PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik denk dat het verschil in de geluidskwaliteit niet echt zo groot zal zijn. Misschien zijn bij de audigy wel goedkopere converters zijn toegepast dan bij de M-audio.

Als je tevreden bent met de audigy zou ik niet upgraden naar een kaart ala de M-audio 24/96, maar een stap hoger mikken. Maar dat is ook weer geheel afhankelijk van wat je er mee wilt en of je de extra in/output nodig gaat hebben. De audigy beschikt niet over midi in/outputs. Dat zou wellicht ook nog een reden kunnen zijn voor upgraden (maar je zou natuurlijk ook een aparte midi patchbay aan kunnen schaffen).

Ik heb deze laptop op mijn kantoor voor een XP installatie. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om XP op mijn MacBook Pro te installeren.

Waarom mag het niet Apple zijn? Het draait toch XP/Vista en is zo robuust en snel als een pro Laptop zijn moet. En het zal gegarandeerd latencyvrij lopen met alle bekende applicaties (Ableton, Cubase, etc) want dat wordt door duizenden zo niet tienduizenden medemuzikanten gebruikt. Ja, je betaalt wel een beetje extra maar dan heb je on-board 3x USB, en FW400 en 800, wifi en UTP-Net en een benchmark professional laptop. Laat wel de normale 12/13" versie staan en ga voor de Pro-versie.

Pluspunten van de Vaio vond ik wel het scherm en de cardreader. Als je een DAW gaat draaien op een laptop dan zullen je ogen de 1024 pixel verticale resolutie erg waarderen.

De nadelen van deze laptop maken het mijns inziens ongeschikt voor audiotoepassingen. De standaard 4200 harde schijf is heeeel traag, ik heb deze voor een 7200 RPM schijf laten vervangen. Die 4200-schijf is voor een boekhoudprogramma en Word/Excel al te traag, laat staan een DAW. En ga je dan een externe schijf over FW-poort aansluiten of over een dure externe expresscard FW800 of e-Sata kaart? Standaard E-Sata aansluitingen heeft het niet dus als je je geluidskaart op de FW-poort aansluit dan moet je je harde schijf daisychainen wat ik je ten zeerste afraad aangezien je allerlei latency- en audioproblemen aan zult lopen. Daarnaast gaat de accu maar een uur of 2 mee, vanwege het grote scherm. Dat zal over een jaartje of anderhalf de helft zijn. Ik zou zeggen kijk verder voor een laptop met een snelle schijf of laat de schijf bij aankoop upgraden.

Hierbij een paar vuistregels voor het kopen van een laptop. Neem bij het kopen van een laptop voor audio geen compromis tov de snelheid en grootte van de harde schijf, referentieloze (voor audiostreaming op externe schijven dan) chipsets voor FW en de hoeveelheid RAM, dat ga je later berouwen. Als er een E-Sata aansluiting op een laptop kunt krijgen is dat aan te bevelen voor audiostreaming op een externe schijf, evenals een HDMI aansluiting voor een externe monitor.

Goede keus

Goede keus

Als je kracht en robuustheid wilt, is een A-serie idd een goede keus.
Wil je ook draagbaarheid en een beetje looks, kijk dan ook eens naar de FW-serie.

Na enig speurwerk kwam ik bij prijsvergelijk altijd uit bij Misco of Zercom, kijk daar maar even rond.

TIP: ik weet niet of je al een externe geluidskaart hebt / gaat gebruiken, maar kijk even of de specs passen bij de laptop. Vaio maakt goed gebruik van de firewire mogelijkheden, en soms minder USB poorten dan je nodig hebt, hangt nogal van het model af.

Aan de huidige VAIO reeks kan je je niet miskopen, zal dus vooral afhangen welk schermformaat je voorkeur uitdraagt. Ze hebben allemaal een dedicated Texas Instruments Firewire chip dus daarmee zit je goed als je een firewire gebaseerde geluidskaart wil gebruiken.

En wat drivespeed betreft, ik heb mezelf gewoon een snelle laptopdrive gekocht (Seagate Momentus 7200RPM 360Gb), de stockdrive eruitgekeild, en XP erop gezwierd, let wel dat het niet op alle modellen even vlot gaat om aan die drive te geraken. Ikzelf heb er eentje uit de business reeks (BZ reeks, daar krijg je XP zowiezo bijgeleverd op CD) en daar is de drive vervangen 'een eitje'.

