Hihat patterns programeren, wat zijn jouw truuks?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Misschien een redelijke oldskool vraag, maar ik stel hem toch:okdan:

Wie programmeert er hier nog zelf z'n hihat patterns op midi niveau en stuurt hiermee bijv z'n TR-909 of 808 aan.

Ben benieuwd welke truuks jullie gebruiken om je hihhats meer "drive" te geven. als je bijv luistert naar Sample CD's zoals bijv van Vengeance, of de hapklare brokken in NEXUS, dan hebben die vaak iets extra's (qua compressie, FX etc) wat ze net dát randje meegeeft.

Ik weiger gewoon pertinent om dit soort loopjes 4 beats lang te triggeren en wil ze gewoon zelf kunnen programeren, maar met alleen een OHH op de offbeat en CH's op 2/16e 4/16e etc kom je er niet. een pitchshift op de 4e maat op een triple ergens tussendoor met een andere hat en velocity variatie doen al meer.

Ben benieuwd naar jullie tips en tricks om zelf een "Vengerance like" resultaat te kunnen programmeren.

dus:
Midi Pattern (OHH, ClHH, Ride)
Dynamics/compressie/EQ
FX

Laatst gewijzigd:
33% swing
CH en OH tegelijk voor een middenlange hihat
die drie soort hihats rijkelijk besproeien met velocity verschillen.

:erm:

Misschien een redelijke oldskool vraag, maar ik stel hem toch:okdan:

Wie programmeert er hier nog zelf z'n hihat patterns op midi niveau en stuurt hiermee bijv z'n TR-909 of 808 aan.

Ben benieuwd welke truuks jullie gebruiken om je hihhats meer "drive" te geven. als je bijv luistert naar Sample CD's zoals bijv van Vengeance, of de hapklare brokken in NEXUS, dan hebben die vaak iets extra's (qua compressie, FX etc) wat ze net dát randje meegeeft.

Ik weiger gewoon pertinent om dit soort loopjes 4 beats lang te triggeren en wil ze gewoon zelf kunnen programeren, maar met alleen een OHH op de offbeat en CH's op 2/16e 4/16e etc kom je er niet. een pitchshift op de 4e maat op een triple ergens tussendoor met een andere hat en velocity variatie doen al meer.

Ben benieuwd naar jullie tips en tricks om zelf een "Vengerance like" resultaat te kunnen programmeren.

dus:
Midi Pattern (OHH, ClHH, Ride)
Dynamics/compressie/EQ
FX

gewoon blijven programmeren. goed luisteren naar drumloops.
het ligt ook aan de andere instrumenten in een track hoe de hihats klinken.

Geen goede vraag? of weet je het antwoord ook niet? of wel? of ben je misschien snel tevreden met je eigen resultaat?

Ik ben erg kritisch en ben qua hihats misschien op 65% van waar ik wezen wil.
Qua patterns, heb ik zo'n beetje wel alle 16en variaties tussen, OHH, CHH, ride en pedal gehad :D

Ook al een hele tijd aan het experimenteren geweest met velocity, quantising etc, maar het is het voor mij iedere keer nog steeds netnét niet. vandaar mijn vraag.

Nogal verbaasd over je vraag ja.
Prima verder dat je het vraagt, maar ik wilde hier toch even mijn verbazing over uiten.

Ik vind het nogal vanzelfsprekend dat je je eigen hihat patterns inprogrammeert en dat je daar synths voor gebruikt, je sounds tweakt, swing en velocity bekijkt en FX overheen sprenkelt. Het
idee om voorgebakken loops te gebruiken stuit me nogal tegen de borst. Maar dat is mijn esthetiek.

Verder heb ik niet het idee dat er "truuks" zijn, maar dat het meer een kwestie is van het inpassen in de track. Originaliteit is een droom. Het moet passen en kloppen bij de rest, zoals Volt ook al zegt.

Ik ben zelf nog lang niet tevreden over mijn eigen shit hoor. Maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat je zelf aan de slag gaat met elk onderdeel van je track. Maar het is laat (nachtdienst) en misschien is wat ik vanzelfsprekend vindt, niet voor iedereen ook zo.

en laat ik mezelf dan maar een keer eens kwetsbaar opstellen en een voorbeeld geven.

