De rechten over geluiden uit synths.

Ik denk dat hetgeen waar het hier om gaat is: je mag bijvoorbeeld niet ineens gaan doen alsof de presets van Rob in Albino door jezeelf zijn gemaakt en proberen daar geld uit te slaan. \
Uiteraard mag je alle presets (al dan niet van fabrikanten) voor zoveel opnames gebruiken en uitbrengen die je wil.

Het kan IMO niet zo zijn dat ik strax rechten moet gaan afdragen op synthgeluiden want dan kan ik wel gaan stoppen met mijn hobby... Je kan, zoals 6trak al zei, ook geen rechten vragen voor een bepaalde gitaarstemming (zoals bijvoorbeeld die van Keith Richards).

AHa dus als ik van cd's enzo ga samplen (gewoon audio cd's) om die geluiden te kunnen gebruiken (drum pattern ofzo...) dan mag dat dus ook niet omdat daar dan copyright op rust... Heel vaag allemaal...

wat is daar vaag aan? natuurlijk mag je iemands anders zijn prestatie niet als eigen werk verkopen, net zo goed als je niet de hele CD mag "samplen" en her-uitbrengen met je brandertje. Tenzij voor eigen gebruik. En op een audio CD zitten van allerlei copyrights en naburige rechten: productie, componist, uitvoerenden, distributie etc etc.

Dat een sample msisschien maar 0.10 seconden duurt of niet herleidbaar is (of lijkt!) doet er in dit verband niet toe.

Origineel geplaatst door OnAcid
Hoe zat het ook al weer met rechten van drumsamples en de Roland MDBC? Die had de prodigy toch vastgelegd? En daarom moest die bak toch uit handel...

Zoiets ongeveer. Wie weet het naadje van de kous? ;)

Wat Roland niet mag (zie ook problemen met 'Dance' expansion JV reeks) is geluiden uit bestaande muziek sampelen en die in roms proppen.

Er is geen auteursrecht op klanken. Daarom ben ik niet geneigd mijn hele sound-bibliotheek die ik op 15 jaar tijd opbouwde te laten gebruiken of zo maar uit te delen.

Als ik al een synth uit mijn set zou verkopen, wees maar zeker dat die de deur uitgaat met : FACTORY PRESETS.

Maar het is toch nog opletten geblazen. Want hoewel er op drums ook geen rechten gelden, is er wel zoiets als 'herkenbaarheid' Kijk maar wat Massive kon dokken voor een onnozel drummeke van Wally Badarou. Kassa voor Wally.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Wat Roland niet mag (zie ook problemen met 'Dance' expansion JV reeks) is geluiden uit bestaande muziek sampelen en die in roms proppen.
Oh ja... Roland heeft die rechtzaak uiteindelijk wel gewonnen dacht ik... Maar het dance board
heeft maar een kort leven gehad.

Toch blijft het vreemd. Een artiest gebruikt een preset uit een of andere synth in zijn nummers.
Dat mag je dan niet samplen. Maar je mag precies het zelfde geluid wel uit je eigen synth halen
en gebruiken..... Waar ligt dan de grens....

Toch blijft het vreemd. Een artiest gebruikt een preset uit een of andere synth in zijn nummers.
Dat mag je dan niet samplen. Maar je mag precies het zelfde geluid wel uit je eigen synth halen
en gebruiken..... Waar ligt dan de grens....

Als je dat sampled betaal je er geen rechten voor, als je de synth of patches koopt betaal je er wel voor.Ik denk dat het gewoon over geld gaat. Betaal je er voor dan mag je het gebruiken,betaal je niet, dan niet, toch simpel ? niet ? of wel ?

:L :stupid

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Ik zal morgen even m'n setje 0.10 snarensetje even laten kopieschrijven :D

Theorievraagje aan Rob onze Sounddesigner pur sang:
Stel dat ik je Microwave Soundsetje zou kopen, dan mag ik het gebruiken, niet doorverkopen. Nu ga ik elke patch (zullen er niet zoveel zijn op zo'n geheugenkaartje) net ietsjes veranderen. Kwa klank wijkt elk soundje misschien 3% af van de door jouw ontworpen patches.

A: Dit zijn nu mijn patches geworden en ik mag ze aan Jan en Alleman verkopen
B: Ik schendt nogsteeds de rechten
C: Ik bevind me op een grijze scheidingslijn tussen wat mag en wat niet mag

Niet dat ik dit van plan ben maar misschien is dit voor ieder wel een interessant antwoord.

Goeie vraag!

Er was (met nadruk op was) een Duits bedrijf dat dit met veel liefde deed.
Patches van andere mensen verkopen als eigen patches.
Het een beetje veranderen van de patches was eigenlijk al te veel werk voor hun.

Maar zoals het (gelukkig) gaat in het leven: Gestolen goed gedeit niet
.......(is het nou gedijt of gedijd of gedeid).:confused:

De markt is in vele opzichte heeeeel klein geworden.
Mensen die op zulke wijze sounds uitbrengen worden toch na verloop van tijd uitgekotst.
Men valt snel door de mand.

Dus terugkomend op jouw theoretische vraag.............

C is bijna het juiste antwoord

D is het juiste antwoord (zie hieronder)

D: Ik zit op de grijze scheidingslijn en maak niemand blij

Rob :peukie:

Rechten

Rechten

Origineel geplaatst door bambamstudio
okee, maar toch kan ik geen rechten ontlenen over de vele geluiden die ik in de jaren 80 en 90 gemaakt heb voor de DX7, Roland D50 etc etc....

Ik vraag me ook af hoe je dit moet bewijzen als je eigenaar bent van de desbetreffende synth.
Iemand kan altijd beweren dat die door toeval hetzelfde geluid heeft gecreerd.
Verander 1 instellingtje aan het geluid en het is niet meer dezelfde patch.
Voor samples vind ik het een ander verhaal, is aantoonbaar dat je het geluid gesampled hebt van een synth en als je die die synth niet bezit hoe moet je er dan aangekomen zijn?
Ik heb zelf een TX7 en er 10000 patches vrij te krijgen op het net, hoe kan je uberhaubt nog controleren of er wel of geen rechten op zitten op die patches? Lijkt me volledig ondoenlijk.
Het rechten verhaal op geluiden uit synths ook a heb je zelf die synth heeft natuurlijk met geld te maken....
Maar wat wordt het volgende? Rechten op mijn zelf verzonnen preset instellingen van mijn reverb?

klanken uit synths zijn in theorie vrij om te gebruiken en te maken. het is bijvoorbeeld perfect mogelijk een klankenset van rob identiek na te maken als je dezelfde synth hebt. je mag ze natuurlijk niet zelf kopen en dan doorverkopen...dat is en blijft diefstal en schending van de copyrights. namaken kan natuurlijk niet verboden worden (alhoewel de identieke namaak van een set van 128 patches nogal verdacht overkomt natuurlijk)
samples zijn een heel ander verhaal. op muziek rusten diverse rechten: recht op de muziek, recht op de lyrics en recht op de opname zelf. als je dus een klank sampled, moet je dus de toestemming van de eigenaar van de opname (meestal de platenfirma) hebben om deze sample openbaar te gebruiken (zelfs voor niet-commerciele doeleinden..plaatsing van een eigen nummer met de sample op je website is al een overtreding). komt er dus op neer dat je niets mag samplen van televisie, radio, cd, dvd...........

Back