PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Je zou ook eens zelf kunnen googlen op DI-BOX of HI-Z

Je gitaar heeft een hoge uitgangsimpedantie, vaak iets van100-1000 kOhm.
Die sluit je aan op een mengtafel met een ingangsimpedantie van meestal zo'n 1,2 kOhm.
De spanning, die uit je gitaar komt, wordt zowat kortgesloten door de mengtafel.
Als gevolg van die misaanpassing gaat je gitaar dun& lelijk klinken.
De ingang van een DI "kijkt" als het ware alleen maar naar je gitaarsignaal, zonder het signaal echt te belasten. De DI converteert die "signaalspiegel"
naar een laagohmig signaal voor je mengtafel.

..???

USB kaarten hebben vaker latency en direct monitoring is dan niet mogelijk.
FW heeft minimale latency en PCI niet (of verwaarloosbaar)

Welk merk/type laptop kopen voor muziek?

Welk merk/type laptop kopen voor muziek?

Hebben jullie suggesties welke merk/type laptop ik het beste kan kopen?
Wil er Ableton met wat plugins en softsynhts op gaan draaien en niet veel meer eigenlijk. Heb al een Audiophile USB. Wil geen Mac.

Gisteren mijn Fireface 400 opgehaald. Ga 'm zo even testen, iig een mooie compacte interface. Ben erg benieuwd naar de compatibiliteit met mijn firewire in laptop en desktop pc en de samenwerking met m'n poco firewire.

Ik vroeg mij af...

Zijn er al mensen die een i7 systeem hebben draaien? En hoe bevalt dat systeem? Is het echt sneller door die nieuwe 'FSB' icm met DDR3 geheugen? Hoe verhoudt het systeem zich t.o.v. een 45nm Quad, bijvoorbeeld de 9550.

Is het de investering waard, of toch maar een 9550 kopen?

Wat je je eigenlijk echt zou moeten afvragen is of je het zelf de investering waard vindt. Ik opteerde toen de 45 nm's op de markt kwamen voor een 8200, maar doordat Salland die destijds niet kon leveren ben ik voor een E6750 gegaan... Zelfde prijs (ongeveer) en de prestaties waren sowieso een vooruitgang (vorig sysje was een Amd XP 1800+...).

Bottomline is: laat je overweging een economische zijn... zoals in onderstaand bericht valt te lezen, komt intel in Q1 van komend jaar met nieuwe proc's. Daarmee zullen de prijzen van de vergelijkbare modellen zakken.. Dus als je geduld hebt kun je tegen die tijd die Q9550 tegen een zachtere prijs in een nieuwe compu plaatsen ;)

http://tweakers.net/nieuws/56842/intel-komt-op-18-januari-met-nieuwe-mainstream-en-budget-cpus.html

Hey,

De laatste tijd werk ik op 96 kHz en moet zeggen dat ik dit
verrassend verfrissend vindt.
Ik merk dat sommige vst s gewoon een stuk lekkerder, helderder en
beter bewerkbaar zijn ( meer detail, minder snel overstuurbaar heb ik het idee).
Ook de compressors, eq s, reverbs etc lijken hierdoor beter te klinken.
Het lijkt ook wel of er meer dynamiek is ( maar goed, werk net
als altijd op 24-bit dus dat zou eigenlijk geen verschil mogen
maken, toch? ).
Ik merk alleen wel dat dit allemaal zwaarder voor mn Cpu is ( duhh ).
Mijn vraag is, met welke processor zou ik makkelijk 20 sporen kunnen draaien en tegelijkertijd op elke spoor een software-compressor zetten zonder dat de cpu moeilijk gaat doen ( i know i know, waarom zou je op elke spoor een compressor zetten? Het is gewoon een
voorbeeld die naar het antwoord kan leiden).

Op het moment heb ik een ( durf het bijna niet te zeggen ) een Pentium4 3.0 Ghz, 2 GB Ram 800 mhz en draai XP.
Ik werk zo goed als altijd softwarematisch, met mn synths als uitzondering.

Ik zou het ook anders kunnen vragen, wie draait softwarematisch zonder problemen op 96 khz? en wat voor pc (cpu) heb je?

Hey,

De laatste tijd werk ik op 96 kHz en moet zeggen dat ik dit
verrassend verfrissend vindt. [..]
Mijn vraag is, met welke processor zou ik makkelijk 20 sporen kunnen draaien en tegelijkertijd op elke spoor een software-compressor zetten zonder dat de cpu moeilijk gaat doen [..]

Ehm.. ja, een kleine investering zal al voor grote performance winst zorgen in jouw geval. Pentium 4 is echt oud! :engel:

Dualcore oplossing (en al zoveel sneller dan je nu hebt):
Intel Core 2 Duo E8400. Een erg fijne en snelle dualcore processor (vanaf €150,-)
Gigabyte GA-EP45-DS4 (vanaf €138,=.. of de DS3 versie, vanaf €107,- )
Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB (2x 2GB) (vanaf €65,-)
en dan kan je de rest wel zelf bedenken denk ik..

Je kan ook een quadcore doen natuurlijk (Q9450).. deze is er vanaf €275,=

Let op: er is wel een nieuwe processor uitgebracht door Intel, de Intel Core i7. Dit is een nieuwe generatie, de opvolger van de Core 2 architectuur. De performance boost is in veel gevallen enorm! Het is alleen een stuk duurder allemaal, aangezien een instap moederbord al op €250,= zit en je hebt DDR3 geheugen nodig. De vraag is dus of je hier het geld voor over hebt.

