PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik heb op dit moment een Motu 24 i/o, maar omdat ik tegenwoordig eigenlijk 100% met software werk is die een beetje overbodig geworden.

Wat is nou op dit moment een hele hele goede geluidskaart? Ik zou eventueel de optie willen behouden om nog wat externe apparaten aan te sluiten (dus 4-6 ingangen ofzo). Is een ingebouwde DSP handig?

Ik heb op dit moment een Motu 24 i/o, maar omdat ik tegenwoordig eigenlijk 100% met software werk is die een beetje overbodig geworden.

Wat is nou op dit moment een hele hele goede geluidskaart? Ik zou eventueel de optie willen behouden om nog wat externe apparaten aan te sluiten (dus 4-6 ingangen ofzo). Is een ingebouwde DSP handig?

Voor een budget van dik €600,= kan je qua geluidskwaliteit niets beters krijgen dan de Steinberg MR816 X geluidskaart. Erg goeie AD/DA convertors, goeie mic pre-amps.. pracht apparaat!

Zoek je iets voor onder de €500,= dan heb je aan de Focusrite Saffire Pro 40 een erg leuk apparaat! Bij Thomann is hij te krijgen voor €444,=

Voor €299,= haal je bij Thomann het kleinere broertje, de Focusrite Saffire Pro 24 DSP. Wil je nog meer geld besparen, dat kan. Voor €249,= kan je de "normale" versie krijgen, dus geen DSP, en je hebt nog maar 1 headphone uitgang inplaats van 2.

Succes!

Voor een budget van dik €600,= kan je qua geluidskwaliteit niets beters krijgen dan de Steinberg MR816 X geluidskaart. Erg goeie AD/DA convertors, goeie mic pre-amps.. pracht apparaat!

Zoek je iets voor onder de €500,= dan heb je aan de Focusrite Saffire Pro 40 een erg leuk apparaat! Bij Thomann is hij te krijgen voor €444,=

Voor €299,= haal je bij Thomann het kleinere broertje, de Focusrite Saffire Pro 24 DSP. Wil je nog meer geld besparen, dat kan. Voor €249,= kan je de "normale" versie krijgen, dus geen DSP, en je hebt nog maar 1 headphone uitgang inplaats van 2.

Succes!

Hoi Menno,

Die Steinberg kaart klinkt goed. Ik ga me daar eens in verdiepen. Overigens ligt het budget eerder rond de €1000, maar er is zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Maar ik gebruikt sowieso Cubase, dus een geluidskaart die daar optimaal mee werkt lijkt me geen slechte keus.

Hoi Menno,

Die Steinberg kaart klinkt goed. Ik ga me daar eens in verdiepen. Overigens ligt het budget eerder rond de €1000, maar er is zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Maar ik gebruikt sowieso Cubase, dus een geluidskaart die daar optimaal mee werkt lijkt me geen slechte keus.

Als je budget tot 1000 euro gaat zou je de grotere broer kunnen overwegen:
http://www.thomann.de/nl/steinberg_mr816_csx.htm

Hier zie je meer informatie over de verschillende tussen de twee modellen:
http://www.steinberg.net/en/products/hardware/mr816/models.html

Persoonlijk vind ik het verschil in prijs wel erg groot, en mijn voorkeur zou gaan naar het kleine broertje, scheelt toch een paar honderd euro!

Ik zou ook eens kijken naar de ESU1808, volgens mij een hele mooie prijs kwaliteit verhouding.
Heeft een externe baksteen voeding met een degelijke 4 polige aansluiting op het apparaat zelf, dus geen gammel adaptortje.

goede laptop van dit moment

goede laptop van dit moment

Voor mijn opleiding zoek ik een goede laptop, ik had gelezen dat ik moet letten op de rotatie snelheid van de hardeschijf, genoeg processor kracht , en genoeg ram geheugen.
Kan iemand mij vertellen wat een redelijke laptop is? Mijn budget is rond de 600 euro, is het dan ook handig om gelijk een soort portable interface er bij te nemen?
Het liefst zoek ik een laptop zonder OS , maar die zie je zelden.... ik gebruik gewoon nog windows xp dus waarom zou ik voor een Windows 7 licentie betalen? :P

Dell heeft goeie i5's te koop. Bel met Dell en ga lekker onderhandelen, gegarandeerd prijs.

