Hihat patterns programeren, wat zijn jouw truuks?

of je koopt gewoon een tr606+tr808

Drumcompter/synth
+- 30% swing
choke
tap delay
distortion
compressor
speakers
oren
schouders knieen
enz.

Ik vind vooral volume verschillen in hihats programeren erg lekker (hihat op de beat wel lekker hard, alles er tussen in lekker zachjes zetten, misschien nog een lowpass erover heen zodat de zachtere hihats verder weg lijken) . Eventueel nog wat overdrijven met een expander (werkt precies tegenovergesteld als een compressor laat de harde stukken ongemoeit, maakt de zachtere stukken zachter)

Ik hang een Roland octapad aan m'n MPC2500 die op eender welke swing staat of zelfs op "niets" (waarmee ik bedoel geen timecorrection) en dan mep ik lekker met drumstokjes op m'n pads. Die dus via de MPC naar eender welke midi drumcomputer gaat. (TR 808 met midi Linndrum met midi etc...)
:yamaha:

met Battery je drumlines programmeren, en dan (heel heftig) side chainen met een leuke standaard drum sample loop. Hierdoor krijg je lekkere vulling tussen je eigen drumlijn, en blijven de combinaties oneindig. Met battery kun je bovendien allemaal aparte outputs aanmaken, en die truck dus met een hele berg loopjes herhalen...

GRTZ

Begin eerst eens met het afkappen van je open hihat door een closed hihat.

gebruik 2 dezelfde drumdozen
programeer t zelfde ritme
en haal hier en daar n closed hihat weg zodat de open hat lekker doorgaat(bij iedere drumdoos wat andere)
krijg je n lekker levendig beetje flangend ritme

wat ook wel een leuke truuk is voor levendige hi hats is een sample loop pakken, die slicen en de midi informatie (note on en lengte) daarvan naar een midi pattern (midi map) omzetten, plus de swing groove capturen naar een quatiseringstemplate. zeker in cubase 5 is dat heel simppel geworden.

als je daar nu een hele hoop van in je media bay zet, dan heb je als je battery opstart met je eigen drumsamples, een hele grote library met patterns die je zo kan inzetten in je producties. Doordat je live kan previewen met de rest van je track kun je zo heel snel de juiste groove feeling neerzetten, dan hoef je daarna alleen nog maar de punten aan te passen die je net even anders wilt hebben.

kun je uiteraard ook doen als je nog gebruik maakt van hardware (maar ja wie doet dat nog in 2010 :D :D)

ok, dus zo rippen ze hippe grooves van beatport
dus loop in cubase
slices maken
en dan?

ok, dus zo rippen ze hippe grooves van beatport
dus loop in cubase
slices maken
en dan?

zijn heel veel manieren, maar de 2 makkelijkste zijn:
- loop in kontakt slepen
- slicen
- exporteren als midimap in kontakt.

dan heb je de groove in midi informatie.

nog simpeler is:
- grooveagent van cubase opstarten.
- loop slepen in grooveagent
- midi map slepen vanaf grooveagent naar je spoor
- drum of key editor openen, en alle noten verwijderen die niets met de hi hats te maken hebben

- Quantiserings groove doe je door de audioloop te slepen in je audioprojecttrack van cubase.
- dan hitpoints slicen
- dan create quantitise pattern zodat die beschikbaar is in je quantitise box.

doe het even vanuit mijn hoofd, de de functienamen kunnen iets verschillen, maar zo kom je er wel uit.

Als je dan een veangeance loop sliced, kan je net zo goed de loop zelf gebruiken :P

Als je dan een veangeance loop sliced, kan je net zo goed de loop zelf gebruiken :P

nee, want je gooit de loop gewoon weg, je krijgt alleen maar geprogrammeerde hi hats en grooves die je kan mixen zoals je dat zelf wilt met je eigen one shot samples van hihats en open hats

dat is juist het mooie, je krijgt allerlei patterns op die manier die je snel kan inzetten en testen in je huidige project aangezien je kan previewen terwijl de track loopt. Ook kun je bijvoorbeeld dan een hihat pattern van een track gebruiken die je mooi vindt met bijvoorbeeld de groove van een funky drummer. Zo kun je heel snel dus hele vette patterns maken, die je daarna alleen maar zelf hoeft bij te programmeren naar je eigen idee voor de track.

Mooi verhaal Quif, alleen vergt dit wel wat oefening of niet? Heb er nog niet veel tijd in gestopt, maar het is mij tot op heden nog niet gelukt, ik gebruik overigens ableton.

Waar sleep je de loop in Groove agent? want als ik van de mediabay een loop in GA1 gooi, dan krijg ik gewoon die loop onder de pad

eens mooie levendige hihats verkregen met een aural exciter

The Aural Exciter is said to enhance clarity and intelligibility by adding phase shift and musically related synthesized harmonics to audio signals

oke je wilt je 808 triggeren. maar dan is je 808 niet meer orgineel toch. niet zoveel swing meer. als je een pattrn hebt van long clos hi reversen en korten op de normalen manier er overheen.

Hierbij mijn bijdrage:D

Begon kaal met wat 909-hatjes (uit de Boom drumcomp uit PT8 )
--> wat swing d'rin
--> iets velocity spelen
--> reverbje d'rbij
--> eerste spoor op links knallen, op rechts zelfde pattern maar dan met andere geluiden
--> delaytje erbij
en gaan met die banaan! :D

Attachments

• hihats.mp3
    1,5 MB · Bekeken: 98
Back