Rare hihat patterns?

Second Orgasm

Van mijn eerste demo cd.

Even wat kritiek ondervangen. Ja ik weet dat het hele nummer 1 loop is, dat was de bedoeling :doei:

Nogal verbaasd over je vraag ja.
Prima verder dat je het vraagt, maar ik wilde hier toch even mijn verbazing over uiten.

Ik vind het nogal vanzelfsprekend dat je je eigen hihat patterns inprogrammeert en dat je daar synths voor gebruikt, je sounds tweakt, swing en velocity bekijkt en FX overheen sprenkelt. Het
idee om voorgebakken loops te gebruiken stuit me nogal tegen de borst. Maar dat is mijn esthetiek.

Verder heb ik niet het idee dat er "truuks" zijn, maar dat het meer een kwestie is van het inpassen in de track. Originaliteit is een droom. Het moet passen en kloppen bij de rest, zoals Volt ook al zegt.

Ik ben zelf nog lang niet tevreden over mijn eigen shit hoor. Maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat je zelf aan de slag gaat met elk onderdeel van je track. Maar het is laat (nachtdienst) en misschien is wat ik vanzelfsprekend vindt, niet voor iedereen ook zo.

Hier sluit ik me 100% bij aan, voordat fjoesz weer een rant & rave begint: de hoeveelheid Fruity/Reason "producties" waar ment gewoon loops en phrases bij elkaar propt, lijkt tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Dat is ook tegen mijn esthetiek. Maar hoor in loops wel dingen die mij aanstaan. Maar i.p.v. dan maar de loop te pakken, wil ik deze dan gewoon zelf kunnen maken.

Hoeft van mij nog geen eens orgineel te zijn als in "vernieuwend" sterker nog, ik ben JUIST op zoek naar dat beetje extra wat mijn patterns onderscheid van professionele sample CD's

Maar ik wil wel "orgineel" zijn op de manier dat ALLES wat ik maak uit mijn vingers komt en ik weiger om loops en phrases van anderen te gebruiken. Kan ik het niet zelf spelen, dan wil ik het niet gebruiken punt! :D

dus alle tips zijn welkom te zorgen dat ik ook die "edge" krijg, de tools en kennis ligt het niet aan. Het is in mijn geval puur het vinden van die "perfect beat" (zoals Afrika bambaata vroeger al zei :D )

De jaren 80/90 patterns gaan op zich al prima (zijn ook redelijk makkelijk aan te leren door diverse files die overal beschikbaar zijn) maar zo'n pulserende slissende metaalorgie zoals je hoort op de nieuwere tranceproducties krijg ik zelf gewoon nog niet voor elkaar. Maar ook die zijn oit ook een leven begonnen als midi pattern en zijn gedurende de jaren door processing gemuteerd tot wat ze nu zijn.

Begin eerst eens met het afkappen van je open hihat door een closed hihat.

Chokegroups idd, en een Low Cut met 1pole kan je makkelijk naar 2000hz zetten, blijven je hihats lekker scherp en goed in de mix snijden.

Verder een superlangzame flanger met minimale depth, voor wat organische effecten en analoge feel.

af een toe op een 32e tel een Closed Hihat in je midibar proggen, dat doet het voor mij vaak om een lekkere rollend HH patroon te krijgen.

Shakers er tussen geeft een andere feel omdat ze een andere attack hebben.

AAAAAnA7iC4AAAAAAQb4_A.jpg
+
255525.jpg
= :luv:

Ik moet zeggen dat sinds ik een mpc gebruik mijn hihats een stuk 'natuurlijker' klinken. Ik gebruik geen swing en geen quantenize.

Gebruik niet alleen 'officiele' hat sounds, maar gebruik ook het geluid van je stofzuiger, pannenset en wat je nog meer voor je microfoon krijgt (welke microfoon dan ook, lo-fi-ness werkt ook te gek in loops). Dit geeft je wat meer 'real life' feel en is perfect voor het beetje randomness wat een loop wat meer leven inblaast.

Back