen afzonderlijk in je DAW op te nemen. Dus dat zit goed. Een goedkoop alternatief (op dit momen 195 euri bij thomann.de, echt spotgoedkoop) is de Alesis Multimix 8 FW, de alesis IO|26 is ook goedkoop (311 euro).

Ik heb geen ervaring met deze kaarten overigens. Van horen zeggen zijn de firepod en de pro fire 26 de meest "high-end" opties wbt converters en zo.

Dankje voor je reactie! Die alesis multimix 8 fw, lijkt mij geen 8 verschillende kanalen te kunnen opnemen toch? En ik zag dat die IO26 een 'kastje' is. Ik denk dat een apparaat in 19" formaat toch een streepje voor heeft, tenzij het prijs/kwaliteit verschil natuurlijk heel groot is.

Ik heb al bij thomann gekeken voor prijzen en daarnaast in engeland, bij dolphinmusic en dv247. Doordat de pondkoers nu heel laag is is het daar erg goedkoop. De Tascam US-1641 en de Fasttrack ultra 8R kan ik voor +- 300 krijgen en de andere 2 voor €400. Die profire 2626 schijnt overal anders 600 waard te zijn, dus wat je al zegt het kwalitatief erg goed.

Maar ik ben dus juist benieuwd naar de kwaliteit van de andere. Als ik hierop 100 euro kan besparen doe ik dat graag. Daarnaast is het ook zo dat ik op mijn laptop alleen maar een firewire 4/pins poort heb, ik weet niet of dat een probleem is. Ik heb nog nooit met firewire gewerkt, maar ik lees overal dat dat toch wel aan te raden is in de audio...(?)

Back