En laat je vooral niet overhalen door de Apple Fanbois, zeker niet nu er geen firewire meer zit in de basismodellen en er crappy FW chips zitten in de duurdere (waarom ze bij Apple beslist hebben om van TI af te stappen is me een raadsel).

ja. Ik denk dat in de range van 50-200 euro de verschillen 'm meer zitten in de hoeveelheid in/uitgangen dan in de gebruikte converters. Deze laatste zijn echter wel van grote invloed op het uiteindelijke geluid dat je hoort, net als goede kwaliteit monitoren.

Heren (en dames),

ik heb een vraag mbt geluidskaarten. Ik gebruik momenteel een Creative Audiy 2 (simpelste editie, van een jaar of 6 oud) in combinatie met de Kx Drivers.

Ik vroeg me af of de aanschaf van een M-Audio Audiophile 2496 een groot verschil zou opleveren in geluidskwaliteit (zowel afspelen als opnemen), of dat ik net zo goed mijn Audigy kan blijven gebruiken. Ik heb momenteel Behringer Thruth monitors, mocht dat nog relevant zijn.

Alvast bedankt :koffie:

Gewoon de "EMU 1212M" pakken van 144 euro. Één van de beste converters op de markt. Daar kan RME met hun HDSP-kaarten nog een puntje aan zuigen.

Ik was ook zeker niet van plan om voor een Mac te gaan.
Vind dat principe dat ze 'beter' zijn een beetje achterhaald...

Het gaat nl. om wat erin zit en aangezien ik ook gewoon windows XP wil draaien zonder moeilijk te doen ga ik voor de VAIO.
De AW11S/B dus...
Gewoon even de goede drivers installeren en voor de rest alles van de computer af gooien..

Ik werk met een T.C Electronics Konnekt geluidskaart en die is volgens mij goed te gebruiken met de FW aansl;uiting op de VAIO.

Het enige minpuntje is misschien RPM snelheid van de schijf...
Is 4200 RPM echt te weinig ?? (ik werk ook met een externe harde schijf met 7200 RPM)

Vind het grootste pluspunt van deze VAIO ook dat het scherm 18,4 " is, wat erg fijn is bij Live optreden...

Ik heb gekozen voor een Vaio VGNFW21E.
Deze heeft een 16inch beeldscherm en dit is echt een leuk formaat.

Betreft performance ben ik heel tevreden, uiteraard is de vaio trager als de vaste Quad Core PC maar toch vlot genoeg om probleemloos met een latency van 8ms verschillende VSTI's gelijktijdig te kunnen bespelen.

En wonderbaarlijk draait Vista hier heel stabiel. Beter als mijn vroeger XP laptop! Raar...

Als je de laptop live wil gaan gebruiken probeer dan zeker Brainspawn forte! De voorbije 3 repetities heb ik geen crash gehad en alles loopt supervlot!

Ik ben niet van mening dat je een supersnelle 7200 rpm schijf moet hebben om samples te kunnen streamen. Een heel goede optie is een snelle USB stick! Supersnelle access tijd en snel genoeg om verschillende samples gelijktijdig te kunnen streamen! Wusikstation is bv een aanrader.

Joeri

Zelf een Vaio gehad,.. Zeeer betrouwbaar!!!

Voor verder advies is het ook belangrijk welke software je wilt gaan gebruiken voor je liveset.

Misschien kun je ook voor een kleiner model gaan en een losse monitor erbij zetten.
Een beetje videokaart is al snel stoer genoeg om dit makkelijk te verwerken en ik weet niet precies wat je wilt gaan draaien (warezgewijs) maar met twee monitors houd je live altijd veel meer overzicht.

Ik heb zelf nu voor een 17" asus gekozen omdat die qua specs veel hoger scoorde voor flink wat minder centen. En nog steeds geen seconde spijt!
Achteraf had ik wel liever een 15 inch gekocht omdat ik toch altijd een extra monitor gebruik. En ook vaak op pad ga met mn laptop. En geloof me,.
Alleen al een goeie stevige tas kopen voor een grote laptop is al een crime.
Zeker als je er niet uit wilt zien als de minister van volksgezondheid ofzo.
Daarna komt al het gesjouw nog es.
Grotere monitor betekent vaak al direct halvering van je accuduur.
En een klein voorbeeld:
Reason sequencer op de kleine monitor en het rack op een gedraaide 22" breedbeeld is echt een ongewoon productiefeestje. Net of er een echt rack staat.
Nog een goeie controller eronder en je levensgeluk is kompleet. (Zolang je geen blauwe enveloppen in je brievenbus vindt!)

