PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

ik heb een nieuwe geluidskaart nodig

- minstens 4 ingangen, meer dan 8 is niet nodig
- minstens 4 uitgangen
- firewire aansluiting
- een main L en R out op de kaart,
- MIDI in/out

verder heb ik feitelijk niet zoveel nodig.
Werkwijze is van de direct outs van de mixer naar een ingang op de geluidskaart.

ik dacht aan een Motu ultralite hybrid, maar lees toch enkele zaken die mij beetje onrust baren. Zelfde verhaal met een Presonus Firestudio Project. De Fireface 400 heeft dan weer teveel in en uitgangen en geen specifieke main L en R uitgang, je zou dus al twee uitgangen moeten opofferen.

Daarnaast is er natuurlijk ook nog het budget: maximaal 500. Ik verkies een nieuwe maar tweedehands mag natuurlijk ook.

ik heb een nieuwe geluidskaart nodig

- minstens 4 ingangen, meer dan 8 is niet nodig
- minstens 4 uitgangen
- firewire aansluiting
- een main L en R out op de kaart,
- MIDI in/out

verder heb ik feitelijk niet zoveel nodig.
Werkwijze is van de direct outs van de mixer naar een ingang op de geluidskaart.

ik dacht aan een Motu ultralite hybrid, maar lees toch enkele zaken die mij beetje onrust baren. Zelfde verhaal met een Presonus Firestudio Project. De Fireface 400 heeft dan weer teveel in en uitgangen en geen specifieke main L en R uitgang, je zou dus al twee uitgangen moeten opofferen.

Daarnaast is er natuurlijk ook nog het budget: maximaal 500. Ik verkies een nieuwe maar tweedehands mag natuurlijk ook.

Alesis IO26, heb ikzelf, does the trick. 8 ins 8 outs (waarvan je dan 2 outs kàn opofferen als main), 2 heaphone outs, firewire, adat aansluiting, midi in en uit.

Alesis IO26, heb ikzelf, does the trick. 8 ins 8 outs (waarvan je dan 2 outs kàn opofferen als main), 2 heaphone outs, firewire, adat aansluiting, midi in en uit.

thanks, ik bekijk deze zeker
heb ook nog de focusrite pro 40 gevonden als alternatief. Het wordt er niet gemakkelijker op.
Het klote eraan is dat je een geluidsinterface niet even snel kwijt bent als een synth en al zeker niet voor hetzelfde geld... daarom dat ik onmiddellijk de voor mijn situatie beste interface wil aanschaffen (na ondertussen al 2 maanden lezen, wikken, wegen, bekijken, naast elkaar leggen...)

Hoi ik ben alweer een tijdje aan het rond zoeken voor een nieuwe geluidskaart.
Ik heb momenteel tascam ul-122 L en denk dat die onderhand wel aan vervanging toe is.
Nu wil ik dus een beter kaart gaan kopen wat is op dit moment nou stabieleren firewire of usb?
ik heb momenteel namelijk een laptop(amilo xa2528) die een firewire ingang heeft maar wil binnekort een macbook pro gaan kopen.

zelf had ik even rondgekeken en hoorde verschillende dingen over de Konnekt 6 alleen moet ik er eentje hebben die ook midi ingangen heeft.

Mijn vraag dus een goede externe geluidskaart firewire of usb?
en van rond de 200 euro mag ook 300 euro zijn als het verschil groot is.

ikzelf heb voor firewire (moet wel een TI chipset hebben of mac) geopteerd en ben voor de focusrite pro 40 gegaan.

wat ik jou kan aanraden om te doen is om eerst op zoek te gaan naar modellen die goed draaien op mac, voldoen aan je eisen (inputs, outputs, midi,...) en dan vergelijken, reviews lezen en op fora polsen naar gebruikers...

succes met de zoektocht, ik ben toch een maand zoet geweest.

Had hetzelfde. Eerst met FireWire op pc, nu op een 13 inch Mbp. Werk met een Edirol FA 66, gaat prima. Lees wel veel horrorverhalen over Edirol icm Apple's, maar ik merk er weinig van.

Ik denk dat in het algemeen nu Usb 2.0 audiokaarten ook iets goedkoper zijn dan de FiWi's. Als ik er nu voor in de markt zou zijn zouden producten van Line6 en Focusrite op mijn shortlist staan. Denk ook aan bijvoorbeeld bundled software, soms loont het de moeite hier eens naar te kijken (bijvoorbeeld meegeleverde plug-ins)

Is er iemand die mij kan vertellen welke onderdelen ik nodig heb qua hardware en waar ik op moet letten bij aanschaf van een daw(digital audio workstation).

Ik heb eind 2007 bewust gekozen om audio via firewire en midi via USB te doen op een Imac. Ik weet niet of het wetenschappelijk onderbouwd kan worden, maar ik was op zoek naar een setup met minimale latency en veel aansluit mogelijkheden. Voor mijn gevoel was het daarom beter om audio en midi niet via dezelfde poort te doen. (mogelijk weet iemand hier of dit onzin is of niet....?:))

Voor audio gebruik ik de TC studiokonnekt 48 + ADA8000, midi een AMT8 alles icm Cubase. Voor mij werkt dit al 3 jaar 100% probleemloos zowel met Cubase 4 als 5.5. Ik vind de geluidskwaliteit van de konnekt ook nog steeds erg goed. Ik gebruik deze setup wel het meest voor band opnames en mix. Ik heb nog nooit meer als 3 VST's tegelijk gebruikt.

