headroom in je sample

Nightstorm

Ouwe rot
hoi,

ik zit een beetje met een probleem...ik maak hardcore en ik overstuur dan altijd een droge 909-kick met behulp van soundforge en/of cooledit...probleem is dat met oversturen binnen de kortste keren alle headroom in je sample weg is en de kick gewoon verneukt is...

iemand enig idee hoe ik de kick op kan fokken zonder dat alle headroom weg is?

Hee

In SoundForge gewoon onder het kopje Effects...Distortion kiezen...

Dan 'hard clip' selecteren en hoppaa...Bruuute Kick!!

Origineel geplaatst door Bass
Hee

In SoundForge gewoon onder het kopje Effects...Distortion kiezen...

Dan 'hard clip' selecteren en hoppaa...Bruuute Kick!!
dat deed ik vroeger ook altijd...maar dan gaat dus je stamp-effect verloren, krijg je precies wat ik dus wil vermijden :) ook naderhand de adsr-envelope aanpassen heeft niet het gewenste effect :(

Compressie?

Compressie?

Ik gebuik een compressor (behringer autocom pro) op m'n mix dat werkt prima... als je die niet te ruig af stelt dan kun je daar mee je kicksound best wel oppeppen terwijl de rest normaal blijft.

- Ook zou je met een compressor(vst) alleen op de kick veel kunnen doen.

- Als je de kick sample op de computer houdt kun je misschien de hardlimiting van cooledit pro eens probeeren...

Druid

Re: Compressie?

Re: Compressie?

Origineel geplaatst door druid
Ik gebuik een compressor (behringer autocom pro) op m'n mix dat werkt prima... als je die niet te ruig af stelt dan kun je daar mee je kicksound best wel oppeppen terwijl de rest normaal blijft.

- Ook zou je met een compressor(vst) alleen op de kick veel kunnen doen.

- Als je de kick sample op de computer houdt kun je misschien de hardlimiting van cooledit pro eens probeeren...

Druid
Dat werkt volgens mij ook niet, want een compressor of limiter trekt naar wat ik weet de volumeverschillen in je geluid gelijk...maar als je de sample flink overstuurd hebt, dan is er al geen volumeverschil meer om gelijk te trekken (als je de geluidsgolf bekijkt dan is dat gewoon een blok zeg maar)

waarom leg je niet een (of meer) kick samples over elkaar? :okdan: kun je de onderlinge volumes aanpassen en er iets bruikbaars van maken.

Hmmm...... headroom. Is dat niet de ruimte tussen je knieen en het dashboardkastje? 8o)

Maar als je die kick strak wilt hebben moet je er ook op letten hoe je hem mixt. Als het kan op een apart kanaal op je mixer en een compressor als insert gebruiken is wel heel erg handig hoor. (of anders hetzelfde principe in software)

Hazes: dat stapelen ben ik ook mee bezig, met wisselende successen, maar ik vraag me af of 't niet gewoon mogelijk is om je kick te distorten zonder er een brick wall van te maken

fuse: ik heb de kick idd op een apart kanaal op me mixer, een compressor heb ik niet en ik twijfel of dat echt is wat ik nodig heb...want een compressor trekt toch de verschillen in de dynamiek wat meer naar elkaar toe terwijl 't er nu meer omgaat dat er verschillen in dynamiek aangebracht worden..zeg maar...

En compressor heeft ook een gain knop. :)

Origineel geplaatst door fuse
En compressor heeft ook een gain knop. :)
ja maar trek je daarmee al het volume omhoog of bepaalde delen in het geluid?

waar ik overigens ook last mee heb met het oversturen van een kick-sample is dat het eerste deel (de "thump" ofzoiets?) heel erg lelijk wordt...dus de volume-envelope aanpassen heeft geen zin, blijft gewoon kut

Origineel geplaatst door Nightstorm
Hazes: dat stapelen ben ik ook mee bezig, met wisselende successen, maar ik vraag me af of 't niet gewoon mogelijk is om je kick te distorten zonder er een brick wall van te maken

Hmm, wat dan als je via een effectsend je kick door een distortion heen gooit en het resultaat (originele kick+dist kick mix) door een compressor heengooit? Distortion is leuk maar kan inderdaad "het stampen" een beetje verwijderen. Je kunt wellicht ook een multiband distortion proberen. Daar bestaat een mooie plugin van. quadrafuzz dacht ik

Hmmm...... headroom. Is dat niet de ruimte tussen je knieen en het dashboardkastje?
hey Fuse, waar heb jij je hoofd zitten? :D Of denk jij gewoon met iets dat zich ongeveer op die hoogte bevindt? 8o)

Origineel geplaatst door Hazes
Hmm, wat dan als je via een effectsend je kick door een distortion heen gooit en het resultaat (originele kick+dist kick mix) door een compressor heengooit? Distortion is leuk maar kan inderdaad "het stampen" een beetje verwijderen. Je kunt wellicht ook een multiband distortion proberen. Daar bestaat een mooie plugin van. quadrafuzz dacht ik
hm dan heb je 't weer over een heel andere manier van werken, qua hardware heb ik daar de spullen niet voor en qua software weet ik niet...zal die quadrafuzz 's gaan bekijken...

maar er moet toch wel gewoon een manier zijn om via software de distortion en parametrische eq een beetje in toom te houden!?

Mischien werkt dit.