Wat je ook koopt,.. kijk of je een compatible fw hebt,. en of je garantie niet vervalt als je er een andere hd inschroeft,. 4200 rondjes is echt te weinig!!
Kijk ook of er zowel xp als vista drivers zijn voor je nieuwe bakkie.
De meeste laptops worden nu geleverd met vista maar nog lang niet alle warez draaien daar lekker op.

Koop vooral een jaartje extra garantie of twee en laat je vooral niet verleiden tot een verzekeringsscam.

Succes! :mega:

EMU 1212m vs. o.a. Audiophile 24/96 :::

http://www.emu.com/news/reviews/files/1212Mand0404_KEYS_Feb2005.pdf

Verder links over 1212m, vs. RME, enz. :::

http://www.audioholics.com/tweaks/do-it-yourself-diy-topics/building-a-windows-mce-2005-pc-part-2

http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/350099-very-specific-questions-re-converters.html

http://www.head-fi.org/forums/f7/e-mu-1212m-goes-modded-rmes-jugular-68309/

http://forum.rightmark.org/topic.cgi?id=4:472-7

Gewoon de "EMU 1212M" pakken van 144 euro. Één van de beste converters op de markt. Daar kan RME met hun HDSP-kaarten nog een puntje aan zuigen.

Naast dat de kwaliteit vergelijkbaar is met RME (ik wil niet per se zeggen dat ie beter is) wil ik zeggen dat de kwaliteit-prijsverhouding dus veel hoger is bij de EMU 1212M.

Door dit soort onduidelijke beweringen krijg je alleen maar een verkeerde beeldvorming die alleen om smaak van een iemand is gebaseerd.

Als je het echt wilt weten wat het verschil is zul je gewoon met je eigen oren moeten horen.

Nou,.. k'heb me ff ingelezen in bovenstaande links,.

Helaas geen harde data.
Wat ik ervan begrijp:
Zelfde ADC/DAC in emu als in de rme maar crappy software en budget versterking.
Jammer.
Het verschil in prijs zit ook in de componenten om de converters heen.
En het feit dat mensen klagen over de software van de emu maakt t allemaal
niet erg betrouwbaar.
Ik denk dat ze bij Emu hebben gekeken wie de naam van betrouwbaarste kaarten heeft en dmv dezelfde ADC/DAC op dat succes willen meeliften.

Maakt de Emu zeker geen slechte keus,.. begrijp me niet verkeerd aub.
Ik wilde alleen even weten of die bewering op keiharde cijfers was gebaseerd.
Als ik iets over t hoofd heb gezien hoor ik t graag alsnog.

:walker:

Ben ook toe aan een nieuwe laptop. :)
Ik zit ook naar een VAIO te kijken, maar wat ik mis is een e-sata poort op elk model wat voor de rest wel voldoet.(FW, AW, NS) Jammer, want dat vind ik voor een laptop die als DAW dienst moet doen een grote pre! Nu een laptop kopen zonder e-sata is eigelijk geen optie... Ik neig nu meer naar een HP dv5-1160ed. Maar ik moet eerst weten welke fw chip hier in wordt gebruikt. Iemand die dat weet toevallig?

ik moet nog een goeie geluidskaart hebben maar heb er niet zo veel verstand van eerlijk gezegd..

ik wil er 1 met zo min mogelijk latency zeg maar, wil namelijk ook met hardware synths enzo gaan werken.. verder hoef ik er niet 1 met allerlei effecten, want dat kan ik op de pc ook wel, gaat mij vooral om de latency en de mogelijkheid om hardware te combineren met software..

maar wat voor 1 zou ik nou het beste kunnen kopen? en wáár kan ik die kopen?

iemand die mij kan helpen?

ps: budget max rond 250 euro maar liever rond de 100 8~

ik moet nog een goeie geluidskaart hebben maar heb er niet zo veel verstand van eerlijk gezegd..

ik wil er 1 met zo min mogelijk latency zeg maar, wil namelijk ook met hardware synths enzo gaan werken.. verder hoef ik er niet 1 met allerlei effecten, want dat kan ik op de pc ook wel, gaat mij vooral om de latency en de mogelijkheid om hardware te combineren met software..

maar wat voor 1 zou ik nou het beste kunnen kopen? en wáár kan ik die kopen?

iemand die mij kan helpen?

ps: budget max rond 250 euro maar liever rond de 100 8~

Emu 1212 dus! 8o) Feedback,. Verspuy,.. Uhh,.. google?

Laatst gewijzigd:
Back