Daarnaast is de lees- en schrijfsnelheid van de HDD erg belangrijk. 5400 rpm zou ik afraden, SSD is super, maar ik vind ze (nog) erg duur.

Is er iemand die mij kan vertellen welke onderdelen ik nodig heb qua hardware en waar ik op moet letten bij aanschaf van een daw(digital audio workstation).

stilte stilte stilte (is het toverwoord)

ruwweg:

Moederbord met voldoende aansluit mogelijkheden (denk ook aan PCI-express poorten voor bijvoorbeeld UAD kaarten)

processor

werkgeheugen (minimaal 4 GB)

harde schijf (als je moederbord RAID ondersteund, meerdere. Als je budget het toestaat een SSD voor opstart van je OS en je DAW software)

passief gekoelde grafische kaart (ik ga hier even uit van het feit dat je een dedicated DAW systeem bouwt en niet gaat gamen)

Stille voeding (al dan niet horende bij de systeemkast (denk aan Antec Sonata serie)

Systeemkast (gemaakt op stilte, een aantal fabrikanten hebben dat goed in 't snotje)

Je totale configuratie is afhankelijk van:

Je geluidskaart (FireWire of USB)

Denk je pci(-e) sloten te (gaan) gebruiken in de toekomst (hoe meer hoe beter)

De betere systemen laat je zelf samenstellen. Computers bij bijvoorbeeld BCC hebben vaak één te gek onderdeel maar zijn #$% voor het overig. Dat ene onderdeeltje is dan de verkooptruc. De spreekwoordelijke Ferrari motor in een Lada.

zelf samenstellen is ok als je tijd hebt op je onderdelen te zoeken en dan nog samen te bouwen.

Als je echter zoals ik geen zin hebt om daar tijd aan te spenderen maar kwalitatief wel een goed product wilt dan zoek je naar een systeembouwer die weet waarmee hij bezig is. Eye4-Systems bijvoorbeeld, je betaalt wel iets meer maar je hebt wel een beest van een pc

Dat kan, maar als je enige verstand van zaken hebt of je oriënteert via bijvoorbeeld de Best Buy Guide van Tweakers.net dan kun je veel zelf. Maar inderdaad, ik heb goede verhalen gehoord van de systemen van Eye4.

ja dat klopt wel maar een beetje verstand vind ik niet genoeg, in mijn geval heb ik verstand van de processor, werkgeheugen en TI chipset op de firewire kaart. Van moederborden heb ik geen kaas gegegeten, noch van voedingen, koelingen en weet ik veel wat er nog allemaal komt bijkijken... Je kan natuurlijk de tijd nemen om het allemaal te leren kennen maar ik leer liever over andere zaken dan computers...

enfin, ieder zijn ding natuurlijk :) maar eye4 is goed materiaal en goede service. en dat vind ik ook belangrijk.

Ik ga er nu eentje bouwen,alleen twijfel ik nog Intel I5 of Amd Phenom X6!Wie heeft hier ervaringen mee het produceren?

Ik had (en heb nog steeds als 2e PC) een AMD Phenom II X4. Overgestapt naar een i7-950 met MSI X58 moederbord.
Als je die paar euros extra kan missen, niet twijfelen en Intel kopen. Erg dat ik dit als jarenlang AMD adept moet zeggen, maar ze komen niet zelfs niet meer tot aan de knieën van Intel bij AMD.

Uit deze performantie vergelijking tussen de i5-760 en de PhenomII X6 blijkt duidelijk dat de i5 beter is, ook al heeft hij "maar" 4 cores.
ALs je de i5 zou kiezen, neem dan wel een goed Intel P55 (geen H55) gebaseerd moederbord (van bijvoorbeeld Asus of Gigabyte). Het moederbord bepaalt ook in belangrijke mate de uiteindelijke performante, niet alleen de processor.

http://www.anandtech.com/bench/Product/147?vs=109

Laatst gewijzigd:
Ik heb een RME 9652 ext.met 2 interne Spdif cards maar de PC is defect, kan ik de losse externe converter aansluiten op een andere geluidskaart met optische uitg.
Ook heb ik nog te koop een Roland Varios en softw.Nuendo 1.5.2 origineel met handl.mvg Cees 06-13992641

Hello...

Ik moet een nieuwe geluidskaart, en zat aan deze Lexicon Alpha te denken:

http://www.lexiconpro.com/product.php?id=7

Ook leuk dat er een Cubase LE en een reverb plugje bij zitten, dan kan ik meteen m'n ouwe vertrouwde VST/32 de deur uitschoppen :D

Heeft iemand ervaring met dit ding? Is 'ie een beetje OK? Het hoeft geen super high end te zijn - ik gebruik nu de headphone out op m'n laptop :o:

Thanks!

De kaart is prima en in ieder geval beter dan de headphone van je laptop :-)
Let wel op dat hier geen Midi op zit ! ( maar misschien heb je dat niet nodig )

Hi Karstieman,

Thanks voor je hulp, ik zal hem binnenkort in huis halen dan!

Ik heb geen Midi nodig, ik heb een aparte 4x4 midi interface.

Maakt het nu nog aanzienlijk veel verschil of je een Intel i7 8xx serie processor hebt (met 4 cores), of een dure 9xx serie (met 6 cores)?

Back