Mijn inziens doe je geen miskoop als je gaat voor een computer op basis van de Core 2.. maar ik weet je budged niet, dus heb je het geld.. waarom dan niet gelijk voor de Core i7. :D

Omdat core i7 dr nog lang niet is qua rendament....8D

Intel heeft zelf aangegeven de boel nog te laten rijpen voordat ze t main stream de markt in gaan zetten, de echte klok ghz-en moeten nog gaan komen :{

Omdat core i7 dr nog lang niet is qua rendament....8D

Intel heeft zelf aangegeven de boel nog te laten rijpen voordat ze t main stream de markt in gaan zetten, de echte klok ghz-en moeten nog gaan komen :{

Wat bedoel je precies?

Het is nu nog erg duur: mee eens
Huidige Core 2 architectuur is al geweldig snel: mee eens
Huidige Core 2 architectuur heeft bewezen stabiel te zijn: mee eens

Maar bedenk wel, dat als je het budged hebt, het echt niet stom is om te gaan voor Core i7, want het is echt VEEL sneller!

Je betaald wel de hoofdprijs, maar je krijgt ook echt een nieuw stukje techniek in huis. Ik heb zelf nog een Q6600 en ben absoluut niet van plan te upgraden voorlopig, het is allemaal snel genoeg.. maar als ik nu het budged had van toen (€1400), en ik was nodig toe aan iets nieuws, dan ging ik wel degelijk voor Core i7.

Die i7 is de eerste versie van de nieuwe generatie. Ze zijn nog nieuw dus duur en je kunt er vergif op innemen dat er nog revisies van moederborden komen en BIOS updates.
Als je een stabiel systeem wilt en niet voor de nieuwegheid wilt betalen kan je veel beter een half jaar tot een jaar wachten.

Die i7 is de eerste versie van de nieuwe generatie. Ze zijn nog nieuw dus duur en je kunt er vergif op innemen dat er nog revisies van moederborden komen en BIOS updates.
Als je een stabiel systeem wilt en niet voor de nieuwegheid wilt betalen kan je veel beter een half jaar tot een jaar wachten.

Er zit wel wat in wat je zegt.. wachten kan zeker geen kwaad. Het punt is dat, als je NU een nieuwe computer wilt kopen waar je jaren mee vooruit kan, en je hebt het budged voor een i7, dan zou ik dat zeker doen. Heb je nu iets van €600,= en wil je gewoon weer een jaartje (of 2) vooruit, dan zou ik lekker gaan voor de core 2.

Ik ga echter voorlopig geen i7 kopen, heb mijn huidige computer al weer meer dan een jaar (anderhalf bijna) en voldoet nog steeds erg goed. (Q6600)

Ik zit al enige tijd te denken aan een nieuwe geluidskaart, gevoelsmatig wil ik een stapje hoger.

Op het moment bezit ik een 2496 audiophile van m-audio, deze gebruik ik in combinatie met dynaudio bm6a mk2. (icm flstudio) Voornamelijk gebruik ik vst's en geen hardware. Wel wil ik in de toekomst gebruik maken van een mic voor opnames.

Bij wat voor soort kaart zal ik echt het verschil merken qua kwaliteit en over wat voor prijs praat je dan?

Ik zit al enige tijd te denken aan een nieuwe geluidskaart, gevoelsmatig wil ik een stapje hoger.

Op het moment bezit ik een 2496 audiophile van m-audio, deze gebruik ik in combinatie met dynaudio bm6a mk2. (icm flstudio) Voornamelijk gebruik ik vst's en geen hardware. Wel wil ik in de toekomst gebruik maken van een mic voor opnames.

Bij wat voor soort kaart zal ik echt het verschil merken qua kwaliteit en over wat voor prijs praat je dan?

Ik heb zelf ook een 2496 gehad en ben sinds een half jaartje overgestapt op een fireface 800. Deze is ongeveer 10 keer duurder dan de 2496, maar het is niet dat het geluid ook 10 keer beter is. Je hoort echter wel verschil. Tel daarbij op de goede mic preamps die erop zitten en de vele in- en uitgangen en je hebt een audio interface waar je nog jaren plezier van hebt. Een goedkoper alternatief is de kleinere versie, de fireface 400.

Het advies van Coltivatore kost ongeveer €800,= (RME Fireface 400)
Het is absoluut goed, maar zoek je iets met een wat lager prijskaartje, dan zou je dit kunnen overwegen:

Focusrite Saffire: €369,= (Prima ding, gebruik alleen niet de onboard dsp effecten)
M-Audio ProFire 610: €339,= (goeie dingen over gehoord!)
EMU 1616M PCI: €449,= (kan problemen geven met drivers/software, maar z'n inputs en outputs zijn geweldig goed!)

Ik zou persoonlijk voor een PCI(e) kaart kiezen, FW kan toch issues geven. (Hoeft niet.) Ook is het minder gezeur als je later nog FW apparatuur koopt (bijvoorbeeld een powercore of een Liquidmix). Ik zie namelijk allemaal FW oplossingen staan.

ALs je toch maar 1 mic gaat gebruiken, zou ik een mooie PCI(e) kaart kiezen met 2 ingangen en SPDIF. Bijvoorbeeld een Lynx of een Echo kaart. Mocht je dan je mic willen aansluiten, dan kan dat. Koop je later een pre-amp of channelstrip, dan ram je die met SPDIF er in en sla je de pre amps gewoon over.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van die Lynx kaart...Lynx2 of Lynx22. Met dit type kaarten merk je echt wel verschil in je recordings. (Heb zelf namelijk ook nog een 2496.)

Back