Neem een 909 kick die qua punch is zoals je hem wil.
Kopieer deze in een nieuwe wave-file. Distort 1 van de 2 en
leg de distorded kick over de andere heen, zodat je zowel de
distortion hebt en toch de body houdt.
Mischien hier en daar van experimenteren met laag weghalen in 1
van de 2 kicks.

Oh...zorg dat je kicksample niet genormalized is dan heb je geen
ruimte om de 2 wav's te mixen, normalizen kan je dan erna doen.

Ik denk dat je een andere manier moet zoeken om je kicks te oversturen. Ik heb vroeger ook veel hardcore gemaakt en herken jouw probleem. Ik denk zowieso dat soundforge niet de manier is om je kicks te oversturen. Ik heb nog nooit een goeie digitale distortion gehoord (ik zeg dus niet dat ze er niet zijn, IK heb 'm alleen nog nooit gehoord), zeker niet voor bassdrums.

Ik was destijds ook begonnen met soundforge en een droge 909 kick. Maar na het oversturen was de punch (de klap in je smoel om het maar even plat te zeggen) helemaal weg. Pre-EQ, Post-EQ, compressie, envelopes, het hielp allemaal niets. Daarna door een BOSS SE-70 gehaald, zelfde probleem. Toen de input van m'n mixer (Soundcraft Spirit Studio LC) oversturen. Werd al een stuk beter, maar was het nog niet helemaal. Vervolgens door een Marshall gitaar distortion gehaald, was effe te ranzig. Tenslotte op de ingang van m'n sampler (Ensoniq ASR-10) overstuurd... WAUW. Echt een killing punch, maar genoeg headroom om in de mix plaatsen.

Wat ik jou aanraad : Ga er echt eens een dag voor zitten. Selecteer aantal droge 909 kicks met verschillende Decay en Tune instellingen (en een max. Attack instelling, werkt het beste). Speel eventueel wat met compressie en / of eq (kan je gewoon met soundforge doen), maar dit hoeft niet altijd beter te zijn. Vervolgens op je mixer of op je sampler oversturen met verschillende gain instellingen en gewoon luisteren wat het beste klinkt. Sample een heel aantal kicks met allerlei verschillende instellingen en voila. Uiteindelijk vind je er een paar die het lekkerste klinken.

Zo heb ik destijds ook een stuk of 100 kicks gesampled en naarmate ik meer nummers maakte merkte ik dat ik er een stuk of vijf altijd gebruikte.

Succes....

PS. Ik moet nog ergens een URL hebben waar je droge 909 kicks kan downloaden met een heel aantal verschillende attack, tune en decay instellingen, ik weet niet of die al hebt of niet, zo niet dan hoor ik het wel.

Het antwoord is layeren, je kunt gewoon verschillende kicks combineren. Je kunt ook dezelfde kick uit je sampler via je mixer bewerken door hem op meerdere kanalen te zetten, de 1e kick distort je via de gain, EQ, nog een keer door een kanaal heen, weer gain distortion en EQ, zodat hij goed smerig klinkt, het 2e kanaal gate je eerst zodat de staart weg is, daarna distorten (niet te veel) door de gain en nog wat EQ eventueel.

Dit haal je weer door een compressor heen zodat de 'staart' lekker ranzig klinkt en de 'kick' blijft kicken. Ook krijg je weer wat mooi laag terug in je kick zo.

ok mensen bedankt voor de tips! quadrafuzz kun je best leuke dingen mee doen heb ik gemerkt, maar ik moet vooral oppassen dat de boel niet clipt...met quadrafuzz lukt 't wel ranzigheid te bereiken zonder clipping, met soundforge distrtion en cooledit para-eq ben je de ranzigheid kwijt als je het volume inperkt :(

ik heb in elk geval een zootje van die 909-samples gedownload en ik ga er 's lekker mee aan de slag :)

Hmmm...... headroom. Is dat niet de ruimte tussen je knieen en het dashboardkastje? 8o)

Maar als je die kick strak wilt hebben moet je er ook op letten hoe je hem mixt. Als het kan op een apart kanaal op je mixer en een compressor als insert gebruiken is wel heel erg handig hoor. (of anders hetzelfde principe in software)

haha,,, ik snapte dit grapje nooit, totdat ik gister een reportage zag over oost europese straat prostituees,,, :smeris:

ja hoor....Nightstorm weer met z'n kick-problemen...:D

zoals Bikkel al zei : layeren (stapelen dus)

in de hardcore van tegenwoordig hoor je zelden meer een enkele kick...de meeste zijn gestapelde kicks...(bij mij wel in ieder geval)....

als je op de voor jouw traditionele manier een kick overstuurd en die is dan niet helemaal zo als jij het wil,gooi je d'r een andere kick onder die wel goede punch heeft....ff op elkaar afstemmen en klaar is Klara....

Origineel geplaatst door dione
ja hoor....Nightstorm weer met z'n kick-problemen...:D

zoals Bikkel al zei : layeren (stapelen dus)

in de hardcore van tegenwoordig hoor je zelden meer een enkele kick...de meeste zijn gestapelde kicks...(bij mij wel in ieder geval)....

als je op de voor jouw traditionele manier een kick overstuurd en die is dan niet helemaal zo als jij het wil,gooi je d'r een andere kick onder die wel goede punch heeft....ff op elkaar afstemmen en klaar is Klara....
whaha weer? dit topic is al eeuwenoud man :D

weet eigenlijk niet eens meer wat ik nou precies bedoelde met headroom in me sample hehe

gaat nu wel goed met me kicks, ben nu aan het experimenteren met het bouwen van kicks op me virus en dat klinkt af en toe best lekker :)

Back