Suc6 met de onderhandelingen :)

Ps: voor dat je overgaat tot kopen van een systeem. Lees reviews, wbt fan noise ed

Voor mijn opleiding zoek ik een goede laptop, ik had gelezen dat ik moet letten op de rotatie snelheid van de hardeschijf, genoeg processor kracht , en genoeg ram geheugen.
Kan iemand mij vertellen wat een redelijke laptop is? Mijn budget is rond de 600 euro, is het dan ook handig om gelijk een soort portable interface er bij te nemen?
Het liefst zoek ik een laptop zonder OS , maar die zie je zelden.... ik gebruik gewoon nog windows xp dus waarom zou ik voor een Windows 7 licentie betalen? :P

Wat ga je ermee doen? Veel multitasken? Neem dan een i5 en anders een snelle i3.
Overweeg een ssd icm een normale harddisk.
Waarom geen Windows7? Ga met je tijd mee, zeker icm een ssd.

Wat ga je ermee doen? Veel multitasken? Neem dan een i5 en anders een snelle i3.
Overweeg een ssd icm een normale harddisk.
Waarom geen Windows7? Ga met je tijd mee, zeker icm een ssd.

Ik ga werken met abelton, cubase vst's etc.
Waarom wel windows 7? Windows xp draait prima en heeft dat altijd gedaan.

Ik ga werken met abelton, cubase vst's etc.
Waarom wel windows 7? Windows xp draait prima en heeft dat altijd gedaan.

De meeste nieuwe hardware heeft al geen ondersteuning meer voor xp drivers, dus ik denk dat je er niet onderuit komt !

En al vind je een Laptop die XP draait, dan zou ik toch Windows 7 overwegen.
Windows 7 ondersteund meer geheugen RAM dan XP en gaat hij veel beter om met multi-core-processoren, SSD's, etc, etc.
Kortom: je gaat er qua performance zeker op vooruit met Windows 7.

Nieuwe laptops zijn vaan 64 bit, dus meer geheugen mogelijk. Hardware verandert, dus verandert het OS mee. XP draait inderdaad prima, maar voor de echte grote verschillen zou ik op Tweakers.net kijken.

Als je met meerdere vst's gaat werken, zou ik wel een i5 nemen met HyperThreading. Die notebookschijfjes zijn vaak allemaal 5400 toeren, dus een enorme bottleneck voor je systeem... Maar was je voor alternatiefs kunt vinden voor een notebook van 600 euro...

En wat hij zegt ^^^ ;)

Laatst gewijzigd:
Nieuwe laptops zijn vaan 64 bit, dus meer geheugen mogelijk. Hardware verandert, dus verandert het OS mee. XP draait inderdaad prima, maar voor de echte grote verschillen zou ik op Tweakers.net kijken.

Als je met meerdere vst's gaat werken, zou ik wel een i5 nemen met HyperThreading. Die notebookschijfjes zijn vaak allemaal 5400 toeren, dus een enorme bottleneck voor je systeem... Maar was je voor alternatiefs kunt vinden voor een notebook van 600 euro...

En wat hij zegt ^^^ ;)

Nou, als het echt niet anders kan dan moet ik toch maar een uitgekleede windows 7 overwegen :P
Als het 700 euro wordt is het ook niet erg, dan pas ik mijn budget iets aan.
Is een interface tegen de latency een must?
Intel was niet goed hoorde ik?

ik denk dat ik een XPS 17 ga kopen voor 700 euro. Is het dan ook verstandig om een audio interface of dergelijke er bij te nemen? ik heb al een cakewalk um2g midi interface , kan echt niet over latency.

Als ik mocht kiezen, dan zou ik altijd voor de laptop met de I5 en het 17'' scherm gaan !!
Zeker als je een DAW erop wil draaien. Anders blijf je scrollen.
Ook internet kijkt een stuk lekkerder op een 17'' scherm.

Maakt het veel verschil een I5 of I7 processor?
Het is puur voor school, er komt alleen Cubase , Ableton en een hoop VSTi's op en wat solfege programma's.
Is een 15 inch niet wat compacter om mee te nemen in de bus elke dag?

UIteraard is een 15'' compacter. 't is maar net wat je wil.
Verschil I5 - I7 is voor wat jij ermee wil doen niet groot.
't blijft persoonlijk natuurlijk, maar als je de laptop als 'hoofdcomputer' gebruikt, dan zou ik nooit een 15'' scherm nemen.
Of je moet thuis een 24'' scherm erbij kopen waar je je laptop dan op aansluit. Dat is ook nog een optie.

Back